آفتاب
تازه ترین تنش های مرزی پاکستان و هند؛

یک پاکستانی در تیراندازی نیروهای مرزی هند کشته شد

یک پاکستانی در تیراندازی نیروهای مرزی هند کشته شد

اسلام آباد - ایرنا - منابع خبری پاکستان گزارش دادند: تیراندازی روز چهارشنبه نیروهای مرزی هند در امتداد خط مرزی پاکستان در شرق ایالت پنجاب این کشور باعث جان باختن یک شهروند پاکستانی شد.

به گزارش ایرنا، رسانه های پاکستانی افزودند: این حادثه تنها چند روز پس از توقف حملات مرزی در دو سوی نوار مرزی مشترک، از سوی نیروهای مرزی هند در منطقه ˈشکرگرهˈ ایالت پنجاب پاکستان اتفاق افتاد.

شبکه خبری اردو زبان ˈدنیا نیوزˈ پاکستان به نقل از منابع نظامی عنوان کرد: نیروهای مرزی هند به داخل خاک پاکستان در بخش ˈکرولˈ حوالی روستای ˈننگلˈ در منطقه شکر گره تیراندازی کرده و در نتیجه یک غیرنظامی کشته شد.

مرزبانان پاکستانی برای توقف آتش باری نیروهای هندی اقدام تلافی جویانه انجام دادند.

منابع خبری نوشتند: نقض آتش بس و تیراندازی نیروهای مرزی هند به داخل خاک پاکستان به مدت چند ساعت ادامه داشت.

تشدید تنش ها میان پاکستان و هند از اوایل سال 2013 میلادی آغاز شد؛ به نحوی که نیروهای مرزی دو کشور در امتداد خط کنترل منطقه مرزی تحت مناقشه کشمیر اقدام به تیراندازی و تبادل آتش می کنند.

یکشنبه گذشته نیز تیراندازی مرزبانان هند در یکی از نقاط مرزی با پاکستان واقع در نزدیکی منطقه ˈسیالکوتˈ در شرق این کشور موجب کشته شدن یک شهروند پاکستانی و مجروح شدن هفت نفر دیگر شد.

تداوم این آتشباری ها که به نقل از مقامات نظامی پاکستان، بیشتر از سوی طرف هندی آغاز می شود، زیرپا گذاشتن قرارداد آتش بس میان پاکستان و هند است که در سال 1382 شمسی (2003 میلادی) میان دو کشور امضا شده است.

آخرین تلاش دو کشور برای جلوگیری از این حوادث ، دیدار مدیران کل عملیات نظامی ارتش های پاکستان و هند است که در ماههای گذشته، برای یافتن راهکارهای دوجانبه جهت اجرای آتش بس صورت گرفت.

تبادل آتش میان نیروهای مرزی هند و پاکستان در منطقه کشمیر، سال گذشته، باعث قربانی شدن تعدادی از شهروندان و نیروهای نظامی دو کشور شد.

همچنین این درگیری ها، تنش در روابط اسلام آباد و دهلی نو را به عنوان دو قدرت هسته ای در جنوب آسیا، تشدید کرده است.

استقلال پاکستان و جدایی از هند در سال 1326 شمسی (1947 میلادی) , وقوع چندین جنگ میان هند و پاکستان, رقابت در آزمایش های اتمی و پرتاب موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای , بازداشت صیادان در آبهای آزاد, موضوع برداشت از حوزه های آبی مشترک, عدم مجوز ترانزیت کالا در این کشورها ازسوی دولتهای وقت و تعلیق سیستم حمل ونقل زمینی برای مسافران, مشکلات اخذ روادید تجاری, اقدامات تروریستی در دو کشور , حملات به زندانیان دو کشور, قربانی شدن شهروندان پاکستانی و هندی و انگشت اتهام بسوی اتباع دو کشور در این حملات و تیراندازی های شبانه میان نیروهای مرزی هند و پاکستان را می توان از دلایل عمده سردی روابط سیاسی و اقتصادی میان این دو کشور همسایه در منطقه جنوب آسیا عنوان کرد.

تنش ها میان پاکستان و هند در پی درگیری در نقطه خط کنترل مرزی دو کشور درحالی صورت گرفته است که اسلام آباد و دهلی نو برای عادی سازی روابط و ازسرگیری مذاکرات صلح تلاش می کنند.

با این حال کارشناسان در پاکستان می گویند: حوادث در مرزهای دو کشور، از سرگیری گفت وگوهای صلح بین پاکستان و هند را تحت الشعاع قرار می دهد.

آساق**ا.ر**1392
کد N408049

وبگردی