آفتاب
سخنگوی وزارت امور خارجه:/3/

رژیم صهیونیستی بخاطر زیر پا گذاشتن قوانین‌بین‌الملی باید تحت تعقیب قرار گیرد

رژیم صهیونیستی بخاطر زیر پا گذاشتن قوانین‌بین‌الملی باید تحت تعقیب قرار گیرد

آقای صادقی به عنوان سفیر جدید ایران در عربستان مشخص شده وامیدواریم ایشان در اولین زمان ممکن کارشان را در ریاض شروع کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت جنایات در غزه تاکید کرد: رژیم صهیونیستی برای زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی و تروریسم دولتی مورد تعقیب قرار گیرد و مصرانه از سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا بر ایفای مسئولیتش اقدام کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا مرضیه افخم در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروزدر وزارت امور خارجه برگزار شد با اشاره به روز جهانی قدس گفت: روز قدس یادگار جاودانه امام خمینی برای همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان برای همبستگی همه جهانیان بامردم و آرمان فلسطین و اعلام برائت و بیزاری و انزجار از رژیم صهیونیستی است.

وی با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه اظهار داشت: با جنایات رژیم صهیونیستی درغزه همه توجهات جهانی به فلسطین معطوف شده و بر همه ملت‌های آزادی خواه دنیا است تا از فلسطین حمایت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بی‌شک آحاد ملت ایران با شرکت در روز قدس انزجارشان را از رژیم صهیونیستی و همراهی و همبستگی‌شان را با ملت همیشه قهرمان فلسطین اعلام می‌کنند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه با تاکید بر مسئولیت حقوقی و سیاسی رژیم صهیونیستی بر جنایاتش یادآورشد: عمق جنایات آنقدر است که فقط صرف محکومیت کافی نیست و باید رژیم صهیونیستی برای زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی و تروریسم دولتی مورد تعقیب قرار گیرد و مصرانه از سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا بر ایفای مسئولیتش اقدام کند.

افخم به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل فلسطین و جنایات اخیر رژیم صهیونیستی اشاره و تصریح کرد: وزارت امور خارجه بر اساس مواضع اصولی‌اش از تمامی ظرفیت‌هایش بالاخص از ریاست جنبش کشورهای عدم تعهد برای حمایت از مردم غزه استفاده کرده و پس از دستور آقای دکتر روحانی به آقای ظریف شاهد تحرکات فوری و جدی از سوی وزارت امور خارجه در این باره بودیم.

وی افزود: برگزاری نشست کشورهای غیر متعهد در نیویورک، تماس‌های تلفنی آقای ظریف با برخی از همتایان خود که دیروز نیز ایشان با دو تن از رهبران فلسطین یعنی آقایان خالد مشعل و شریف رمضان رایزنی‌هایی داشته و مواضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران را بیان کردند و دیروز نیز شاهد برگزاری تروئیکای بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در تهران بودیم که نیاز به تحرک فوری و اقدام عملی از سوی تهران بار دیگر تاکید شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد با تحرکات جمهوری اسلامی زمینه همبستگی ملل جهان در خصوص توقف جنایات رژیم صهیونیستی و نسل کشی مردم غزه خاتمه یابد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره طرح آتش‌بس نیز بیان کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد دیدگاه مردم و گروه‌های فلسطینی است و هر آنچه که آنها بپذیرند ما از آن حمایت می کنیم.

افخم در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در رابطه با مسائل غزه نیز عنوان کرد: ما سلسله رایزنی‌ها و حمایت‌های سیاسی را در رابطه با فلسطین و غزه انجام داده‌ایم. ایران تلاش داشته هم از ظرفیت منطقه‌ایش و هم از ظرفیت ریاست کشورهای غیر متعهد تحرکات لازم را برای حمایت از غزه انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه همبستگی مردم دنیا بیش از گذشته است، یادآور شد: افکار عمومی جهان دیگر دروغ‌ها و مظلوم نمایی‌های رژیم صهیونیستی را باور نمی‌کند و روز به روز نیز نزد مردم جهان منفورتر نیز می‌شود. گروه‌های مسلمان و غیر مسلمان در رابطه با جنایات اسرائیل واکنش نشان می‌دهند و دست رژیم صهیونیستی رو شده است.

وی در خصوص سفر نمایندگان مجلس به غزه نیز ابراز داشت: متاسفانه گذرگاه رفح که راه عبور به غزه است، بسته است و امکان سفر گروه‌های مختلف و ارسال کمک‌های بشر دوستانه به این منطقه نیز فراهم نیست و ما امیدواریم دولت مصر مساعدت لازم را برای گشودن این راه انجام دهد.

در ادامه این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق گفت: ما از ابتدای بحران عراق به عنوان کشور همسایه و دوست نسبت به این مسئله توجه و حساسیت لازم را نشان داده‌ایم و ضمن محکومیت فعال شدن گروه‌های تروریستی از این که تروریسم به عنوان وسیله‌ای برای تغییر ساختار سیاسی مورد استفاده قرار بگیرد هشدار داده‌ایم و آن را محکوم کرده‌ایم.

افخم ادامه داد: در این راستا سفر آقای شمخانی به عراق به همراه آقای امیرعبدالهیان تنظیم شد و ایشان با مراجع، مسئولان و رهبران سیاسی عراق دیدار و تبادل نظر داشتند و بحث‌هایی درباره کمک ایران برای عبور عراق از بحران صورت گرفت.

سخنگوی دستگاه دپیلماسی با بیان اینکه ما با کشورهای دیگر منطقه نیز گفت‌وگوهایی در رابطه با جنایات تروریست‌ها داشته‌ایم عنوان کرد: ما در این دیدارها تلاش کرده‌ایم تا شرایط لازم برای تحرک کشورها علیه تروریزم صورت گیرد.

خبرنگاری پرسید که آیا ایران با روسیه در رابطه با عراق هم رایزنی داشته است که افخم گفت: ما با کشورهای مختلفی در رابطه با بحران عراق رایزنی داشته ایم که یکی از این کشورها روسیه بوده است متاسفانه تحرک لازم از سوی کشورها در رابطه با مبارزه با تروریسم تکفیری را شاهد نبوده ایم.

وی در رابطه با ارتباط ایران با کردستان عراق اظهار داشت: ما از قبل ارتباطات خوبی با کردستان عراق داشته ایم و روابط ما یک روابط تاریخی است در سفر آقای شمخانی به عراق نیز ایشان با مسئولان و رهبران موثر عراق گفتگو هایی برای وحدت عراق و یکپارچگی آن داشتند و معتقدیم حفظ منافع ملی عراق در گروی وحدت است وامیدواریم عراق در راستای یک راهکار سیاسی براساس قانون اساسی حرکت بکند وتعیین رئیس مجلس عراق نیز یک گام خوب در این راستا است و امیدواریم این روند ادامه یابد.

افخم درخصوص اینکه آیا ایران نماینده جدیدی برای سازمان ملل متحد معرفی کرده است یا خیر گفت: ایران نماینده جدیدی برای سازمان ملل تاکنون معرفی نکرده و آقای دهقانی فعلا مسئولیت دفتر ما در سازمان ملل را انجام می دهد.

وی در خصوص سفیر جدید ایران درعربستان نیز اظهار داشت: آقای صادقی به عنوان سفیر جدید ایران در عربستان مشخص شده وامیدواریم ایشان در اولین زمان ممکن کارشان را در ریاض شروع کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده کشورمان در یمن نیز تصریح کرد: متاسفانه حدود 12 ماه از ربوده شدن دیپلمات کشورمان می گذرد اقدامات سیاسی از سوی وزارت امور خارجه با مقامات یمنی ا نجام شده وبه همین منظور، کمیته ای برای پیگیری این مسئله تشکیل شده است.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر حسین امیرعبدالهیان به یمن خاطر نشان کرد: در آن سفر اطلاعات بیشتری از جمله سلامت آقای نیکبخت منتقل شد و ما نیز به مسئولیت دولت یمن در حفظ جان و سلامت ایشان تاکید کردیم و امیدواریم با توجه به پیگیری های صورت گرفته در آینده ای نزدیک شاهد شنیدن اخبار خوشی باشیم.

افخم دررابطه با پیگیری های صورت گرفته برای شناسایی عوامل ترور شهید ابوالقاسم اسدی دیپلمات کشته شدن کشورمان در یمن نیز یادآور شد: پیگیری‌های لازم برای شناسایی عوامل ترور شهید اسدی ادامه دارد در همین رابطه دولت یمن بخشی از مستنداتش را ارائه داده اما نیاز به مدارک و مستندات بیشتر است تا بتوان قضاوت بهتری داشت و امیدواریم دولت یمن در شناسایی و مجازات عوامل ترور شهید اسدی کوتاهی نکند.

 

کد N407595

وبگردی