آفتاب

مالزی: علاقه ای به دعوای روسیه و اوکراین نداریم/ بحران ام.اچ17 را حل کنید

مالزی: علاقه ای به دعوای روسیه و اوکراین نداریم/ بحران ام.اچ17 را حل کنید

کوالالامپور – ایرنا – وزیر دفاع مالزی تاکید کرد که دلیل سرنگونی پرواز ام.اچ 17 باید هرچه سریع تر مشخص و مسببان آن محاکمه شوند و کوالالامپور علاقه ای به ملاحظات ژئوپلتیک بین المللی در مورد تعارضات بین روسیه و اوکراین ندارد.

به گزارش ایرنا، ˈهشام الدین حسینˈ وزیر دفاع مالزی روز دوشنبه گفت که این کشور خواستار تماشای بازی روسیه و اوکراین که یکدیگر را مقصر می دانند نیست.

وزیر دفاع مالزی گفت: این هواپیمای و خانواده های ما بودندت و مردم فقط خواستار روشن شدن علل این حادثه هستند. ما همه تمرکز خود را برای بازگرداندن اجساد قربانیان به کار می گیریم.

هشام الدین حسین تاکید کرد که مالزی به مشکلات در مناسبات بین روسیه واکراین کاری ندارد.

پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی روز پنجشنبه گذشته با 298 سرنشین در دونتسک واقع در شرق اوکراین سرنگون شد.

این مقام مالزیایی خواستار دسترسی بدون محدودیت تیم تحقیقاتی و امدادی مالزی به محل سرنگون شدن این هواپیما شد د و گفت: حقیقت باید کشف شود و مسببان این اقدام وحشتناک باید به پای میز محاکمه کشانده شوند.

وی تصریح کرد: مدارکی که در محل سرنگونی هوایپما وجود دارد نیز نباید دستکار شوند، زیرا اگر این ادعا که هواپیما توسط موشک سرنگون شده است صحت داشته باشد علائم یا باقیمانده ای از موشک قابل شناسایی است.

برخی منابع غربی تاکید دارند پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی هنگامی که مورد اصابت یک موشک زمین به هوا مدل ˈبوک.ام 2ˈ و یا ˈاس.ای 11 گدفلیˈ قرار گرفته در ارتفاع 33 هزار پایی در حال پرواز بوده است.

نیروی هوایی مالزی با بکارگیری دو هواپیمای غول پیکر ˈسی 130ˈ قصد دارد عملیات بازگرداندن اجساد شهروندان مالزی را بر عهده گیرد.

44 نفر از 298 سرنشین این پرواز از شهروندان مالزی بودند.

خبرگزاری رسمی مالزی (برناما) اعلام کرد این کشور از روز جمعه هفته گذشته و یک روز پس از سرنگونی هواپیما با جایگزینی شماره پرواز جدید ˈام.اچ 19ˈ در مسیر کوالالامپور به آمستردام، پرواز ام.اچ 17 را به احترام قربیانیان این حادثه از لیست شماره پروازهای خود حذف کرد.

آساق**د.م**1611
کد N402858

وبگردی