آفتاب
در نشست کانون بصیرت‌افزایی حزب موتلفه مطرح شد

نقاط اشتراک و اختلاف ایران و 1+5 به روایت نقوی حسینی

نقاط اشتراک و اختلاف ایران و 1+5 به روایت نقوی حسینی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به موارد اختلافی ایران و 1+5، خاطرنشان کرد: تعداد سانتریفیوژها، درصد غنی‌سازی اورانیوم،تاسیسات فردو و آب سنگین اراک از موارد اختلاف ما با غرب است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به موارد اختلافی ایران و 1+5، خاطرنشان کرد: تعداد سانتریفیوژها، درصد غنی‌سازی اورانیوم،تاسیسات فردو و آب سنگین اراک از موارد اختلاف ما با غرب است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست کانون بصیرت‌افزایی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، خاطرنشان کرد: ما در شرایطی وارد مذاکرات شدیم که مجوز ورود به مذاکرات را نظام به دولت داد.

وی با بیان اینکه در زمان قبل از مذاکرات، نظام سلطه موفق به ایجاد اجماع در مقابل ملت ما شده بود، گفت: نظام سلطه که امروز همگان با آن آشنایی داریم موفق شده بود به هر دلیلی اجماعی از کشورهای دنیا در مقابل ملت ما به وجود بیاورند و این اجماع در حال شکل‌گیری بود. در همین راستا و دو ماه پیش از مذاکرات حتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس به ما اعلام کردند که نمی‌توانند با ما همکاری داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه اجماعی به ناحق در حال شکل‌گیری علیه کشور ما بود، تصریح کرد: ما باید این اجماع را متلاشی می‌کردیم به همین دلیل مجوز مذاکرات از سوی نظام به دولت داده شد.

نقوی‌حسینی با اشاره به توافقات اولیه صورت گرفته در مذاکرات، خاطرنشان کرد: جمع‌بندی ما از توافق اولیه این بود که ما در این توافق نقد داده‌ایم و نسیه گرفته‌ایم. با این وجود هدف اصلی ما از مذاکرات که ایجاد شکاف در اجماع صورت گرفته علیه کشور بود تا حدودی تامین شد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: یک ماه پس از توافق اولیه ما به دیدار سیدحسن نصرالله در لبنان رفتیم. سیدحسن در این دیدار در مورد مذاکره ما با 1+5 گفت که کار خوب و به موقعی انجام دادید چرا که غرب در منطقه خیلی فعال شده بود و در حال ساختن سدی بتونی در منطقه بود.

وی با اشاره به دوره‌های مذاکرات ژنو و وین، اظهار کرد: در توافق اولیه قرار بر این شد که طرفین طی شش ماه به توافقی جامع دست پیدا کنند. طرفین در مذاکرات ژنو و وین خیلی رک و شفاف با یکدیگر صحبت کردند. در ابتدای این مذاکرات طرف مقابل صحبتش این بود که بساط هسته‌ای ایران باید برچیده شود و چنانچه ایران نیازی به سوخت هسته‌ای دارد آنها خود این نیاز را تامین می‌کنند. ما نیز به آنها خاطرنشان کردیم که ما باید فناوری و ظرفیت هسته‌ای را به طور مستقل خود داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نقاط اشتراک و اختلاف ایران با 1+5 در مذاکرات، گفت: ما در مذاکرات با 1+5 بر سر نقاط مشترکی از جمله بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران دست پیدا کردیم. به طور مثال ما در این توافق در مقابل چهار درخواست بازرسی شش مورد اجازه بازرسی دادیم یعنی حتی دو مورد اقدام داوطلبانه در این راستا داشتیم.

نقوی‌حسینی افزود: در وین 6 که بنا بر این شد توافق نهایی آغاز شود توافقی بین طرفین صورت گرفت مبنی بر اینکه موارد مورد توافق در متن و موارد مورد اختلاف در گیومه قرار بگیرد که این موارد جزء توافقات حساب نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ملزم به حرکت در دو چارچوب اصلی رعایت خطوط قرمز و حفظ منافع ملی است، به موارد اختلافی ایران و 1+5 در روند توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت:‌ در مذاکرات با 1+5، پنج مورد اختلاف به وجود آمد که تاکنون برطرف نشده است. طرفین در مورد این پنج مورد هنوز به جمع‌بندی دست پیدا نکرده‌اند. البته تحلیل ما این است که در مورد این پنج اختلاف به جمع‌بندی نمی‌رسیم اما دولت تحلیلش این است که در مورد این پنج اختلاف توافقاتی صورت می‌گیرد.

نماینده مردم پیشوا و ورامین در مجلس با بیان اینکه میان خوش‌بین‌ها و بدبین‌های مذاکرات اختلاف وجود دارد، گفت: دولت خوش‌بین است و می‌گوید که به توافق می‌رسیم اما ما پیش‌بینی مقام معظم رهبری را که فرمودند ما به نتیجه خوش‌بین نیستیم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود را قبول داریم.

نقوی‌حسینی با اشاره به موارد اختلافی، اختلاف بر سر تعداد سانتریفیوژها را اولین اختلاف ایران با 1+5 دانست و گفت: در این بخش فاصله ما با آنها بسیار زیاد است چرا که این فاصله چندده هزاری است که با مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد چرا که آنها در نهایت معتقدند که ایران باید حداکثر 2500 سانتریفیوژ داشته باشد در حالیکه ما 190 هزار سو غنی‌سازی مورد نظرمان است و هیچ کس حق ندارد از این موضوع عدول کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اختلاف بر سر درصد غنی‌سازی اورانیوم را از دیگر موارد اختلافی دانست و گفت: غرب برای محدود کردن غنی‌سازی ایران اصطلاحی مبنی بر نیاز عملی مطرح کرد.

وی در پایان اختلاف در مورد تاسیسات فردو و آب سنگین اراک را از دیگر موارد اختلافی دانست و گفت: آنها معتقدند که ماهیت تاسیسات فردو و آب سنگین اراک باید تغییر کند. اختلاف بر سر تحریم‌ها از دیگر موارد اختلافی ما با 1+5 است. در این زمینه آنها معتقدند که در پروسه‌ای 10 ساله تحریم‌هایی که فقط مربوط به موضوع هسته‌ای هستند حذف می‌شوند این در حالی است که ما معتقدیم که در طول توافق همه تحریم‌ها باید لغو شود.

انتهای پیام

کد N407030

وبگردی