آفتاب

استفاده از گلوله‌های دارتی توسط رژیم صهیونیستی در غزه

استفاده از گلوله‌های دارتی توسط رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش رژیم صهیونیستی در حملات خود در غزه از گلوله‌های دارتی استفاده می‌کند. این گلوله‌ها هزاران قطعه دارتی شکل کشنده را منتشر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه گاردین، براساس گزارش مرکز حقوق بشر فلسطین شش گلوله دارتی روز پنجشنبه به سمت روستای "خوزع" در شرق خان یونس، شلیک شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی استفاده از این گلوله‌ها را در جنگ غزه رد نکرده است.

یک سخنگوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در پاسخ به درخواست برای توضیحی مشخص درباره استفاده از این سلاح گفت: براساس قانون، وزارت جنگ اسرائیل تنها از سلاحهایی که تحت قوانین بین‌المللی، قانونی خوانده می‌شوند و با قوانین جنگ‌های مسلح مطابقت دارند استفاده می‌کند.

"بیت سلم" یک سازمان حقوق بشر اسرائیلی، گلوله‌های دارتی را این گونه معرفی می‌کند: این گلوله نوعی سلاح ضد نفر است که معمولا از یک تانک شلیک می‌شود. این گلوله در هوا منفجر شده و هزاران قطعه دارتی شکل آهنی به طول 37.5 میلی‌متر را آزاد می‌کند که در کمانی مخروطی به طول 300 متر و پهنای 90 متر پراکنده می‌شوند.

"سلاح بی دقت"

اگرچه طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی، استفاده از این جنگ افزارها ممنوع نیست اما براساس اطلاعات بیت سلم، سایر قوانین بشر دوستانه موجب می‌شوند تا استفاده از این سلاح در نوار غزه غیرقانونی باشد.

یکی از بنیادی‌ترین قوانین، التزام به تشخیص افراد درگیر و غیر درگیر برای جلوگیری از زخمی شدن افراد غیر درگیر در جنگ است.

از این قانون می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از سلاح‌های بی‌دقتی که منجر به زخمی شدن و مرگ غیرنظامیان می‌شود، ممنوع است.

قانونی شدن گلوله‌های دارتی توسط یک دادگاه عالی اسرائیلی در سال 2002 مورد حمایت قرار گرفت و براساس یک منبع نظامی اسرائیلی این گلوله‌ها به ویژه در مقابل عملیات "جنگجویان دشمن" در مناطق پوشیده از گیاه موثر هستند.

این منبع نظامی همچنین گفت که تعدادی از ارتش‌ها در سراسر جهان از این گلوله‌ها استفاده می‌کنند و فقط قصد دارند تا در مقابل هدف‌های نظامی قانونی و در تطبیق با قوانین بین‌المللی از آن‌ها استفاده کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی پیشتر نیز از این گلوله‌ها در غزه و لبنان استفاده کرده بود. بیت سلم مدارک مربوط به مرگ 9 فلسطینی در غزه توسط این گلوله‌ها در سال‌های 2001 و 2002 را دارد. گلوله‌های دارتی همچنین تعداد بسیاری از غیرنظامیان شامل زنان و کودکان را در درگیری‌های بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان مورد آسیب قرار داد.

"گلوله فسفری"

ارتش رژیم صهیونیستی در جریان عملیات‌ سال 2008 و 2009 نیز از توپ‌های حاوی فسفر سفید در مناطق پرجمعیت غزه استفاده کرد که منجر به کشتار و سوختگی‌های وسیعی شد.

استفاده از این توپ‌ها ابتدا تکذیب شد اما بعدها تایید شد که از این سلاح‌ برای ایجاد پوششی دودی استفاده شده است.

انتهای پیام

کد N403981

وبگردی