آفتاب

دولت هند موضعی درباره غزه نمی گیرد

دولت هند موضعی درباره غزه نمی گیرد

دهلی نو - ایرنا - دولت هند روز دوشنبه تاکید کرد هیچ موضعی در قبال جنگ میان اسراییل و فلسطین در غزه اتخاذ نمی کند.

به گزارش ایرنا، به این ترتیب با این اعلام موضع دهلی نو، مساله غزه که به درخواست نمایندگان احزاب مخالف در مجلس علیا (راجیا سابا) امروز مطرح شده بود دیگر به بحث گذاشته نمی شود.

خانم ˈ سوشما سوراجˈ وزیر امور خارجه هند این موضع را در پاسخ به درخواست نمایندگان مخالف که خواستار محکومیت رژیم صهیونستی و لغو خریدهای نظامی از این رژیم شده اند، بیان داشت.

وی ضمن تاکید بر اینکه مجلس علیای هند نباید به دو قسمت تقسیم شود، اظهار داشت: خشونت قابل سرزنش است و هر دو طرف اسراییل و فلسطین باید پیشنهاد گفت وگوهای صلحی را که از سوی مصر اعلام شده ، بپذیرند.

نمایندگان مجلس علیا هند امروز بیش از دو ساعت در مورد کشتار مردم غزه بحث کردند و از دولت کشورشان خواسته اند همه خریدهای نظامی هند از رژیم اسراییل را متوقف کند.

نمایندگان این مجلس همچنین از دولت هند خواسته اند موضوع غزه را با سازمان ملل متحد در میان بگذارد. احزاب چپگرا در هند در تلاش هستند تا قطعنامه ای در مجلس علیا این کشور علیه رژیم صهیونیستی به تصویب برسانند.

با این حال ˈپی.جی. کورینˈ معاون رییس مجلس علیا امروز ضمن رد این درخواست ها گفت: دولت با ارایه هیچ گونه راه حلی موافق نیست و توافقی در این زمینه وجود ندارد که بتوان کاری در مجلس انجام داد.

تقریبا اکثر نمایندگان مخالف مجلس عوام و علیا هند خواستار به بحث گذاشتن موضوع کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی شده بودند.

وزیر امور خارجه هند پیش از این نیز این اقدام مخالفان را حرکتی علیه دولت ˈنارندرا مودی ˈ که حدود دو ماه است پس از پیروزی حزب راستگرای بهارتیا جاناتا (بی جی پی ) در انتخابات برسرکار آمده ، خوانده بود.

وی با این حال گفت: هیچ تغییری در موضع قبلی دهلی نو در برابر فلسطین اتفاق نیفتاده و ما همچنان بطور کامل از فلسطینیان حمایت می کنیم.

وزیر امور خارجه هند ضمن تاکید بر اینکه کشورش روابط خوب با رژیم اسراییل را نیز حفظ می کند، افزود: این سیاستی است که از سوی دولت های مختلف هند از جمله دولت کنگره اعمال شده است.

به هرحال اکنون در صحنه سیاسی هند یک دو دستگی بر سر موضوع کشتار مردم غزه ایجاد شده است.

این در حالیست که ˈیاهل ویلانˈ (Yahel Vilan) معاون سفیر رژیم صهیونیستی روز جمعه گذشته برای جلب نظر سیاستمداران هندی با عده ای از رهبران ارشد حزب راستگرای بی جی پی دیدار و موضع تل آویو در رابطه با تحولات جاری غزه و ساحل غربی را برای آنان تشریح نمود.

آساق ** 2165 ** 275 **
کد N404189

وبگردی