آفتاب
محققان دریافتند

میکروب‌های روده عاملی در تبدیل کربوهیدرات به سرطان روده بزرگ

میکروب‌های روده عاملی در تبدیل کربوهیدرات به سرطان روده بزرگ

محققان کانادایی دریافتند: میکروب‌های روده در افرادی که به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند، کربوهیدرات‌های رژیم غذایی را به گونه‌ای متابولیز می‌کنند که سلول‌های روده را وادار به تکثیر و تشکیل تومور می‌کنند؛ البته در این تحقیق درمان با آنتی بیوتیک‌ها و رژیم غذایی کم کربوهیدارت به طور چشمگیری سایز تومور را کاهش داد.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، نوع ارثی سرطان روده با پیشرفت سریع و تهاجمی‌تر شدن تومورها مرتبط است و بنا براین درک نقش مهم عوامل محیطی و تعامل آنها با عوامل ژنتیکی در پیشرفت این بیماری بسیار حیاتی عنوان شده است.

کربوهیدرات‌ها تقریبا نیمی از میزان کالری دریافتی روزانه ما را شامل می‌شوند؛ تحقیقات پیشین نشان داده که رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات با سرطان روده مرتبط است. این سرطان نیز اغلب با جهش‌های ژن "APC" و "MSH2" که سرکوبگر تومور هستند و نقش مهمی را در اصلاح DNA ایفا می‌کنند، نسبت داده می‌شوند.

طی این پژوهش، محققان دانشگاه تورنتو تعدادی موش را که دارای جهش‌هایی در ژن‌های مذکور بودند، مورد مطالعه قرار دادند. درمان با آنتی بیوتیک و رژیم کم کربوهیدراتی تکثیر سلولی و تعداد تومورها را در روده این موش‌ها کاهش داد.

این روش درمانی میزان سطوح میکروب‌های خاص روده که کربوهیدرات‌ها را به منظور تولید اسید چرب موسوم به "بوتیرات" متابولیز می‌کند، کاهش می‌دهد.

زمانی که محققان میزان بوتیرات را در موش‌هایی تحت درمان با آنتی بیوتیک افزایش دادند، تکثیر سلولی و تعداد تومورها در روده موش‌ها افزایش یافت.

در واقع محققان طی این پژوهش متوجه رابطه مستقیمی بین ژنتیک و میکروب‌های روده بزرگ شدند.

این پژوهش در مجله Cell منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N404642

وبگردی