آفتاب

غزه از دریچه ی نگاه شخصیت های جهان

غزه از دریچه ی نگاه شخصیت های جهان

تهران- ایرنا- حمله های گسترده ی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، تجاوزی آشکار به حقوق بشر محسوب می شود که دستاوردی جز کشتار مردمان بی گناه فلسطین نداشته و با واکنش شخصیت ها و چهره های مشهور جهان همراه شده است، افرادی که همگی به حمایت از زنان و کودکان بی دفاع آن سرزمین پرداختند و اعمال این رژیم را محکوم کردند.

رژِیم صهیونیستی، حمله های هوایی و زمینی خود به نوار غزه را از بامداد سه شنبه 17 تیر 1393 هجری خورشیدی با عنوان «صخره سخت» آغاز کرد. تجاوزی که با مقاومت گروه های فلسطینی در شکل عملیات «بنیان مرصوص» و «العصف المأکول» همراه شد و صدمه های جبران ناپذیری را به این رژیم وارد ساخت.

جهان این روزها شاهد نسل کشی و کشتار بی رحمانه ی مردم مظلوم فلسطین است. این امر سبب شد تا مردمان این گیتی پهناور به دفاع از فلسطینیان بپردازند، چهره ها و افراد حقیقی و حقوقی جهان نیز در اعتراض به این رویداد واکنش های مختلفی از خود نشان دادند.

متن زیر گزیده ای از این واکنش ها در بازه ی زمانی 20 تیر تا 29تیر 1393 هجری خورشیدی است.



** 20 تیر 1393

- امین شلبی مدیر شورای امور خارجه ی پارلمان مصر: بدون تردید مسوولیت تجاوز به نوار غزه برعهده ی نتانیاهو و کابینه اش خواهد بود و در این شرایط طبیعی است که نه تنها کشورهای عربی که تمام جامعه ی بین المللی در کنار مردم فلسطین قرار گیرند و موضعی قاطع در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی اتخاذ کنند.

- رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه: تا وقتی که اسراییل به حمله های خود به نوار غزه ادامه می دهد، هیچ عادی سازی در روابط این کشور با رژیم صهیونیستی درکار نخواهد بود.



** 21 تیر 1393

- اتحادیه ی بولیواری برای ملت های آمریکای لاتین(آلبا) اقدام های متجاوزانه ی رژیم اسراییل در برابر مردم غزه را به شدت محکوم کرد و این حمله ها را نقض آشکار قوانین حقوق بین المللی بشردوستانه دانست. براساس این بیانیه اعضای اتحادیه ی آلبا اعتراض خود را نسبت به دیدگاه های رعب انگیز و نشان دادن قدرت به ضعیفان اعلام و از ایده های برابری و حفظ ارزش های انسانی دفاع کردند.

- حمزه یوسف وزیر امور خارجه ی دولت اسکاتلند: مقام های اسکاتلند برای پذیرش شهروندان فلسطینی ساکن غزه که در حمله های نظامی رژیم صهیونیستی زخمی شده اند، اعلام آمادگی کرده اند.

- شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین: فلسطین در حال سوختن است، ملت های عربی و امت اسلام به داد ملت مظلوم فلسطین برسد.

- تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس: حمله های رژیم صهیونیستی باید پایان پیدا کند و توافق برای آتش بس از طرف 2 طرف ایجاد شود زیرا ادامه ی وضعیت به معنای ورود به دایره ی خشونت خواهد بود که به ضرر منطقه تمام خواهد شد.



**22 تیر 1393

- دولت سنگال جنایت های رژیم صهیونیستی شامل کشتار و خرابی هایی را که حمله های رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به بار آورده است، محکوم کرد. دولت سنگال از شورای امنیت خواست اقدام های فوری برای حمایت از غیرنظامیان فلسطینی و توقف حمله های اسراییل اتخاذ کند.

- لوران فابیوس وزیر امور خارجه ی فرانسه: افراد زیادی در غزه قربانی شده اند در شرایط فاجعه بار کنونی، فرانسه نیز همچون شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار برقراری آتش بس بر اساس توافقنامه سال 2012 میلادی است.

- محمد جهاد اللحام رییس پارلمان سوریه: این جنگ جدید جزیی از جنگ تروریستی بزرگ است که گروه های مسلح با حمایت آمریکا و کشورهای غربی بر کشورهای منطقه خاورمیانه به ویژه درسوریه و عراق به راه انداخته اند.

- نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب: جنگ اسراییل علیه غزه با همه ی قوانین انسانی عرصه ی بین الملل در تضاد و به مثابه جنایت جنگی است و لازم است که کسانی که مرتکب این جنایت می شوند به دست عدالت بین الملل سپرده شوند.



** 23 تیر 1393

- ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان: دولت عربستان در حال کمک مالی 50 میلیون دلاری برای هلال احمر فلسطین در غزه است.



**24 تیر 1393

- جرج اسحاق فعال سیاسی و عضو شورای ملی حقوق بشر مصر: موضع اتحاذ شده در برابر نوار غزه بسیار شرم آور است و باید به این حقیقت اشاره کرد که ما آماده دیدن فجایع و تراژدی که به این شکل علیه ملت فلسطین در جریان است، را نداریم.

- آمالیا پینرا نماینده ی گروه همبستگی با فلسطین در ال سالوادور: صدها نفر از مردم ونزوئلا، از جمله بسیاری از نمایندگان این کشور برای نشان دادن خشم خود نسبت به جنایات اسرائیل در غزه تظاهرات کردند.

- ریوفردیناند مدافع انگلیسی و مشهور تیم فوتبال منچستریونایتد: آیا جام جهانی واقعا مهم تر از فلسطین است؟ عشق، سلامت و ایمنی این مردم، همه لغو شده است.

- فردریک کانوته مهاجم مسلمان تیم فوتبال فرانسه: بمباران غزه، یک مجازات دسته جمعی و غیرقانونی و جهان در سکوت به تماشای این بی عدالتی و کشتار کودکان فلسطینی نشسته است.

-کریس رونالدو بازیکن فوتبال پرتغال: کفش هایم را برای حمایت از مردم فلسطین فروختم و پول آن را برای ساخت مدرسه و موسسه خیریه در این کشور فرستادم.

- سفیان فغولی بازیکن مسلمان تیم ملی فوتبال الجزایر اعتراضش را به کشتار مردم بی گناه در غزه نشان داد. فغولی به همراه دیگر بازیکنان تیم ملی الجزایر تمام پاداش 9 میلیون یورویی فیفا را به مردم غزه اهدا کردند.

- جیان لوئیجی بوفون دروازه بان تیم ملی ایتالیا حمایتش را از مردم فلسطین اعلام کرده است. چند روز پیش عکسی از بوفون منتشر شد در حالی که شالی با نقش پرچم کشور فلسطین بر گردنش انداخته بود.

- رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه: جهان تا چه زمانی می خواد به سکوت خود در برابر تروریسم دولتی اسرائیل ادامه دهد؟

- جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا: طرح مصر برای آتش بس و گفت وگو فرصتی برای پایان خشونت ها و برقراری آرامش را فراهم می آورد. ما از تصمیم کابینه ی اسراییل برای پذیرش این طرح استقبال می کنیم. ما از تمامی طرفین می خواهیم که این پیشنهاد را بپذیرند.

- موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی حماس: پیشنهاد آتش بس مصر همچنان در حال بررسی و هیچ موضع رسمی از طرف این جنبش اعلام نشده است.

- صباح الخالد الحمد الصباح وزیر امورخارجه ی کویت: اکتفای شورای امنیت به صدور یک بیانیه ی مطبوعاتی صرف درباره ی غزه، با سطح خواسته های کشورهای عربی و انتظاری که از این شورا درباره عمل به وظایف انسانی در راه حمایت از مردم بی گناه و بی سلاح می رود، تناسبی ندارد.

- بشیر النفزی نماینده ی مجلس ملی مؤسسان تونس: گروهی رسمی و پارلمانی به نوار غزه یا مرزهای نوار غزه با مصر اعزام و ما یحتاج ضروری همچون دارو و غذا برای مردم فلسطین ارسال شود.

- باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا: واشنگتن از تلاش های مصر برای برقراری آتش بس میان اسراییل و فلسطین حمایت می کند.



**25 تیر 1393

- عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته ی جهان عرب: استقبال بسیار سریع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل از طرح آتش بس مصر و برقراری آتش بس در نوار غزه و صدور دستور کابینه امنیتی اسراییل یک ساعت پیش از آتش بس و دستور وی برای توقف حملات به غزه، نشان می دهد که این طرح بیشتر از آنکه برای توقف خونریزی در نوار غزه مطرح شده باشد، برای نجات اسراییلی ها مطرح شد، بنابراین گروه های فلسطینی با رد آن و ادامه شلیک موشک ها تا تحقق خواسته های خود کار خوبی صورت دادند.

- اسپایک جونز فیلمساز و تهیه کننده ی سرشناس سینمای آمریکا : علاقه مندان عزیز، از اینکه نمی توانم با شما باشم عذر می خواهم، با توجه به آنچه که اکنون در حال رخ دادن است، احساس کردم که اکنون برای اینکه بخواهم در جشنواره ی اورشلیم حضور یابم و درباره ی فیلم و فیلمسازی صحبت کنم، زمان مناسبی نباشد.

- نواز شریف نخست وزیر پاکستان: جنایت های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها در غزه نسل کشی است و از جهانیان می خواهم تا این تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی را متوقف کنند. سکوت امت مسلمان، فلسطینی ها را آسیب پذیرتر و رژیم صهیونیستی را گستاخ تر می کند.



**26 تیر 1393

- شامخ بدره از رهبران حزب مردم فلسطین: حزب هایی از کشورهای قاره های آسیا و اقیانوسیه، از دولت های خود خواسته اند در اعتراض به جنایت های رژیم اشغالگر اسراییل علیه نوار غزه با این رژیم به صورت کامل قطع رابطه کنند.

- اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا): به دلیل حمله های ددمنشانه رژیم اسراییل علیه مردم غزه، هیچ مسابقه ای تا اطلاع بعدی در فلسطین اشغالی برگزار نمی شود.

- سوماس میلن نویسنده ی روزنامه گاردین: موضوع دفاع اسراییل از خود در برابر حمله های فلسطینی ها بسیار سخیف است؛ اسراییلی ها این حمله ها را توجیه ناپذیر می دانند و این مسخره است. چرا که هر ملت در اشغالی، حق مقاومت دارد، اما این اسراییل است که درون سرزمین های اشغال شده زندگی می کند و حق دفاع را ندارد.

- بیل کلینتون رییس جمهوری پیشین آمریکا: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل می تواند و باید توافقنامه ی صلح با تشکیلات خودگردان فلسطین که می تواند پایانی بر درگیری ها در خاورمیانه باشد را نهایی کند. اسراییل با شکست در به سرانجام رساندن طرح صلح با فلسطینیان و همچنین اقدام نظامی علیه نوار غزه در حال منزوی کردن خود در افکار عمومی جهان است.

- نیک کلج معاون نخست وزیر انگلیس: حمله های هوایی تلافی جویانه اسراییل به غزه مجازاتی دسته جمعی ضد همه ی مردم این منطقه است.

- پروفسور امید صفی استاد مطالعات اسلامی دانشگاه دوک آمریکا: جنایت های اسراییل در غزه تنها به وسیله ی گنبد آهنین اسراییل مورد حمایت قرار نمی گیرد بلکه این اقدام ها با چراغ سبز آمریکا انجام می شود.



** 27 تیر 1393

- بروگ برند وزیر امور خارجه ی نروژ: آغاز عملیات زمینی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه غیرقابل قبول است، خصوصا زمانی که آتش بس قابل دستیابی بود.

- بثینه شعبان مشاور سیاسی- رسانه ای رییس جمهوری سوریه: سوریه از دادن هیچ کمکی به مقاومت در فلسطین دریغ نمی کند.

- پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در گفت و گو با محمود عباس: من در اوضاع کنونی با شما هستم و این شرایط قلب مرا به درد آورده است من به خاطر شما نماز می خوانم و از شما می خواهم سلام مرا به ملتتان برسانید و بگویید که من در کنارشان هستم و از خداوند می خواهم تلاش های شما برای صلح را به نتیجه برساند و کشتار تمام شود.

- بان کی مون دبیر کل سازمان ملل: من متاسفم که با وجود فراخوان های مکرر من و دیگر رهبران جهان و منطقه، حمله های اسراییل علیه نوار غزه شدت گرفته است و اکنون از اسراییل می خواهم که تلاش خود را برای جلوگیری از کشتار ملت بی گناه فلسطین مضاعف کند.

- جن ساکی سخنگوی وزارت امورخارجه ی آمریکا: جان کری وزیر خارجه ی این کشور در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرده است که اسراییل باید برای جلوگیری از وقوع خسارات بیشتر و ممانعت از کشتار فلسطینیان تمامی توان خود را به کار گیرد.

- لوران فابیوس وزیر امورخارجه ی فرانسه: این کشور نسبت به تصمیم اسراییل مبنی بر آغاز حمله ی زمینی به نوار غزه بسیار نگران است و اسراییل را به خویشتنداری فرا می خواند.

- نیک کلیگ معاون نخست وزیر انگلیس: حمله های هوایی اسراییل علیه نوار غزه را محکوم می کنم و آن را اقدامی نامناسب و به مثابه مجازات جمعی ملت فلسطین می دانم.



** 28 تیر 1393

- احمد طیب شیخ الازهر مصر: عملیات زمینی اسراییل علیه نوار غزه جنایتی غیر انسانی است و خواهان تحرک هرچه سریعتر برای توقف این تجاوزات هستم.

- فامیل جعفراف رییس جامعه شیعیان مسکو: مسلمانان جهان برای توقف جنایت های صهیونیست ها در نوار غزه صفوف خود را باید یکپارچه کنند.

- صوفیا سکورافا نماینده ی یونان در پارلمان اتحادیه اروپا: رژیم تجاوزگر اسراییل با خوی اشغالگری و اشغال سرزمین های ملت مظلوم فلسطین، مادر تمام بدی هاست که بایستی با آن برخورد جدی شود.

- کاترین ویبل رییس صندوق کودکان سازمان ملل متحد: کودکان باید از خشونت دور نگاه داشته شوند؛ آنها نباید قربانی درگیری هایی شوند که هیچ مسوولیتی در قبال آنها ندارند.

- لیو جیئی نماینده ی دایم چین در سازمان ملل: خواستار آتش بس فوری میان اسراییل و فلسطین است.



**29 تیر 1393

- دولت ونزوئلا: حمله های زمینی و هوایی اسراییل مرحله ی جدیدی را در سیاست نسل کشی و نابود سازی اش در منطقه ی فلسطین آغاز کرده که باعث کشته شدن زنان، مردان، دختران و پسران بی گناه شده است.

- رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه: اسراییل یک بار دیگر غزه را هدف قرار داده و کودکان بی گناهی را که در ساحل بازی می کردند، کشته است. اسراییل همواره آدولف هیتلر رهبر نازی های آلمان را مورد انتقاد قرار می دهد اما این بار خودش دست هیتلر را در انجام اقدام های وحشیانه از پشت بسته است. برخی آمریکایی ها از من می پرسند که چرا اسراییل را با هیتلر مقایسه می کنم. به شما چه ربطی دارد؟ شما آمریکایی هستید، هیتلر با شما چه کار کرد؟

- صلاح الدین دمیرتاش دموکرات ترکیه: ما در کنار مردم فلسطین می ایستیم.

- جلال نقوی دبیرمجلس علمای هند: مسلمانان این کشور یکپارچه جنایت ها رژیم صهونیستی را محکوم می کنند و در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان همانطور که امام خمینی(ره) تاکید کرده اند آزادی قدس را فریاد می زنیم.

گروه اطلاع رسانی

پژوهشم**م.م**2002**9131
کد N404525

وبگردی