آفتاب

همایش ضد عراقی در اردن روابط بغداد و امان را تیره کرده است

همایش ضد عراقی در اردن روابط بغداد و امان را تیره کرده است

بغداد- ایرنا- همایش چهارشنبه گذشته مخالفان نظام عراق در امان که در آن نمایندگانی از حزب بعث، داعش و برخی سران عشایر حضور داشتند، بر روابط نه چندان صمیمی بغداد با اردن سایه انداخته است.

دولت عراق که هفته پیش ضمن اعتراض شدید و فراخوان سفیر خود در روز جمعه، به این کنفرانس واکنش نشان داده بود، امروز دوشنبه نیز اعلام کرد که این کشور از برگزاری همایشی در اردن که در آن کسانی شرکت داشته اند که دستشان به خون ملت عراق آغشته است، همچنان شگفت زده است.

عذرخواهی و توجیهات وزارت خارجه اردن در دو روز گذشته نیز نتوانست شوک و اصطکاک ایجاد شده در روابط بغداد و امان در پرونده اخیر را برطرف کند.

پیشتر، وزیر خارجه اردن در تماس تلفنی اش با حسین الشهرستانی وزیر خارجه عراق، گفته بود، دولت اردن ارتباطی با برگزاری این نشست نداشته و امان بر حفظ امنیت و ثبات عراق تاکید دارد.

ناصر جوده ادعا کرده که بیانیه این نشست شامل اقدام منفی علیه قانون اساسی و یا روند سیاسی عراق نیست.

این اظهارات در حالی طرح شد که در پایان همایش مخالفان نظام عراق که دیوان پادشاهی اردن متولی برگزاری آن بود، بیانیه ای صادر شد که در آن شرکت کنندگان بر ساقط کردن دولت نوری المالکی، سقوط بغداد و به دست گرفتن کنترل همه عراق تاکید کردند. آنها گفتند که برای تصرف بغداد برنامه ریزی کرده اند.

واثق الهاشمی رییس یک مرکز مطالعات استراتژیک در عراق، در واکنش به این همایش، ضمن تشکیک در باره ادعاهای دولت اردن، گفته است: همایش امان، جامعه اهل سنت عراق را نمایندگی نمی کند.

به اعتقاد وی، این نشست به دلیل اینکه شرکت کنندگان آن عمدتا از مجرمان و افراطیون هستند، مشروعیت نداشته و مورد تایید اهل سنت عراق نیست.

همچنین جمعی از علما و اندیشمندان اهل سنت عراق نیز به برگزاری این نشست واکنش نشان داده و از شرکت کنندگان در این همایش اعلام برائت کرده اند. آنها اعلام کرده اند که شرکت کنندگان نشست امان جنایت کاران و تبهکارانی هستند که نمی توانند اهل سنت عراق را نمایندگی کنند.

خالد ملا رییس جماعت علما عراق هم با تاکید بر اینکه سنی ها نه تنها از این همایش استقبال نکرده و از آن حمایت نکرده اند، گفت : آنها تلاش کردند تصویری از همایش نشان داده شود، مبنی بر اینکه این همایش از سوی اهل سنت عراق است، اما این تصویر دور از واقعیت است.

شیخ عدنان العانی از دیگر علمای اهل سنت عراق نیز تاکید کرد که شرکت کنندگان در همایش از ما نیستند.

او گفته که نماینده واقعی عراق کسی است که در کشور زندگی می کند ، نه آنها که در برج ها و هتل های لوکس اقامت دارند و از سوی سرویس های اطلاعاتی بین المللی هدایت شده و پول دریافت می کنند.

العانی، با اشاره به تهدیدهای اسراییل، آمریکا و عربستان سعودی علیه عراق و طرح های آنان برای تجزیه کشورش گفت: سنی واقعی کسی است که در میان جامعه و خانواده اش سختی ها را تحمل کرده و در کنار مردم می ایستد.

رسانه های عراقی نیز در دو روز اخیر با انعکاس واکنش های رسمی و غیر رسمی مقامات و شخصیت های سیاسی و حقوقی عراق، نشان داده اند از رفتار اردنی ها تعجب زده هستند، بطوری که نمی دانند ادعای حسن روابط را باور کنند یا اقدامات عملی دولت اردن علیه نظام عراق را؟!

در رسانه ها و سرمقاله های مطبوعات نیز مطالب و یادداشت هایی دراین خصوص انتشار یافته است. از جمله سایت ˈالمسله ˈ در مطلبی که بطور مفصل تاریخ تاسیس دو کشور عراق و اردن و نیز تاریخ روابط دو کشور را بررسی کرده ، می نویسد: همایش اردن که در آن 300 مخالف نظام عراق، از جمله تبهکاران و افراد متهم به مشارکت در عملیات تروریستی حضور داشته اند، جای تعجب ندارد، کشوری که در سال 90 در کنار صدام (در حمله به کویت) ایستاد و تلاش کرد از کمک های فوق العاده عراق بهره مند شود.

این روزنامه، پرونده های اردن در دهه های گذشته را نیز ورقی زده است؛ قتل عام فلسطینی ها ˈمعروف به سپتامبر سیاهˈ، داشتن روابط با رژیم صهیونیستی در سطوح عالی، همکاری با این رژیم در سرکوب فلسطینیان در دهه های اخیر، همکاری با رژیم دیکتاتور عراق در سرکوب آزادیخواهان و ایجاد گورهای دسته جمعی آنان و نیز حمایت از گروههای تروریستی در یک دهه گذشته، از جمله نکات سیاه در پرونده اردن تلقی شده است.

شبکه ماهواره ای الاتجاه نیز در گزارشی از تحولات جاری در روابط امان - بغداد ، اظهارات عبدالحسین معلاک نماینده دولت قانون را پخش کرد که گفته استˈ این کنفرانس میزان نفرت اردنی ها از دولت و ملت عراق را نشان داد ˈ.

وی ، با اشاره به اینکه ˈاقدام دولت اردن در برگزاری این همایش توطئه ای علیه نظام دمکراتیک عراق استˈ، گفت: عراق در گذشته هم از دولت پادشاهی صدمه دیده و این اولین بار نیست. دولت عراق باید برای توقف این رفتارها و اقدامات پاسخ مناسب داده و به امان نسبت به عواقب عملکردش هشدار دهد.

ناظران در بغداد اعتقاد دارند که عراقی ها طی سالهای اخیر چشم خود را بر اقدامات و رفتارهای اردن می بستند تا روابط دو کشور بیش از این صدمه نبیند، با اینحال، حرکت جدید امان ، از نگاه عراقی ها ، اردن را به صف مخالفان منطقه ای عراق منتقل کرده است، بویژه آنکه تا اینجا، توجیهات اخیر مقامات اردنی برایشان قانع کننده نبوده است.

خاورم**1770**1586
کد N403947

وبگردی