آفتاب

رمضان عبدالله شلح: غزه تاریخ منطقه را تغییر می‌دهد/با موضع مصر در قبال حماس مشکل داریم

رمضان عبدالله شلح: غزه تاریخ منطقه را تغییر می‌دهد/با موضع مصر در قبال حماس مشکل داریم

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی از محمود عباس خواست این بار نقش میانجی‌گر را ایفا نکند بلکه موضعی تاریخی اتخاذ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رمضان عبدالله شلح، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی دوشنبه شب در مصاحبه با شبکه المیادین با بیان اینکه عملکرد میدانی مقاومت پایان این جنگ را مشخص خواهد کرد، گفت: در صورتی که ما حساسیت مثلث تشکیلات خودگردان در رام الله و حماس در غزه و مصر را پشت سر بگذاریم ممکن است که به امضای توافق برسیم.

وی یادآور شد: در سال 2012 رویکرد دستیابی به آتش‌بس تدریجی را در پیش گرفتیم اما رژیم صهیونیستی به آن پایبند نبود.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در واکنش به کسانی که روی تمام شدن سلاح مقاومت حساب باز کرده‌اند، گفت: این گمانه‌زنی‌ها شکست خواهد خورد اگر حملات اسرائیل متوقف نشود یک بشکه باروت در غزه به شراره‌ای از آتش تبدیل خواهد شد که به منطقه نیز سرایت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مقاومت چشم‌اندازی بزرگتر از جزئیات را ایجاد کرده و نوار غزه روند تاریخ کل منطقه را تغییر خواهد داد، تاکید کرد: امکانات مقاومت بسیار بیشتر از آن چیزی است که اسرائیلی‌ها تصور می‌کنند.

وی هشدار داد، در صورتی که نیروهای اسرائیلی به فکر ماجراجویی باشند تلفات بسیار بیشتری به بار خواهند آورد. ارتش اسرائیل با پای خودش به سمت مرگ رفت و در باتلاق غزه گیر افتاد. از همان روز نخست درگیری‌ها و زمانی که تل‌آویو مورد هدف قرار گرفت معادلات تغییر کرد.

رمضان عبدالله شلح با بیان اینکه مقاومت فلسطین وارد جنگ بی‌سابقه‌ای در تاریخ این درگیری‌ها شده است، گفت: این نخستین جنگ در تاریخ امتی است که در آن تمام شهرهای اسرائیل هدف قرار گرفته است.

وی در خصوص دستیابی به توافق آتش‌بس گفت: دستیابی به موضعی یکپارچه در فلسطین از طریق تعامل با طرح مصر صورت می‌گیرد. کف خواسته‌های ما که نمی‌توانیم از آن صرفنظر کنیم پایان دادن به محاصره غزه و گشودن گذرگاه‌هاست که این اقدام امید را در جان فلسطینی‌ها ایجاد خواهد کرد.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی تصریح کرد: در هر دقیقه‌ای که خون فلسطینی‌ ریخته می‌شود این مساله برای ما بسیار اهمیت دارد. ما با حماس در خصوص توافق آتش‌بس برای چند ساعت موافقت کردیم اما در خصوص دستیابی به آتش‌بسی که اجرای شروط مقاومت را به دنبال نداشته باشد، موافق نیستیم.

رمضان عبدالله شلح عنوان داشت: ما از قاهره می‌خواهیم که مشکل داخلی خود با هر جریان مصری را از مساله فلسطین جدا کند چرا که مشکل ما با قاهره نیست اما ما با اسرائیل مشکل داریم.

وی از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز خواست تا نقش میانجی را ایفا نکرده و موضعی تاریخی اتخاذ کند و به عنوان بخشی از تمام فلسطین سخن بگوید.

دبیرکل جهاد اسلامی افزود: محمود عباس به من گفت که ما حملات را متوقف می‌کنیم و پس از آن مذاکره می‌کنیم و من به وی پاسخ دادم که 20 سال است که شما در حال مذاکره هستید پس به چه نتیجه‌ای رسیده‌اید.

وی با تاکید بر اینکه طرحی از سوی قطر-ترکیه درخصوص رخدادهای غزه وجود ندارد، اعلام کرد که حماس روی نقش مصر و نقش تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید دارد اما طرحی که به قطر تحویل داده شد پس از طرح مصر تدوین شد. ما در مقابل دو مشکل قرار داریم که مشکل نخست حملات اسرائیل بوده و مشکل دوم موضع قاهره در قبال حماس است.

این مقام فلسطینی با بیان اینکه آنچه که در حال حاضر رخ می‌دهد برای تعیین جهت‌گیری‌هاست، گفت: همانند آنچه که فلسطین انجام داد هیچ چیز نمی‌تواند توافقی را در این امت عرب ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه مردم فلسطین در کرانه باختری نمی‌توانند به زانو درآیند و تسلیم شوند خطاب به آن‌ها گفت: مسیر تشکیل کشور همان مقاومت است که در غزه ترسیم شده است. اگر مقاومت اعلام کند که غزه منطقه‌ای کاملا آزاد شده است ما آماده هستیم تا در روند اداره غزه مشارکت داشته باشیم. اگر سیاست اصرار بر حق فلسطینی‌ها باشد و اینکه ما همواره در مسیر بازپس‌گیری سرزمین گام برداریم ما همواره در این معادله حضور خواهیم داشت.

وی در خصوص رابطه با حزب الله به ویژه پس از تماس سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله با وی گفت: رابطه میان مقاومت لبنان و فلسطین تاریخی است.

وی همچنین فاش کرد که در جریان تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه با سید حسن نصرالله دیداری داشته است.

وی در خصوص مساله سوریه گفت: سوریه با تدبیر سیاسی گسترده و عمیق خود توانست میان اخوان المسلمین با گروه‌های مقاومت تفاوت قائل شود و درهای دمشق مقابل حماس و جهاد اسلامی باز شد.

دمشق می‌داند که با استقبال از ما، خاستگاه تمام فلسطین می‌شود.

رمضان عبدالله شلح خاطر نشان کرد: برخی از کشورهای عربی پشت فلسطینی‌ها را خالی کردند و علیه غزه دست به توطئه می‌زنند. آمریکا نیز در این تجاوزات شریک است و برای منطقه خیر نمی‌خواهد.

انتهای پیام

کد N404587

وبگردی