آفتاب

توریُم،‌ سوخت جدید هسته‌ای در آینده نزدیک

توریُم،‌ سوخت جدید هسته‌ای در آینده نزدیک

به تازگی ماده شیمایی توریُم به عنوان یک منبع مقاوم با خطر کم‌تر نسبت به اورانیوم برای تولید برق در نیروگاه‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از سایت خبری مترو نیوز،‌ پس از یک دوره کوتاه در دهه 60 میلادی که آمریکا در حال تحقیق در مورد این ماده رادیواکتیو بود،‌ به دلیل این که اورانیوم کارآمدی بیش‌تری در زمینه تولید سلاح هسته‌ای داشت، این کشور تحقیقاتش در زمینه استفاده از ماده رادیواکتیو توریُم در نیروگاه‌های هسته‌ای را متوقف کرد؛ هم‌اکنون کشورهای چین و هند در حال جایگزینی این ماده با اورانیوم به عنوان ماده رادیواکتیو با خطر بسیار کم‌تر نسبت به اورانیوم در نیروگاه‌های هسته‌ای خود هستند.

هند که دارای معادنی با ذخایر عظیم توریم است در حال ساخت راکتورهای هسته‌ای با پایه سوخت توریم به جای اورانیوم در نیروگاه هسته‌ای خود است که به گفته دولت هند ساخت آن تا اواخر سال 2016 میلادی پایان می‌یابد.

در همین رابطه چین نیز در حال تلاش برای ساخت نیروگاه هسته‌ای توریوم است که به گفته مقامات این کشور تا 10 سال آینده به بهره‌داری خواهد رسید.

شایان ذکر است استفاده از سوخت توریم در نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید برق، پیش از این نیز در نیروگاه‌های هسته‌ای انگلستان مورد استفاده قرار گرفته است.

پروفسور راجر بارلو،‌ عضو تیم تحقیقاتی "بررسی سازوکار توریم" در گفت‌وگو با سایت خبری مترونیوز، اظهار کرد: ماده رادیو اکتیو توریم، یکی از مواد مشابه اورانیوم است که می‌تواند در نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید سوخت هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از این ماده به مراتب خطر کم‌تری نسبت به اورانیوم دارد، چنان چه می‌توان راکتورهایی که از توریم استفاده می‌کنند را در شرایط بروز حادثه و خرابی دستگاه سردکن، برای جلوگیری از گزارش راکتورها به سرعت خاموش کرد و از وقوع فجایعی مثل حادثه فوکوشیما جلوگیری کرد. (در سال 2011 میلادی به دلیل زلزله و سونامی حاصل از آن نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن با گدازش راکتورهایش و رها شدن مواد رادیواکتیو مواجه شد).

او ادامه داد: هم‌چنین توریم به عنوان سوخت هسته‌ای، زباله‌های رادیواکتیو کم‌تری تولید می‌کند که دفع این زباله‌ها نیز نسبت به اورانیوم، با خطر کم‌تری روبه‌رو است.

به گفته این عضو تیم تحقیقاتی توریم، از این ماده نمی‌توان در تولید سلاح هسته‌ای استفاده کرد.

وی افزود: توریوم همانند اورانیوم قابل شکاف نیست، ولی در صورتی که در معرض نوترون قرار گیرد قادر به تولید ایزوتوپ‌های "اورانیوم 233" به عنوان سوخت هسته‌ای است.

انتهای پیام

کد N403889

وبگردی