آفتاب

حزب مردم‌ جمهوری‌خواه: اسناد اثبات‌گر ارسال تسلیحات به داعش و القاعده از ترکیه هستند

حزب مردم‌ جمهوری‌خواه: اسناد اثبات‌گر ارسال تسلیحات به داعش و القاعده از ترکیه هستند

معاون رئیس حزب مخالف "مردم جمهوری خواه" ترکیه گفت: مدارک مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد کامیون‌هایی که به سمت مرز سوریه رفته‌اند برای کمک به شبه‌نظامیان افراط‌گرا سلاح با خود حمل می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، بولنت تزجان، معاون رئیس حزب مخالف مردم جمهوری خواه ترکیه در کنفرانسی خبری در پارلمان توضیح داد، عزیز تاکچی، دادستانی که مسئول انجام تحقیقات درباره این کامیون‌ها بود، اظهارات شفافی را درباره این رویداد در شهادت خود مطرح کرده است.

تاکچی که در آن زمان در دادگستری آدانا مشغول به کار بود پس از آغاز تحقیقات درباره این کامیون‌ها که 19 ژانویه سال جاری میلادی توقیف شدند به ترابوزان منتقل شد. این رویداد باعث غوغای بسیاری شد چرا که دولت دادستان‌ها و سربازان دخیل در این عملیات را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت، هم کامیون‌ها و هم این افراد تحت حفاظت مصونیت قانونی سازمان امنیت ملی قرار داشته‌اند.

افکان علا، وزیر کشور ترکیه در آن زمان در واکنش به این ادعاها گفت، این کامیون‌ها کمک‌های لازم برای ترکمان‌های سوریه را حمل می‌کردند.

معاون رئیس حزب مخالف مردم جمهوری خواه ترکیه گفت: آنچه که در این کامیون‌ها کشف شده در گزارش‌های رسمی ذکر شده است. عکس‌های گرفته شده از آن‌ها نیز موجود است. در هر یک از این کامیون‌ها دو صندوق فلزی وجود داشت که تسلیحات و مهمات درون آن‌ها قرار داشتند. در نخستین صندوق کامیون اول 25 الی 30 موشک و راکت قرار داشت که با الفبای سیریلیک بر روی آن‌ها نوشته شده بود. در این صندوق فیوزهای موشک و راکت و حدود 400-350 نارنجک‌انداز نیز قرار داشت. در صندوق دوم 25-20 موشک کشف شد. در 30-25 صندوق چوبی مهمات مربوط به خمپاره و در پنج یا شش کیسه نیز مهمات ضد هواپیما کشف شد.

وی افزود: در کامیون دوم 100-90 گلوله و بسته‌هایی که بر روی آن‌ها به زبان عربی نوشته شده بود، کشف شد. کامیون سوم تقریبا مورد بررسی قرار نگرفت. کالیبر و میزان این مهمات مشخص نشده و به صورت نامنظم در این کامیون‌ها جاسازی و سپس کشف شد. از آنجایی که تحت آن شرایط امکان محاسبه مقدار مهمات وجود نداشت، درخواست شد تا آن‌ها را به پادگانی نظامی ببرند. اما این اقدام با مانع مواجه شد و اجازه ورود به آن‌ها داده نشد.

تزجان با اشاره به شهادت یکی از رانندگان این کامیون‌ها گفت: این کامیون‌ها را در فرودگاه اسنبوقا واقع در آنکارا و از یک هواپیمایی که پرچم خارجی داشت، بارگیری کردند و به سمت ریحانلی به راه افتادند. این کامیون‌ها توسط رانندگان به مرز با سوریه رفته و سازمان امنیت ملی در مرز آن‌ها را تحویل گرفته و سپس آن‌ها را به شبه‌نظامیان القاعده یا داعش تحویل داده است.

انتهای پیام

کد N404712

وبگردی