آفتاب
اجلاس تروئیکای بین‌المجالس اسلامی

رییس مجلس ترکیه: آتش بس دائمی در غزه برقرار شود

رییس مجلس ترکیه: آتش بس دائمی در غزه برقرار شود

رییس مجلس ترکیه خواستار برقراری آتش‌بس دائم در فلسطین شد و گفت که ترکیه در آستانه عید فطر برای جلوگیری از تجاوز رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمیل چیچک در اجلاس تروئیکای بین‌المجالس اسلامی با اشاره به تشنج روبه رشد در خاورمیانه اظهار کرد: تروئیکای بین‌المجالس اسلامی برای بررسی تهاجم اسرائیل به غزه و محکوم کردن این تهاجمات به غیرنظامی‌ها تشکیل شده است. متاسفانه ما شاهد تجاوزهای اسرائیل هستیم که دامنه بیشتری پیدا می‌کند و چنان تجاوز وحشیانه‌ای است که نظامی و غیرنظامی را از یکدیگر تشخیص نمی‌دهد و باعث نگرانی فراوان است.

جمیل چیچک با اشاره به تشکیل نهمین کنفرانس کمیسیون دائمی فلسطین درماه فوریه اضافه کرد: اجلاس امروز نیز به خاطر تحکیم موضع ماست که بگوییم در این شرایط سخت در کنار ملت فلسطین هستیم و می‌بینیم که اسرائیل حد و مرزی در وحشی‌گری خود قایل نیست. بنابراین باید از ملت فلسطین حمایت کنیم که این ملت بتواند خاک خود را در حدود مرزهای 67 بازیابد.

جمیل چیچک با بیان اینکه تحولات کرانه باختری و غزه باعث تاسف مسلمانان جهان شده ادامه داد: ما ددمنشی اسرائیل را محکوم می‌کنیم و می‌خواهیم به جامعه بین‌الملل یادآور شویم که اسرائیل بار دیگر جنایت علیه انسانیت را مرتکب شده و عملیات نظامی اسرائیل از جمله حمله هوایی موجب خسارات و تلفات معنوی و مادی گسترده شده است.

جمیل چیچک رفتار و عملکرد رژیم صهیونیستی را موجب نقض قوانین بین المللی دانست و گفت: در سال‌های گذشته نیز اسرائیل به غزه حمله کرده و خسارت‌های زیادی به زیربناهای غزه وارد کرده است. مردم و اهالی غزه در تلاش هستند که به زندگی زیر محاصره شدید ادامه دهند اما آن‌ها دچار دردسرهای بیشتری شده‌اند. در این تهاجمات 600 فلسطینی شهید و 3500 فلسطینی زخمی شدند.

وی ادامه داد: بمباران و موشک‌باران کودکان غزه که مشغول بازی در ساحل هستند نشانه روشنی از این است که چقدر احساس انسانی اسرائیل از بین رفته. آیا وجدان بشریت می‌تواند این را بپذیرد؟ ما معتقدیم اسرائیل باید این حمله را متوقف کند. اگرچه آن‌ها به بهانه اینکه طرف مقابل آتش‌بس را نپذیرفته تجاوز خود را گسترش داده‌اند.

رییس مجلس ترکیه ادامه داد: اگر بر روی آتش بس توافق نشود اسرائیل به تهاجم خود ادامه می‌دهد لذا باید آتش ‌بس دائمی برقرار شود و جامعه بین‌الملل اسرائیل را مواخذه کند.

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی در مورد جنایت‌های اسرائیل تاکید کرد و افزود: همه کشورها باید همکاری کنند تا این ظلم متوقف شود و به فاجعه منطقه‌ای و جهانی منجر نشود.

جمیل چیچک خواستار آزادی اسرای فلسطینی شد و گفت: ترکیه از تلاش برای جلوگیری از تجاوز اسرائیل حمایت می‌کند. در همین راستا رییس جمهور، نخست وزیر و وزیر خارجه ترکیه مذاکرات دیپلماتیک گسترده‌ای انجام دادند و در سفارت‌های ترکیه سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ با توجه به اینکه در آستانه عید فطر هستیم به تلاش‌های گسترده خود برای جلوگیری از تجاوز رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N406252

وبگردی