آفتاب

اردوغان از مواضع آمریکا در قبال جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد

اردوغان از مواضع آمریکا در قبال جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد

آنکارا – ایرنا – ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه با انتقاد از حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی در حمله به نوار غزه گفت: این جنایات هیچ توجیهی ندارد و موضع آمریکا در حمایت از اسراییل قابل درک نیست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، اردوغان این مطلب را در یک برنامه زنده تلویزیونی که از ˈشبکه خبر آ ˈ پخش می شد، بیان کرد.

اردوغان با اشاره به اینکه مواضع آمریکا در مورد بحران سوریه، مصر و فلسطین برای وی قابل درک نیست، مدعی شد:دولت آنکارا در کنار مردم خاورمیانه قراردارد.

وی حمایت های آمریکا از برکناری ˈمحمد مرسی ˈ رییس جمهوری منتخب مردم مصر و روی کار آمدن ژنرال ˈعبدالفتاح السیسیˈ در مصر را از نمونه های زیرپا گذاشتن دمکراسی خواند و گفت که از این رو از تماس مستقیم با ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوریی آمریکا خودداری و تماس هایش با دولت آمریکا را از طریق ˈجوبایدینˈ معاون رییس جمهوری دنبال می کند.

اردوغان با دعوت دولت آمریکا به برخورد عادلانه با مساله فلسطین و غزه گفت: در خصوص بحران غزه با ولادیمیر پویتن رییس جمهوری روسیه نیز گفت و گو کردم.

نخست وزیر ترکیه با رد ادعای رویکردهای مذهب گرایانه ترکیه در سیاست منطقه ای خود، مدعی شد دولت آنکارا هیچگاه چنین رویکردی نداشته و تلاش زیادی را برای ایجاد وحدت بین گروههای فلسطینی داشته است.

احزاب مخالف ترکیه از سیاست های منطقه ای دولت اردوغان به شدت انتقاد می کنند و می گویند بین گفتار و عملکرد دولت اردوغان تفاوت زیادی است.

مخالفان می گویند، ارسال سوخت از ترکیه به فلسطین اشغالی، افزایش حجم تجارت ترکیه با رژیم صهیونیستی، استقرار سامانه رادار ناتو در منطقه کوره جیک مالاتیا که به ادعای آنها در خدمت تامین امنیت موشکی رژیم صهیونیستی است و همچنین رویکردهای آنکارا در قبال مساله سوریه و عراق و معاملات نفتی ترکیه با اقلیم کردستان عراق و دور زدن دولت مرکزی، به خوبی نشان می دهد که دولت اردوغان در تبیین سیاست منطقه ای خود به افکار عمومی جهان، صداقت ندارد.

خاورم/2011**1446
کد N405026

وبگردی