آفتاب

بیزینس اینسایدر: مذاکرات هسته‌ای ایران اوباما را گیر انداخته است

بیزینس اینسایدر: مذاکرات هسته‌ای ایران اوباما را گیر انداخته است

بیزینس اینسایدر در گزارشی تحلیلی نوشت:‌ مذاکرات هسته‌ای ایران به دلیل تاثیرات ناشی از شرایط آشفته جهان به مرحله‌ای حساس رسیده که اکنون رییس‌جمهور آمریکا را گیر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایران و شش قدرت جهانی روز جمعه توافق کردند تا مذاکرات هسته‌ای ایران را به مدت چهار ماه دیگر تمدید کنند. ایران موافقت کرده است تا در ازاء آزاد شدن نزدیک به سه میلیارد دلار دیگر از پول بلوکه‌شده‌اش در خارج از این کشور، بخش دیگری از مواد هسته‌ای خود را رقیق کند.

براساس گزارش بیزینس اینسایدر، برخی مقامات آمریکایی تردید دارند که این چهار ماه برای حل اختلافات اساسی در مذاکرات کافی باشد. اما واقعیت این است که هم‌زمان که زمان می‌گذرد غرب به دلیل بهبود اقتصاد ایران در نتیجه رهایی از بخشی از تحریم‌ها ابزار اعمال فشار خود را از دست می‌دهد.

مارک نوبوویتز، سرپرست موسسه دفاع از دموکراسی‌ها در گفت‌وگو با این پایگاه خبری اظهار کرد: تمدید مذاکرات مورد انتظار بود چون سیاست هسته‌ای ایران براساس این واقعیت که اهرم فشار غرب در حال تضعیف شدن است صبورتر شده است.

پیش از این نوبوویتز در مقاله‌ای با موضوع چگونگی بهبود اقتصاد ایران و کاهش تحریم‌ها نوشت: تصمیم دولت باراک اوباما در اواسط سال 2013 برای محدود کردن فشار تحریم‌ها و در پی آن کاهش تحریم‌ها در ژنو موجب بهبود اقتصاد شکننده ایران و افزایش مقاومت این اقتصاد در برابر فشار تحریم‌ها شده است.

او افزود: تهران شاید معتقد باشد که می‌تواند این مذاکرات را نه برای چند سال ولی برای چند ماه تحمل کند به شرط آن‌که امتیازات هسته‌ای محدود و قابل بازگشت بدهد و کاهش بیش‌تر تحریم‌ها را به دست آورد تا موجب بهبود اقتصاد این کشور شود.

به گفته این کارشناس، در این صورت اوباما مجبور است کاری بیش‌تر از آن چه که تاکنون انجام داده صورت دهد. به ویژه تا زمانی‌که رهبر ایران با ارائه ظرفیت هسته‌ای صنعتی متن توافق را تعیین می‌کند،‌ باید خواسته‌های هسته‌ای خود را پایین‌تر بیاورد. علاوه بر این مسائل منطقه‌یی شامل وخیم‌تر شدن اوضاع عراق پس از پیشروی‌های دولت اسلامی عراق و شام (داعش) موجب قوی شدن وضع ایران در مذاکرات شده است.

بیزینس اینسایدر در ادامه به نقل از یک کارشناس آسیا آورده است: دولت ایران می‌داند که عراق برای آمریکا یک مشکل بزرگ است که موجب دردسرهای بیش‌تر در روابط نامطلوب کنونی با سعودی‌ها شده است و هم‌چنین تمایل کاخ سفید برای انجام توافق که تاکنون در آن سرمایه‌گذاری کرده را به خطر می‌اندازد.

ایرانی‌ها می‌دانند که شکست مذاکرات پس از این همه تلاش می‌تواند برای دولت اوباما که در حال حاضر درگیر تحریم روسیه است یک شکست بزرگ محسوب خواهد شد.

دیگر مساله ژئوپولتیکی که می‌تواند در مذاکرات هسته‌ای ایران تاثیرگذار باشد، بحران اوکراین است که پس از ماجرای حمله به هواپیمای حامل مسافران غیرنظامی در آسمان این منطقه تشدید شده باشد.

روسیه یکی از شریکان اصلی غرب در هرگونه توافق هسته‌ای با ایران است که نقش کلیدی در اوکراین بازی می‌کند. روابط این کشور با آمریکا به پایین‌ترین حد خود از زمان جنگ سرد رسیده است. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه با بستن هر قراردادی با ایران به منظور مبادله نفت با کالا می‌تواند حتی فشار تحریم‌ها را کاهش دهد.

مارک نوبوویتز علاوه بر این یادآور شد: دیپلماسی هسته‌ای سبب شده تا دولت اوباما برای مقابله با نفوذ ایرانی با این ترس که ممکن است به هرگونه توافق هسته‌ای لطمه بزند بی‌میل‌تر شود.

به عقیده او این وضعیت هم‌چنین پیشنهادات غیرواقع‌بینانه‌ای را از سوی واشنگتن در پی داشته که ایران و آمریکا منافع مشترکی دارند. نتیجه این حتی ایران را به یک منطقه خطرناک تبدیل می‌کند که از توافق هسته‌ای برای برطرف‌کردن انزوای دیپلماتیکش، بازگشت اقتصادش و افزایش نفوذش در منطقه با بهره‌گیری از منافع آمریکا استفاده می‌کند.

نوبوویتز معتقد است که دولت اوباما حتی در صورت محتمل نبودن یک توافق باز هم نمی‌خواهد از مذاکرات هسته‌ای با ایران دست بکشد. اگر آمریکا تصمیم به کناره‌گیری از مذاکرات بگیرد، اوباما مجبور خواهد بود به ایران حمله کند.

انتهای پیام

کد N403877

وبگردی