آفتاب
استاد دانشگاه مرمره ترکیه در گفتگو با مهر:

اردوغان از گروههای تروریستی منطقه حمایت می کند/ ارتباط جنگ غزه و تحرکات داعش در عراق

اردوغان از گروههای تروریستی منطقه حمایت می کند/ ارتباط جنگ غزه و تحرکات داعش در عراق

استاد روابط بین الملل دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه مرمره با تشریح حوادث منطقه اظهار کرد حکومت اردوغان چه بشکل علنی و چه غیر علنی در حال حمایت از گروهای تروریستی در منطقه است.

دکتر جونیت آکالین استاد روابط بین الملل دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه مرمره ترکیه در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن بررسی حوادث اخیر عراق و مسائل مربوط به سوریه و حملات رژیم صهیونیستی، مواضع حکومت ترکیه نسبت به گروه تروریستی داعش را تشریح کرد و گفت: قبل از هر چیز باید به سالهای 2000-2001 که نو محافظه کاران آمریکا در حال آماده شدن برای اشغال عراق بودند برگردیم. زیرا در آن دوران حامیان آمریکا در کنار این کشور درصدد اجرای طرح های جدید علیه کشورهای منطقه شدند.

وی افزود: در آن دوران بخش اعظم محافل سیاسی ترکیه با مداخله نظامی آمریکا علیه عراق مخالف بود و غالب جمهوریخواهان این کشور بر این نظریه که اشغال عراق باعث تجزیه این کشور و در نتیجه تجزیه ترکیه خواهد شد، اتفاق نظر داشتند و در آن دوران سعی کردند افکار عمومی کشور را در این رابطه روشن کنند. در این اثنا رجب طیب اردوغان که رهبری حزب عدالت و توسعه را بعهده داشت در انتخابات 2003 پیروز شد. وی پس از پیروزی سیاست خنثی سازی و ناکارآمد کردن بخش ملی گرای کشور را در پیش گرفت. از سوی دیگر حکومت عدالت و توسعه به رهبری اردوغان بدون هیچ مداخله و اظهار نظری، مداخله نظامی آمریکا در عراق را شاهد شد.

درمورد کلید خوردن جنگ مذهبی در منطقه به اردوغان هشدار دادیم

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر امروز در بحث بحران سوریه بخش عمده ای از روشنفکران و کارشناسان سعی کردند با حمایت از حکومت مشروع سوریه، به حکومت ترکیه هشدار دهند که مداخله در امور این کشور باعث کلید خوردن جنگ مذهبی در منطقه می شود. ولی متاسفانه حکومت اردوغان چه علنی و یا غیر علنی در حال کمک و حمایت از گروه های تروریستی القاعده و داعش است. بسیاری از مخالفان حکومت، از تمامیت ارضی کشور سوریه حمایت کرده اند زیرا معتقدند که تجزیه سوریه به تجزیه ترکیه منجر خواهد شد.

وی تأکید کرد: از طرفی حکومت ترکیه در بحث گروگان گرفته شدن دیپلماتهای کشور توسط گروه داعش کوتاهی کرد و از این رو مواضع اردوغان نسبت به این گروهک تروریستی مورد قبول من و غالب کارشناسان ترک نیست و با اینکه این حادثه عکس العمل شدید مردم را به همراه داشت رجب طیب اردوغان و داوود اوغلو از به زبان آوردن داعش بعنوان یک گروهک تروریستی خودداری کرده اند که به نظر من قابل تامل است.

ارتباط بین حملات رژیم صهیونیستی به غزه و داعش

این کارشناس ترک در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تحلیل وی از ارتباط حملات رژیم صهیونیستی به غزه و ارتباط این حملات با حوادث عراق اظهار کرد: در پی دیدارهای حماس و تشکیلات خودمختار فلسطین برای ایجاد یک فلسطین واحد، رژیم صهیونیستی تلاشهایی را برای ایجاد اختلال در روند این دیدارها آغاز کرد. یکی از این تلاشها کمک به حملات داعش و اشغال موصل توسط این گروه ترویستی بود. در پی اشغال موصل توسط داعش، رژیم صهیونیستی هم از تشکیل کشور مستقل کرد و هم از اشغال کرکوک توسط نیروهای مسعود بارزانی حمایت کرد. این حمایتهای رژیم اسرائیل در راستای تجزیه کشور عراق است. از سوی دیگر مسعود بارزانی با استفاده از گذرگاه ترکیه و دریای مدیترانه در حال فروش نفت به رژیم صهیونیستی است. پس می توان گفت تجزیه عراق قطعا به سود این رژیم می باشد.

استقلال اکراد جزئی از پروژه خاورمیانه بزرگ است

دکتر جونیت آکالین در رابطه با تلاشهای مسعود بارزانی برای ایجاد کشور مستقل کرد و مواضع ترکیه نسبت به این تحرکات گفت: استقلال اکراد جزئی از پروژه خاورمیانه بزرگ آمریکا است و بارزانی با سواستفاده از اغتشاشات داخلی عراق قطعا قصد تاسیس کشور مستقل کرد را دارد و در این روند تماسهای بسیاری بین حکومت ترکیه و مسولین اقلیم کردستان عراق در جریان است. ضمنا باید توجه داشت که حکومت رجب طیب اردوغان در مقابل اعلام ایجاد کشور مستقل کرد توسط بارزانی و حمایت رژِیم صهیونیستی از وی سکوت اختیار کرده است. پس می توان نتیجه گرفت عدم واکنش علیه گروه داعش و عدم واکنش نسبت به بارزانی توسط اردوغان نشان دهنده ادامه اجرای پروژه های منطقه ای است.

همکاری اردوغان با بارزانی آشکار است

جونیت آکالین با تشریح روابط حکومت ترکیه و رهبران اقلیم کردستان عراق بیان کرد: همکاری حکومت اردوغان با دست اندرکاران اقلیم کردستان عراق در بحث انتقال نفت این منطقه به سمت دریای مدیترانه، متهم کردن نوری المالکی تحت عنوان ایجاد تفرقه بین گروه های مختلف عراقی و همکاری علنی و غیر علنی با گروه داعش نشان دهنده همکاری حکومت عدالت و توسعه در زمینه های اقتصادی و سیاسی با بارزانی و ایجاد منافع جدید است.

این کارشناس ترک در ادامه با تحلیل انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و نامزدی رجب طیب اردوغان برای انتخابات اظهار کرد: برای انتخابات ریاست جمهوری در کنار رجب طیب اردوغان، اکمل الدین احسان اوغلو و یک رهبر کرد نامزد شده اند. احسان اوغلو که در کارنامه اش دبیرکلی سازمان همکاری های اسلامی را دارد به لحاظ ذهنی با اردوغان هیچ تفاوتی ندارد. انتخاب اردوغان به ریاست جمهوری به معنای ادامه سیاستهای وی و وضعیت فعلی است.

.......................

مصاحبه از مهرداد محمدی

کد N402621

وبگردی