آفتاب

فرار هزاران تن از بیم حملات بوکوحرام در شمال نیجریه

فرار هزاران تن از بیم حملات بوکوحرام در شمال نیجریه

بنابر گزارش سازمان مدیریت بحران نیجریه بیش از 15 هزار نفر در پی حملات مرگبار شبه نظامیان بوکوحرام، منطقه‌ای در شمال شرق نیجریه را ترک کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حمله اخیر شبه نظامیان بوکوحرام به "دامبوا" واقع در شمال شرق نیجریه 40 تن به ضرب گلوله کشته شدند و بسیاری از خانه‌ها به آتش کشیده شد. در نتیجه این خشونت‌ها در یک سال گذشته هزاران نفر مجبور به ترک محل زندگی خود شده‌اند.

شبه نظامیان بوکوحرام در حمله اخیر خود علاوه بر دامبوا به شش روستای دیگر نیز هجوم بردند. شبه نظامیان بوکوحرام که برای ایجاد یک حکومت دینی در نیجریه می‌جنگند، در یک سال گذشته دائما غیرنظامیان را در روستاهایی از استان "بورنو" مورد هدف قرار می‌دهند. استان بورنو منطقه‌ای است که شبه نظامیان بعد از حملات ارتش برای بیرون راندن آن‌ها از شهرها به آنجا گریخته‌اند.

یکی از سخنگویان آژانس ملی مدیریت بحران در بورنو اعلام کرد که تاکنون بیش از 15 هزار نفر دامبوا را ترک کرده‌اند.

در همین حال، سخنگوی وزارت دفاع نیجریه در پاسخ به سوالاتی درباره گریختن ارتش و برافراشته شدن پرچم‌های سیاه شبه نظامیان در منطقه دامبوا، گفت شبه نظامیان بوکوحرام کنترل منطقه دامبوا و اطراف آن را در دست نگرفته‌اند.

او در ادامه گفت: ما هیچ قسمتی از کشور را به هیچ گروه تروریستی واگذار نمی‌کنیم. نیروهای زمینی ما در دامبوا فعال هستند و فعالیتشان را برای مقابله با هرگونه ناامنی افزایش داده‌اند.

با این حال چه بوکوحرام کنترل منطقه را در دست گرفته باشد یا نه توانایی آن‌ها در ایجاد حملات بدون اینکه مجازاتی در کار باشد، بزرگترین اقتصاد آفریقا را بی‌ثبات و برای سرمایه‌گذاری نامناسب می‌کند.

همچنین با وجود کمپین‌هایی که از رئیس جمهور نیجریه درخواست آزادی 200 دختر ربوده شده توسط بوکوحرام را می‌کنند، این افراد از آوریل همچنان در اسارت این شبه نظامیان قرار دارند.

سال گذشته یک عملیات ارتش نیجریه در شمال شرق این کشور ابتدا در شکستن دوفاکتو در این منطقه که توسط شبه نظامیان بوکوحرام کنترل می‌شد، موفق شد اما شورشیان در مرزهای پر از تپه نیجریه با کامرون پراکنده شدند.

از آن به بعد آن‌ها اقدام به انجام حملات انتقامی مرگباری کردند که در آن‌ها غیرنظامیان را مورد هدف قرار می‌دادند. پس از آن غیرنظامیان گروه‌های پارتیزانی تشکیل دادند تا به دولت برای بیرون راندن شبه نظامیان کمک کنند.

از ماه آوریل، شبه نظامیان با بمب‌گذاری در مناطق مختلف کشور نشان داده‌اند که اکنون می‌توانند شورش‌ خود را به هر قسمت از آفریقا منتقل کنند.

انتهای پیام

کد N404600

وبگردی