آفتاب
با اشاره به بازگشت طالبانی به عراق و در گفت‌وگو با ایسنا

زارعی: طالبانی می‌تواند در آینده عراق تأثیرگذار باشد

زارعی: طالبانی می‌تواند در آینده عراق تأثیرگذار باشد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:جلال طالبانی سال‌ها برای ایجاد وحدت و بهبود اوضاع در عراق تلاش کرد و امروز با توجه به اوضاع جسمانی‌اش باید منتظر بمانیم تا شاید او بتواند بار دیگر قدرت را در کشور به دست بگیرد که این امر کمی دور از ذهن است.

سعدالله زارعی در گفت‌وگو‌ با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به بازگشت جلال طالبانی، رییس جمهور عراق به این کشور که برای مداوا در آلمان حضور داشت خاطرنشان کرد : طالبانی از شخصیت‌های برجسته‌ای است که در طول پنج دهه گذشته نقش بی‌بدیلی در مسائل مربوط به عراق و حتی تحولات منطقه داشته است.

وی با اشاره به نقش مثبت جلال طالبانی در تحولات عراق، افزود: وی تلاش چشمگیری در جهت سوق دادن عراق به سوی پیشرفت و تشکیل کشوری جدید داشته است. علاوه بر این طالبانی به دلیل اقداماتش برای بهبود اوضاع جامعه همواره جایگاه ویژه‌ای در میان ملت عراق خواهد داشت. همچنین فعالیتهای او درجهت برقراری وحدت میان کردها، شیعیان و اهل تسنن عراق و نقش مهمی که در خروج نیروهای نظامی آمریکایی طی سال‌های 2003 تا 2011 ایفا کرد هرگز از یاد نخواهد رفت.

زارعی در رابطه با سیاست خارجی جلال طالبانی، تصریح کرد: به طورکلی طالبانی با عربستان، ترکیه و بسیاری از کشورها روابط متعادلی داشت و در قبال جمهوری اسلامی ایران نیز همواره سیاست‌هایی را اتخاذ کرده بود که برای ما با عنوان فردی مورد اعتماد، سازنده، صمیمی و حتی استراتژیک تلقی می‌شد.

وی ادامه حضور طالبانی در عرصه قدرت را منوط به بهبود کامل وی دانست و افزود: طالبانی به دلیل وضعیت جسمی‌اش برای معالجه به آلمان رفته بود و هم اکنون پس از 10 ماه به کردستان عراق و زادگاه خود شهر سلیمانیه بازگشته است. ولی به طور کلی به نظر می‌رسد که او در شرایطی باشد که بتواند همانند گذشته در آینده عراق تأثیرگذار باشد. زیرا تأثیرگذاری طالبانی منوط به فعالیت‌های او در عرصه سیاسی بوده و این در حالی است که خبرهایی مبنی بر اینکه معالجات طالبانی در حدی بوده است که بتواند به فضای سیاسی بازگردد در دست نیست. بنابراین باید منتظر بمانیم تا خبرهای موثقی از وضعیت جسمی او به دستمان برسد تا بتوانیم بهتر به بررسی جایگاه جلال طالبانی در آینده عراق بپردازیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تفاوت‌های میان جلال طالبانی رییس جمهور عراق و مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان این کشور، تأکید کرد: میان شخصیت این دو تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد و بارزانی کاریزمای طالبانی را ندارد. چرا که اعتبار و وجهه بارزانی عمدتا به نقشی که مرهون مصطفی بارزانی پدر او داشت باز می‌گردد.

وی ادامه داد: هرچند ملا مصطفی پدر مسعود بارزانی از جایگاه رفیعی در میان کردهای عراق برخوردار است ولی سیاست‌هایی که مسعود بارزانی و حزب دموکرات و همچنین طی سال‌های اخیر اقلیم کردستان دنبال کرده‌اند بیشتر از آنکه جنبه وحدت‌گرایانه در عراق داشته باشد جنبه قوم‌گرایانه داشته و به همین دلیل نقش‌های قوم‌گرایانه بارزانی با تنش‌هایی در داخل جامعه عراق و از جمله کردستان عراق همراه بود.

زارعی با بیان این‌که اگر مسعود بارزانی بخواهد به ایفای نقش ملی بپردازد باید تا حد زیادی در قاب عراق فعالیت کند نه در قاب کردستان، افزود: فعالیت در قاب عراق الزاماتی دارد که بارزانی باید آن ملزومات را در نظر بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل به بررسی آینده روابط سیاسی خارجی عراق پرداخت و گفت: همه چیز بستگی به این دارد که فضای داخلی عراق به چه سمتی گرایش پیدا کند. برای مثال در حال حاضر با توجه مشکلاتی که در استان‌های غربی عراق وجود دارد، اولویت عراقی‌ها مسئله امنیت است و پس از آن توافق‌ها و حل و فصل اختلافات سیاسی در بغداد مورد توجه مردم این کشور است زیرا در حال حاضر گروه‌های مختلف عراقی با دیدگاه‌های متفاوتی به آینده نگاه می‌کنند و این مسئله تا حد زیادی آینده سیاسی این کشور را با ابهام مواجه کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از مسئله امنیت و حل اختلافات گروه‌ها و قوم‌ها حل مسائل اقتصادی و معیشتی دغدغه دیگر ملت عراق است و بحث سیاست خارجی نیز برای مردم این کشور در رتبه ای پایین تر قرار می گیرد؛ چرا که از نظر آنها به هر میزان که بتوانند اوضاع داخلی کشورشان را بهبود ببخشند، به همان میزان هم می‌توانند در حل و فصل مسائل منطقه‌ای و روابط با همسایگان خود به ویژه تبدیل روابط عادی به روابط استراتژیک اقدام کنند.

انتهای پیام

کد N402937

وبگردی