آفتاب

برژینسکی: ایران کشوری دارای اصالت و خودکفاست

برژینسکی: ایران کشوری دارای اصالت و خودکفاست

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی قصور برخورداری ایران از بمب اتم را نادرست دانست و گفت که اسراییل تنها دارنده‌ سلاح هسته‌ای در منطقه است که برای کشتن همه کافی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زبیگنیو برژیسنکی، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر که بیش از 30 سال یکی از برجسته‌ترین اندیشمندان حوزه استراتژیک بوده است در گفت‌وگویی با نشریه فارین پالیسی در مورد ناآرامی‌های سراسر جهان ایران را کشوری اصلی نامید که دارای هویتی معتبر با دولتی مستحکم است.

برژینسکی همچنین گفت: من ایران را کشوری اصیل می‌بینم که خودکفاست و یک بازیگر جدی در منطقه است. در ایران انسجام واقعی وجود دارد چیزی که شما در دیگر کشورهای منطقه نمی‌بینید.

وی ادامه داد: این کشوری با هویت معتبر با دولتی مستحکم است که شاید بتوان گفت مصر کمی شبیه آن است اما هنوز اصالت خود را به دست نیاورده و یکپارچه نشده است.

برژینسکی در سخنانش ضمن رد این تصور که بهترین راه حل در قبال ایران، حفظ تمام گزینه‌ها روی میز است، اظهار کرد: من این تفکر را که حفظ تمام گزینه‌ها که مودبانه‌ترین راه برای اعلام این است که در صورت عدم حل مساله هسته‌ای به سمت جنگ می‌رویم بهترین راه حل است قبول ندارم.

وی افزود: حقیقت این است که اسراییل تنها کسی است که به طور انحصاری دارای سلاح هسته‌ای در منطقه است و مدت‌هاست که این ابزارها را در اختیار دارد.

این مقام سابق آمریکایی گفت: این تصور که در سراسر آمریکا منتشر شده مبنی براین که ایرانی‌ها در طول 9 ماه بمب به دست خواهند آورد، از نظر من بی معنی است. شما زمانی که برای اولین بار بمب اتم دارید چه کاری می‌توانید با آن انجام دهید در حالیکه آزمایشش نکردید.

وی تاکید کرد که آیا ایران می‌تواند بدون امتحان از کارایی آن خبر داشته باشد چون چیزی است که شما نمی‌توانید با آن در برابر حملات تلافی جویانه از خود دفاع کنید. اما اسراییلی ها ارتش قوی شامل 150 تا 200 بمب دارند که برای کشتن همه کافی است. بنابراین من فکر می‌کنم این مساله مزخرف است.

انتهای پیام

کد N408239

وبگردی