آفتاب
حجتی در صحن علنی مجلس:

ارقام مصوب شده برای جبران خسارت کشاورزان کافی نیست

ارقام مصوب شده برای جبران خسارت کشاورزان کافی نیست

ما در ارتباط با تولید محصولات سالم و ارگانیک نیز ساختارها و سازمان‌های لازم را ایجاد کرده‌ایم و در حال پیگیری آنها هستیم و امیدواریم بتوانیم این مسئله را مدیریت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود هزار و 500 میلیارد تومان برای جبران خسارت کشاورزان در حال طی مراحل تصویب است که هزار میلیارد آن مصوب شده این در حالی است که خساراتی که به کشاورزان به دلیل حوادث طبیعی وارد شده بیش از 11 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که این اعداد و ارقام پاسخگو نیست و ما باید یک فکر اساسی‌تر کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود حجتی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ملی ناصر لارگانی و علی ایرانپور در خصوص افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌های کشاورزی، کود و سم و کوتاهی وزیر کشاورزی در تهیه و تولید محصولات سالم و ارگانیک اظهار داشت: وقتی کشاورزی کشور در خصوص ریسک و ریسک‌پذیری با مشکلات اساسی و جدی روبرو است و نمایندگان باید بدانند که دولت تاکنون عنایت خاصی نسبت به پیگیری این موضوعات داشته است.

وزیر جهاد کشاروزی با بیان اینکه ما می‌دانیم که کشاورزان در رنج هستند، افزود: اما علیرغم همه مشکلاتی که دولت با آنها مواجه است، از زمانی که این دولت بر سر کار آمده قیمت کود هنوز افزایش پیدا نکرده و در حال حاضر ما کود شیمیایی را با همان قیمتی که دولت گذشته مصوب کرده به کشاورزان تحویل می‌دهیم.

وی در توضیح این مطلب افزود: ما کود اوره را با قیمت کیلویی 3هزار و 600 تومان تحویل می‌گیریم و با انتصاب یارانه به قیمت 3هزار و 500 در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم لذا در یک سال گذشته کمتر جایی بوده که تقاضا برای کود وجود داشته باشد و ما نتوانیم کود عرضه کنیم.

حجتی در خصوص مسائل مربوط به ریسک‌پذیری و خشکسالی با بیان اینکه ریسک و مدیریت ریسک باید در بیمه حل شود، ادامه داد: حدود هزار و 500 میلیارد تومان برای جبران خسارت کشاورزان در حال طی مراحل تصویب است که هزار میلیارد آن مصوب شده این در حالی است که خساراتی که به کشاورزان به دلیل حوادث طبیعی وارد شده بیش از 11 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که این اعداد و ارقام پاسخگو نیست و ما باید یک فکر اساسی‌تر کنیم.

حجتی با بیان اینکه مشکلات فوق‌العاده زیاد است ابراز امیدواری کرد که بتوانند باهمیاری مجلس آرام آرام این مسائل را حل کنند.

وزیر جهاد و کشاورزی در رابطه با محصولات ارگانیک و بحث طرح‌های افزایش محصول نیز با تاکید بر اینکه وظیفه جهاد کشاورزی تامین غذای سالم و پیگیری این مهم است، گفت: ما یک درصد اراضی کشاورزی دنیا را داریم ولی سمی که استفاده می‌کنیم 0.65 درصد سمی است که در دنیا استفاده می‌شود.

حجتی خاطرنشان کرد: در اوایل دهه 70 ما 40هزار تن سم مصرف می‌کردیم و امروز 20 هزار تن سم مصرف می‌کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: ما در ارتباط با تولید محصولات سالم و ارگانیک نیز ساختارها و سازمان‌های لازم را ایجاد کرده‌ایم و در حال پیگیری آنها هستیم و امیدواریم بتوانیم این مسئله را مدیریت کنیم.

کد N405346

وبگردی