آفتاب

درگیری میان شورشیان و ارتش سودان جنوبی

درگیری میان شورشیان و ارتش سودان جنوبی

تهران – ایرنا - شورشیان سودان جنوبی و نیروهای دولتی بر سر به دست گرفتن کنترل شهر راهبردی ˈناصرˈ با یکدیگر درگیر شدند.

خبرگزاری ˈفرانسهˈ به نقل از ˈجو کانترراسˈ سخنگوی سازمان ملل، درگیری روز دوشنبه را نتیجه بزرگ ترین حمله شورشیان سودان جنوبی از زمان انعقاد آتش بس نافرجام ماه مه (فرودین/اردیبهشت)، دانست.

کانترراس افزود: تبادل آتش شدید میان طرف های درگیر در این شهر در روز دوشنبه برای دومین روز ادامه یافت و به نظر می رسد شورشیان کنترل کامل این شهر را در دست داشته باشند.

سازمان ملل روز یکشنبه هشدار داد که حملات جدید شورشیان از آغاز دوباره خصومت ها حکایت دارد. ˈسالوا کی یرˈ رییس جمهوری سودان جنوبی و ˈریک ماچارˈ معاون سابق و رهبر کنونی شورشیان در مذاکرات ماه مه (اردیبهشت/خرداد) درباره برای پایبندی به آتش بس ماه ژانویه (دی/بهمن) به توافق رسیدند. هرچند آتش بس مذکور از آن زمان تاکنون بارها نقض شده است.

آمریکا نیز حمله شورشیان علیه شهر ناصر را محکوم و درباره اقدامات هولناک و نقش حقوق ساکنان این شهر ابراز نگرانی کرد.

ˈماری هارفˈ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای از طرفین درگیری خواست هرچه سریع تر به حملات متقابل خاتمه دهند و به تعهداتشان در زمینه توقف خصومت ها پایبند باشند.

وی ضمن یادآوری این نکته که سران هر دو طرف درگیری به خاطر نقض حقوق بشر در دستورکار تحریم های واشنگتن قرار دارند، با استناد به خطر قحطی تاکید کرد که هر دو طرف هر چه سریع تر پای میز مذاکره حاضر شوند.

سازمان ملل روز دوشنبه از ادامه درگیری ها در اطراف پادگان های ارتش دولت واقع در غرب این شهر خبر داد.

دهها نفر از غیرنظامیان ساکن شهر ناصر از بیم حملات به مقر صلح بانان سازمان ملل پناهنده شده اند.

تا کنون هیچ توافق آتش بسی میان طرف های درگیر محقق نشده و مذاکرات صلحی که در پایتخت اتیوپی صورت گرفته بی نتیجه مانده است.

ماه گذشته هیچ یک از طرف های درگیری در مذاکرات حاضر نشدند و هر یک دیگری را مسبب تشدید خشونت ها معرفی کرد.

درگیری میان شورشیان و دولت سودان جنوبی از اواسط ماه دسامبر (دی) گذشته آغاز شد و به آوارگی و تشدید بحران انسانی در این کشور انجامید.

این جنگ هفت ماهه هزاران کشته و 1 میلیون و 500 هزار نفر آواره بر جا گذاشته است. آژانس های کمک رسان هشدار داده اند در صورتی که درگیری ها ادامه یابد، سودان جنوبی با خطر قحطی روبرو خواهد بود.

شورشیان هوادار ماچار کنترل شهر ناصر واقع در 500 کیلومتری شمال جوبا (پایتخت) و نزدیک مرز اتیوپی را در اختیار دارند.

ماه میلادی گذشته نماینده سازمان ملل در سودان جنوبی دولت و شورشیان را عامل ایجاد کننده خطر قحطی در این منطقه معرفی کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، از زمان آغاز درگیری ها، غیرنظامیان قتل عام و در گورهای دسته جمعی دفن شده اند. حتی بیماران بستری در بیمارستان ها نیز از خشونت ها در امان نبوده و به قتل رسیده اند. مناطق نفت خیز این شهر نیز تا کنون بارها میان شورشیان و نیروهای دولتی دست به دست شده است.

خاورم**9156/7074/1275
کد N404767

وبگردی