آفتاب

رادیوی صدای روسیه: مقصر اصلی تمدید مذاکرات، آمریکا است

رادیوی صدای روسیه: مقصر اصلی تمدید مذاکرات، آمریکا است

رادیوی صدای روسیه در تحلیلی به نقل از یک کارشناس نوشت: در صورت دستیابی به توافق هسته ای میان ایران و 1+5، آمریکا خواهان لغو تحریم ها علیه ایران در یک بازه زمانی در طول ده سال آینده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رادیو صدای روسیه تحلیلی مبنی بر این که با توجه به تمدید مهلت توافق جامع ایران و1+5 به 4 ماه دیگر، پس از گذشت این مدت چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ نوشت.

در همین راستا، ولادمیر یوسیوف، رئیس مرکز تحقیقات سیاسی اجتماعی روسیه دلیل اصلی تمدید مذاکرات ایران و 1+5 را مواضع سیاسی آمریکا در قبال ایران اعلام کرده و می‌گوید: آمریکا می‌خواهد که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران دست کم در یک مدت 10 ساله لغو شود در چنین شرایطی این اتفاق برای ایران چندان خوشایند نیست. در واقع مقصر اصلی به توافق نرسیدن در مهلت زمان مقرر ایران نیست. زیرا ایران بر اساس برنامه اقدام مشترک و گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهدات خود به طور کامل پایبند بوده است و مقصر اصلی آمریکا است.

به نوشته‌ی این پایگاه خبری مهمترین دلیل اتخاذ چنین استراتژی از سوی کاخ سفید در برابر ایران فشارهای ایجاد شده توسط عربستان سعودی و اسراییل است. دولت باراک اوباما این نگرانی را دارد که به دلیل اتخاذ رفتار نرم در برابر ایران از طرف نمایندگان کنگره مورد انتقاد قرار گیرد. سالهاست که آمریکایی‌ها با اتخاذ سیاست غلط ایران را با اعمال تحریم‌ها تحت فشار قرار داده‌اند و بر این باورند که در هر گونه سازش و مصالحه با ایران نباید هیچ امتیازی به این کشور بدهند در چنین شرایطی آمریکا دارای یک اعتماد به نفس بیش از حد بوده و از ایران درخواست‌های غیر منطقی دارد و بر همین اساس مذاکرات نمی‌تواند پیشرفت چندانی داشته باشد.اما به نظر می‌رسد که آمریکا در مواضع خود هیچ تغییری ندهد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاسی و اجتماعی روسیه در این باره نیز می‌گوید: کاهش تحریم هاباعث شده است که مذاکرات موجود تمدید شود. بسیار سخت است که اعلام کنیم که اگر توافقی میان ایران و 1+5 حاصل شود این توافق شامل همه‌ی ابعاد و موضوعات باشد.

به نوشته رادیو صدای روسیه هیچ یک از طرف‌های مذاکره کننده نمی‌خواهند که مذاکرات هسته‌یی قطع شود. مخالفان اوباما در کنگره آمریکا ممکن است چنین اتفاقی را به عنوان سقوط سیاست خارجی دولت کنونی تلقی کنند و ایرانیان نیز تمام امیدهای خود را برای لغو کامل تحریم‌ها از دست بدهند. بر همین اساس کارشناسان اعلام می‌کنند که در این روند هر دو طرف می خواهند به یک توافق دست یابند. اما یکی از سوال‌های اصلی این است که اگر ایرانیان به توافق دست یابند آیا در حوزه‌ داخلی این توافق می‌تواند تمام سیاسیون را قانع کند در تهران نیز همانند واشنگتن علاوه بر کسانی که از روند مذاکرات حمایت می‌کنند برخی از سیاست‌مداران مواضع تندی علیه مذاکرات دارند.

انتهای پیام

کد N408471

وبگردی