آفتاب

جشن گولن در صدر "کتاب قرمز" ترکیه

جشن گولن در صدر "کتاب قرمز" ترکیه

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد، جنبش "فتح الله گولن" که به گفته مقامات دولتی در تلاش برای ایجاد یک دولت موازی است، در راس اسناد فوق محرمانه امنیت ملی ترکیه موسوم به "کتاب قرمز" قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه "حریت"، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با شبکه خصوصی تی‌جی‌آرتی گفت: سازمانی که امنیت ملی ما را تهدید کند به طور حتم به "کتاب قرمز" اضافه می‌شود. مبارزه علیه این سازمان به یکی از مهمترین مسائل کشور تبدیل شده است.

او افزود: این موضوع هم‌چنین اخیرا در شورای امنیت ملی به عنوان مهمترین نهاد امنیتی کشور مورد گفت‌وگو قرار گرفته است.

کتاب قرمز، مدارک امنیتی ملی ترکیه، شامل لیست تهدیدهای داخلی و خارجی است و در زمان لازم توسط شورای امنیت ملی ترکیه به‌روز می‌شود. این مدرک آخرین بار در سال 2010 به روز شده است.

اردوغان که به نظر می‌رسد در انتخابات ماه آینده اولین رئیس جمهوری خواهد بود که با رای مستقیم انتخاب می‌شود، مبارزه با فعالیت‌های گولن را به اتحاد و تمامیت این کشور مرتبط می‌داند.

او درباره فعالیت‌هایش در مقابل گولن بعد از انتخابش در انتخابات ماه آینده گفت: اگر من به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوم مبارزه با او را ادامه خواهیم داد و این به این دلیل است که می‌دانم مردم از این سازمان و فعالیت آسیب می‌بینند.

درگیری بین جنبش "هیزمت" (خدمت) گولن که زمانی از متحدین اردوغان بود، با دولت اردوغان سال گذشته در پی عمومی شدن فساد گسترده و زد و بند در تحقیقات علیه چهار وزیر توسط قاضی‌های استانبول آغاز شد.

دولت اعلام کرد که این عملیات نقشه‌ای بوده که توسط قاضی‌ها و ماموران پلیس وفادار به گولن و با هدف سرنگون کردن اردوغان و دولتش انجام شده است.

از زمان پایان تحقیقات هزاران قاضی و مامور پلیس از سمت‌هایشان برکنار شده‌اند و هم اکنون قضات دولتی در حال بررسی فعالیت این "دولت موازی" هستند.

انتهای پیام

کد N403768

وبگردی