آفتاب

حمایت پوروشنکو از اعزام ناظران سازمان ملل به محل سقوط هواپیمای مالزی

حمایت پوروشنکو از اعزام ناظران سازمان ملل به محل سقوط هواپیمای مالزی

به گزارش وب سایت ریاست جمهوری اوکراین، پترو پوروشنکو در تماس تلفنی با نخست وزیر استرالیا گفت، حضور ناظران غیرنظامی سازمان ملل در اوکراین برای تحقیقات بین‌المللی درباره نتایج سقوط هواپیمای بوئینگ خطوط هواپیمایی مالزی به شدت موثر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، در این تماس تلفنی پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین از تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا به دلیل درخواست ارائه شده از سوی استرالیا به شورای امنیت برای صدور قطعنامه‌ای در حمایت از تحقیقات بین‌المللی درباره سقوط این هواپیما در منطقه دونتسک و در پی آن فرستادن ناظران غیرنظامی سازمان ملل به اوکراین تشکر کرد.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین اشاره کرد: تصمیم گیری سریع شورای امنیت درباره این ماموریت می‌تواند به صورت قابل توجهی به تلاش‌ها برای تضمین تحقیقات بین‌المللی درباره نتایج سقوط هواپیمای ام اچ 17 کمک کند. این تلاش‌ها شامل دسترسی کارشناسان بین‌المللی به محل فاجعه است.

در این باره یک منبع دیپلمات در مرکز سازمان ملل اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل امروز (دوشنبه) برای پیش نویس این قطعنامه رای گیری می‌کند.

این پیش نویس توسط نمایندگان استرالیایی آماده شده است و حمایت از تلاش‌ها با هدف رهبری "تحقیقات بین‌المللی مستقل و کامل" درباره این واقعه و مطابق با قوانین بین‌المللی هواپیمایی غیرنظامی را اعلام می‌کند. این پیش نویس از ساکنین شرق اوکراین خواسته است تا محل سقوط بوئینگ را کنترل کرده و از انجام هر عملی که ممکن است شواهد را از بین ببرد، خودداری کنند.

در پیش نویس این قطعنامه همچنین آمده است که این هواپیما ساقط شده و کشورهای شورای امنیت خواستار محاکمه کسانی هستند که منجر به کشته شدن مردم شده‌اند. یکی از نکات مهم این پیش نویس خواهش آن از کشورها و نقش آفرینان در این منطقه برای خودداری از رفتارهای خشن علیه مسافران هواپیماهاست.

یک منبع آگاه در مرکز شورای امنیت سازمان ملل در این باره گفت: روسیه اصلاحیه‌هایی را به این پیش نویس اعلام کرد که توسط نمایندگان استرالیایی پذیرفته شد. اما هنوز مشخص نیست که آیا پیشنهادات فدراسیون روسیه که همچنان نامشخص‌اند به حساب خواهند آمد یا خیر.

انتهای پیام

کد N402680

وبگردی