آفتاب
مهر گزارش می دهد/

آیین احیای شب قدر در مناطق مختلف استان بوشهر/ طنین الغوث الغوث در مساجد و منازل و حسینیه‌ها

آیین احیای شب قدر در مناطق مختلف استان بوشهر/ طنین الغوث الغوث در مساجد و منازل و حسینیه‌ها

بوشهر - خبرگزاری مهر: آیین احیای آخرین شب قدر ماه خجسته رمضان در مناطق مختلف استان بوشهر با حضور مردم برگزار شد و مردم از این فرصت‌ها برای دعا و نیایش استفاده کرده و طنین الغوث الغوث در مساجد و منازل و حسینیه‌ها به گوش می‌رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، شب قدر، شب نزول قرآن است و در شرح اهمیت این شب سخنان بسیار زیادی گفته شده است و اگرچه تمام ایام و لیالی ماه رمضان از یک ویژگی خاصی برخوردار است اما آن مزیتی که در ماه رمضان نسبت به سایر ایام و لیالی آن وجود دارد، شب قدر است.

استان بوشهر در شب 23 ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری برنامه‌های مختلفی در مساجد و حسینیه‌ها و بسیاری از منازل بود که حضور گسترده مردم در این برنامه‌ها بیش از هر شب دیگری جلب توجه می‌کرد.

دعای جوشن کبیر، ابوحمزه ثمالی، زیارت عاشورا، خواندن نماز، قرائت قرآن، قرآن به سر، انجام سخنرانی مذهبی متناسب با ویژگی های شب 23 رمضان و... از جمله برنامه های اجرا شده مجالس مذهبی در این شب عزیز و نورانی بود.

آئین شب قدر توسط 1200 هیئت مذهبی استان بوشهر برگزار شد

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شب‌های قدر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و مردم مسلمان نیز که به خوبی به برکات این شب واقف هستند حضوری گسترده و کم نظیر در برنامه‌های این شب دارند.

نوشاد نوشادی به حضور گسترده جوانان در این برنامه‌ها اشاره کرد و افزود: در این شب ها شاهد حضور گسترده و پرشور جوانان در مجالس هستیم که این حضور بیانگر توجه ویژه جوانان به مسائل دینی و مذهبی است و ارزش بالایی برای شب‌های قدر قائل هستند.

وی با اشاره به برگزاری آئین شب قدر توسط یک‌هزار و200 هیئت مذهبی استان بوشهر خاطرنشان ساخت: برنامه‌های ماه مبارک رمضان را به صورت قرآن محور برگزار کردیم و تلاش کردیم تا این برنامه‌ها به دور از مسائل حاشیه‌ای و جریانات مختلف و فقط به منظور بهره‌گیری از برکات این شب‌ها برگزار شود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر تصریح کرد: برگزاری دعای جوشن کبیر که همراه با طنین الغوث الغوث مردم بود، از مهمترین برنامه‌های شب قدر در استان بوشهر بود.

آئین شب احیای 23 رمضان در شهرستان گناوه

آئین شب احیای ماه خجسته رمضان در گوشه گوشه شهر گناوه در مساجد، حسینیه ها و اماکن متبرکه با شکوه بسیاری در نقاط یاد شده برگزار شد.

مردم مومن و نیک اندیش شهر گناوه دیشب نیز چون شبهای گذشته با به جای آوردن آیین های ویژه ماه خجسته رمضان در مساجد، حسینیه ها و دیگر اماکن مذهبی محلات مختلف جاده برازجان، باباعلیشاه، مال سادات، چاه جو، عبدامام، کوی مطهری، کوی بعثت، شیلات، سرخور ،نوروز آباد و ...با شبهای سراسر رحمت و مغفرت قدر وداع گفتند.  

در جایگاه نماز جمعه گناوه در شب 23 رمضان تقریبا بیشتر مسئولان اعم از فرماندار، امام جمعه و مسوولان دستگاه های اجرایی حضور بسیار داشتند اما حضور جوانان در مراسم این شب بسیار خیره کننده بود.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گناوه در پایان آخرین شب احیای ماه خجسته رمضان در جایگاه نماز جمعه شهر گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مطابق احادیث و روایات ما امشب، شبی است که اعمال ما به امضاء امام زمان (عج)  می رسد.

حجت الاسلام علی عابدی گفت: ما در مراسم امشب برای اجرای مراسم معنوی و باشکوه قرآن به سر و همچنین سخنرانی مذهبی از وجود حجت الاسلام اسدی استفاده و بهره بردیم.

عابدی بیان داشت: در طول سه شب برنامه های اجرا شده در جایگاه نماز جمعه گناوه با هماهنگی دفتر امام جمعه و همکاری اداره تبلیغات اسلامی شهرستان در این مکان مقدس برگزار شد.

وی ادامه داد: امسال هم در ماه مبارک رمضان حدود 80 الی 90 نفر مبلغ و مبلغه را داشتیم که در سطح شهرها و روستاهای شهرستان گناوه به امر تبلیغ دین و انجام وظیفه و رسالت خطیر و سنگین تبلیغ دین پرداختند.

عابدی با اشاره به حضور پر شور جوانان در مراسم احیای شبهای قدر در جایگاه نماز جمعه اضافه کرد: خوشبختانه حضور جوانان در مصلی نماز جمعه گناوه بسیار چشمگیر بود و توانستیم در این شبها چیزی در حدود 2 تا 3 هزار نفر تز جوانان را در این جایگاه نماز جمعه و سایر نقاط شهر پوشش دهیم.

عابدی در ادامه خاطر نشان ساخت: این مهم یعنی حضور چشمگیر جوانان در جایگاه نماز جمعه گناوه تنها در سایه عنایات و به برکت صاحب این ماه که خود خداوند بزرگ است، محقق شده است.

وی تصریح کرد: این حضور گسترده معنوی جوانان ما در این محافل دارای پیام به آن وهابیونی است که افراط گرا هستند و ما با حضور خود در اینجا اشتباه بودن اعتقاد آنها را روشن ساخته و پوزه وهابیون را به خاک مالیدیم.

عابدی متذکر شد: ائمه واسطه فیض و متصل بین ارض و سماء هستند و علاوه بر عشق به اهل بیت (ع) خداوند بزرگ را در لحظه لحظه زندگی خود ناظر و شاهد می دانیم و هرگز خدا را فراموش نکرده ایم؛ همچنان که در این شبها اینگونه خالصانه به راز و نیاز با خالق خویش پرداختیم.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گناوه در پایان گفت: مبلغان طرح هجرت در حدود 4، 5 نفر، مبلغان اعزامی از دفتر تبلیغات 8، 9 و بیشتر مبلغان ما از مبلغان مستقر و از طلاب خود شهرستان گناوه بودند که این مجالس را پوشش دادند.

آیین های ویژه شب قدر 23 رمضان در بندر ریگ

آیین های ویژه شب قدر 23 رمضان در بندر ریگ نیز با حضور گسترده مردم و مسوولان در نقاط مختلف این شهر برگزار شد.

در حسینیه احمدی بندرریگ امام جمعه این شهر به بیان سخنانی در زمینه مروت و جوانمردی حضرت علی (ع) پرداخت و سپس آیین های دیگر شب احیای 23 رمضان در بندرریگ برگزار شد.

امام جمعه بندرریگ در آیین احیای شب 23 ماه خجسته رمضان در حسینیه احمدی بندرریگ اظهار داشت: حضرت علی (ع) همواره به دنبال ایجاد یک جامعه آرمانی بود.

حجت الاسلام سید عنایت هاشمی منش گفت: یکی از مهمترین اوصاف ایشان صفت مروت و جوانمردی بود؛ مروت، جوانمردی، رادمردی، فتوت صفاتی هستند که اگر در جامعه ای رشد کند خود به خود صفت پستی و معصیت از آن جامعه رخت بر می بندد.

وی با اشاره به سخنی از حضرت علی (ع) ادامه داد: انسان با مروت هیچ کار پستی انجام نمی دهد حتی اگر به ظاهر در مبانی دینی هم ضعیف باشد.

وی با اشاره به نشانه انسان بامروت یعنی عفو کردن در اوج قدرت عنوان کرد: بالاترین و برترین مروت این است که اگر برادرانت و دوستانت نادانی کردند و به تو خسارتی زدند یا به تو بدی کردند، در عین قدرت از آنها گذشت کنی ؛چنانچه در جنگ خندق بعد از اینکه حضرت علی (ع)، عمر بن عبدود را به هلاکت رساند، خواهر عمر آمد بالای جنازه اش و دید که لباسش بر تن، انگشترش در دست و زره و کلاه خودش برداشته نشده است گفت عمر برایت گریه نمیکنم چون قاتل تو جوانمردی با مروت بوده که اهل مال دنیا نبوده است.

امام جمعه بندرریگ با بیان اینکه بد چشمی نکردن از دیگر صفات انسان با مروت است، تاکید کرد: یکی دیگر از نشانه های انسان با مروت اینست که چشمانش را از ناموس مردم ببندد؛ انسان با مروت قابل اعتماد است.

گفتنی است که در حسینیه شهدا (سخنران مراسم حجت الاسلام عشرستاقی روحانی اعزامی از قم)، حسینیه احمدی ( حجت الاسلام هاشمی منش امام جمعه محترم) به سخنرانی پرداختند و در حسینیه سیده بشارت ( ویژه خواهران)، مسجد امام حسین (ع)، حسینیه امام جعفر صادق (ع)، حسینیه امام حسن مجتبی (ع)، حسینیه حضرت ابوالفضل (ع)،حسینیه فاطمه الزهرا (س)، ( خوزستانی های مقیم بندرریگ) آیین های ویژه شب قدر 23 رمضان برگزار شد.

کد N403120

وبگردی