آفتاب

کری: سیستم موشکی عامل سرنگونی هواپیمای مالزی متعلق به روسیه است

کری: سیستم موشکی عامل سرنگونی هواپیمای مالزی متعلق به روسیه است

تهران - ایرنا - ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت که سیستم موشکی مورد استفاده در اوکراین برای سرنگون کردن هواپیمای مالزی توسط مسکو به جدایی طلبان هوادار روسیه تحویل داده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کری با یادآوری اینکه از سیستم پیچیده اس ای - 11 برای سرنگون کردن این هواپیما استفاده شده است، گفت: تقریبا واضح است که این سیستمی بوده که از روسیه منتقل شده و به جدایی طلبان رسیده است.

وی افزود: با اطمینان می دانیم که اوکراینی ها چنین سیستمی را هیچ کجا در مجاورت مکان سانحه نداشته اند، از اینرو این مساله انگشت اتهام را به طرف جدایی طلبان نشانه می گیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین رویدادهای به وقوع پیوسته در صحنه سانحه را محکوم کرد و گفت که جدایی طلبان مانع از انجام تحقیقات لازم می شوند و اجساد قربانیان را به مکان دیگری منتقل می کنند.

کری مدرکی از طرف آمریکا ارایه داد که به گفته وی به دست داشتن جدایی طلبان در سرنگون کردن هواپیمای مالزیایی اشاره دارد.

وی مدعی شد: گزارش ها حاکی است که سربازان مست جدایی طلب بدون رعایت ادب اجساد را درون کامیون ها توده و هم اجساد و هم مدارک را از محل حادثه پاکسازی می کنند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه خواست بر جدایی طلبان فشار آورد تا امکان دسترسی به صحنه حادثه را فراهم کنند.

کری گفت: واضح است که روسیه از جدایی طلبان حمایت، نیازهایشان را تامین و آنها را ترغیب می کند و به آنها آموزش می دهد. اما روسیه باید به شرایط سرعت دهد و تاثیرگذار باشد.

رسانام**9109**1010
کد N402189

وبگردی