آفتاب
ابعاد حقوقی و رسانه‌ای حوادث غزه بررسی شد

نماینده حماس در تهران: اسراییل از بدو تجاوز به غزه تمام قوانین بین‌المللی را نقض کرده است

نماینده حماس در تهران: اسراییل از بدو تجاوز به غزه تمام قوانین بین‌المللی را نقض کرده است

ابعاد حقوقی و رسانه‌ای حوادث غزه امروز (چهارشنبه) با حضور خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در تهران بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قدومی در این نشست که در محل موزه صلح تهران برگزار شد، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در طول 17 روز گذشته تا کنون به برخوردهای بشردوستانه گردان القسام در قبال نیروهای رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: بر خلاف رفتارهای وحشیانه رژیم صهیونیستی در قبال مردم فلسطین که کودکان و زنان را هدف قرار می‌دهند نیروهای گردان القسام تنها نظامیان را هدف قرار می‌دهند و حتی زمانی که در عملیات کمینی به پشت نیروهای دشمن نفوذ کرده بودند، تنها نظامیان را هدف قرار دادند.

وی ادامه داد:‌ بر اساس قوانین بین‌المللی غزه تحت اشغال و محاصره زمینی، هوایی و دریایی است بنابراین طبق این قوانین ملتی که در اشغال است، این حق را دارد که از هر وسیله‌ای برای دفاع استفاده کند اما در اینجا این رژیم صهیونیستی بود که به ما حمله کرده و ما تنها از خود دفاع می‌کنیم.

نماینده جنبش حماس هم‌چنین به استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ممنوعه و هوشمند برای هدف قرار دادن سران مقاومت اشاره کرد و افزود: اسراییل از بدو تجاوز به غزه تمام قوانین بین‌المللی را نقض کرده است و از نقض آنها نیز ابایی نداشته است.این رژیم هم‌چنین به مساجد، مدارس، بیمارستان و سایر اماکنی که نباید مورد هدف قرار گیرند، حمله کرده است.

وی هم‌چنین به انتقاد از عملکرد رسانه‌های غربی در قبال مساله غزه پرداخت و گفت: این رسانه‌ها در طول بیش از 60 سال اشغال فلسطین عملکردهای بسیار منفی داشتند آنها حتی ارزش‌هایی را که خودشان پایه‌گذاری کرده بودند، زیر پا می‌گذارند.

قدومی افزود: در روزهای اول جنگ علیه غزه رسانه‌های جهان مشغول پوشش اخبار جام جهانی بودند و الان هم برخی از آنها انگار در کره دیگری به سر می‌برند.

وی در ادامه به انتقاد از عملکرد مصر در قبال غزه پرداخت و تاکید کرد: ما از جهان عرب انتظاراتی داریم آیا این انصاف است که تحریم‌هایی از سوی مصر هم اعمال شود، آیا ما در غزه از تسلیحات هسته‌ای و یا هواپیماهای اف 16 برخورداریم؟ این نوع برخوردها غیر منطقی است و طبق قوانین بین‌المللی وقتی دو کشور درگیر هستند، مردم می‌توانند از طریق مرزها خارج شوند.

در این نشست یکی از جانبازان شیمیایی جنگ عراق علیه ایران با قرائت متنی به ابزار همدردی با کودکان غزه پرداخت.

سلمان رضوی، معاون آموزشی و پژوهشی موسسه ندا نیز در سخنانی در این نشست به بررسی و تحلیل برخی اخبار مرتبط با غزه، اقدامات رژیم صهیونیستی در این روزها و تلاش آن برای افشا نشدن آمار کشته و زخمی‌شدگان آن، تغییر جایگاه مقاومت و جایگاه کشورهای عربی و سران آن و کم کاری آنها در قبال جنگ فعلی و هم‌چنین برآورد میزان خسارات مالی و جانی طرفین درگیر پرداخت.

در ادامه این نشست نامه یک پزشک نروژی به باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا که در جریان کشته شدن مردم غزه در یکی از بیمارستان‌های غزه قرار داشت، از سوی رییس موزه صلح تهران قرائت شد.

هم‌چنین تعدادی از سینماگران و هنرمندان کشورمان در راستای حمایت از مردم غزه در این نشست حضور یافتند.

در پایان نشست بیانیه‌ای از سوی فعالان حقوق بشر ایران درباره حوادث غزه خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد صادر و قرائت شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

"بسمه تعالی

همزمان با تشدید حملات رژیم اسرائیل به مناطق غیرنظامی نوار غزه و افزایش خطر بروز فاجعه انسانی در این منطقه، موجی از یأس و ناامیدی در میان فعالان حقوق بشر نسبت به کارآمدی و اثربخشی معاهدات و تعاملات بشر دوستانه مندرج در قواعد حقوق بین‌الملل، برانگیخته شده است.

امروز چشمان نگران فعالان صلح و حامیان بشر در گستره‌ی جهانی شاهد تصاویر غم‌انگیزی از کشتار افراد غیرنظامی است که با سکوت نهادهای مسئول بر حسن اجرای معاهدات بین‌المللی، از جمله مفاد کنوانسیون‌ها چهارگانه ژنو، همراه شده است.

ما فعالان حقوق بشر در ایران؛ ضمن ابراز تأسف شدید ازعدم پایبندی رژیم اسرائیل به تعهدات بین‌المللی، خواستار مداخله جدی سازمان ملل متحد به منظور توقف حملات این رژیم به مناطق غیرنظامی غزه و بررسی ابعاد حقوقی کشتار غیرنظامیان و وقوع جرم بین‌المللی «جنایت علیه بشریت»؛ توسط یک تیم حقیقت یاب مستقل بین‌المللی هستیم.

امید است که با واکنش به هنگام و موثر سازمان ملل متحد در بررسی و مجازات عاملان کشتار غیر نظامیان در غزه، جامعه جهانی یک گام دیگر در مسیر رسیدن به «جهانی عاری از خشونت» نزدیک شود."

انتهای پیام

کد N408470

وبگردی