آفتاب
در گفت‌و گو با ایسنا

صباح زنگنه: دولت‌های اسلامی با فشار بر حامیان صهیونیست‌ها از جنایات آن‌ها جلوگیری کنند

صباح زنگنه: دولت‌های اسلامی با فشار بر حامیان صهیونیست‌ها از جنایات آن‌ها جلوگیری کنند

صباح زنگنه با اشاره به تحولات در فلسطین اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی گفت: حماس در یک فشار چندجانبه از سوی مصر،‌ همتایان فلسطینی در رام‌الله و کرانه غربی قرار گرفته است.

در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه تحولات در فلسطین از زوایای مختلفی قابل ارزیابی است اظهار کرد: مصالحه و توافقی که تشکیلات خودگردان فلسطین با فتح صورت داد و به مرحله تشکیل دولت وفاق ملی رسیده بودند در برابر چالش‌های جدی قرار دارد. از یک سو آرزوی مردم فلسطین این بوده و هست که دولتمردان رام‌الله و غزه با هم متحد شوند و تشکیلات دولتی و پارلمان واحدی داشته باشند. این آرزو در برابر حمله‌ها و تهاجم اسرائیل در حال پشت سرگذاشتن امتحان جدی است.

وی افزود: برخی از کشورهای غربی و حتی تعدادی از کشورهای عربی دولت خودگردان رام‌الله را تشویق می‌کنند تا از همکاری با حماس خودداری کنند و به آنها فشار می‌آورند تا حماس از هرگونه جایگاه حکومتی خارج شود. از سوی دیگر دربرابر تهاجم وحشیانه اسرائیل دولت رام‌الله و مسئولان آن نمی‌توانند به تصمیم روشنی در مورد همکاری و توافقشان با حماس برسند.

صباح زنگنه اضافه کرد: حماس در دوره‌های پیشین می‌توانست مورد حمایت دولت مصر واقع شود اما با کنار زدن دولت مرسی در قاهره و شایعات زیادی که علیه فعالیت‌های حماس منتشر شده، مصر و قاهره از حمایت‌های سنتی خود نسبت به مردم غزه یا تشکیلات حماس کنار رفته و به درجاتی نسبت به رفتار و رویه حماس هم انتقاداتی را علنی می‌کند. بنابراین حماس در یک فشار چندجانبه از سوی مصر،‌ همتایان فلسطینی در رام‌الله و کرانه غربی قرار گرفته است. از جهت دیگر اختلافاتی که میان قطر و ترکیه و مصر وجود دارد طبعا تاثیر زیادی بر فعالیت حماس گذاشته و خواهد گذاشت.

وی گفت: حتی در ارائه پیشنهاد آتش‌بس که از سوی مصر مطرح شد شاهد این اختلافات هستیم. آمریکا هم تلاش کرد با ارائه طرح‌های پیشنهادی آتش‌بس دخالت کند تا این طرح‌ها به صورت انفرادی از سوی مصر نبوده باشد و با همکاری ترکیه پیشنهاد و انجام شود. اما مصر از این پیشنهاد آمریکا استقبال نکرد. با وجود اینکه پیشنهادی که در مورد آتش‌بس ارائه کردند کامل و بی‌طرفانه نبوده است.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: با افزایش تلفات و خسارت‌های مردم فلسطین بر غزه و کم‌تفاوتی سازمان‌های بین‌المللی بار دیگر ضرورت اتکای فلسطین به دوستان واقعی خود جدی‌تر شده و تلاش خود را در این جهت به کار خواهند گرفت.

صباح زنگنه با بیان اینکه آنچه که برای مردم غزه و حماس اولویت دارد، باز نگه‌داشتن گذرگاه‌ها و امکان تأمین مواد غذایی و کمک‌های انسان دوستانه و انتقال زخمی‌ها به خارج از غزه است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد اسرائیل از توان محدودی در منطقه برای ادامه جنایات خود برخوردار است اگر افراد بیشتری از آن‌ها کشته شوند و شهرهای صهیونیست‌نشین تحت فشار بمب‌باران یا موشک‌باران فلسطینی‌ها قرار گیرد محدودیت‌های بیشتری بر دولت اسرائیل و نتانیاهو وارد می‌کند. اما در سوی مقابل هم برای مردم غزه هم این میزان شهدا و تخریب زیرساخت‌های اقتصادی آن هم در ماه مبارک رمضان و اوج گرمای تابستان بر حماس و جهاد اسلامی فشار مردمی و تبلیغاتی زیادی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه تلاش هر دو طرف بر این است که طرف مقابل زودتر خسته شود ادامه داد: به نظر می‌رسد تحقق نوعی آتش‌بس در هفته آینده دور از ذهن نخواهد بود.

صباح زنگنه با اشاره به ضرورت پیگیری این جنایات جنگی از سوی مجامع بین‌المللی در عین حال گفت: حداقل کاری که دولت‌های اسلامی می‌توانند انجام دهند اعمال فشار به شرکت‌ها، دولت‌ها و بانک‌هایی است که با آن‌ها تعامل و همکاری دارند تا سرمایه‌های خود و تجهیزاتشان را در اختیار صهیونیست‌ها و شهرک‌نشین‌ها قرار ندهند. اتحادیه اروپا می‌تواند در این جهت با کشورهای اسلامی همکاری کند و باید کشورهای اسلامی با تشکیل گروه‌های فشار از وزرای خارجه و اقتصاد خود با شرکت‌ها و بانک‌هایی که با این رژیم کار می‌کنند،‌ در تماس باشند و همکاری های خود را ادامه ندهند.

انتهای پیام

کد N403537

وبگردی