آفتاب

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خواستار جلوگیری از شتاب زدگی اصلاح قانون احزاب شد

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خواستار جلوگیری از شتاب زدگی اصلاح قانون احزاب شد

تهران – ایرنا - شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با ارسال نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار جلوگیری از هرگونه شتاب زدگی در اصلاح قانون احزاب شد.

بگزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، طرح نحوه تشکیل و فعالیت احزاب و گروه های سیاسی را مخالف کار ویژه اساسی نهادهای مدنی و فلسفه مشارکت گسترده مردم در تعیین سرنوشت خویش و مغایر با توسعه سیاسی و روح حاکم بر قانون اساسی و ناقض حقوق شهروندی و متضاد با منویات امام و رهبری دانست.

این شورا در نامه ای خود که امروز یکشنبه آن را منتشر کرد از اقدام نمایندگان مجلس برای مسکوت گذاشتن سه ماهه این طرح تشکر کرد و خواستار جلوگیری از هر گونه شتاب زدگی در تصویب آن شد.

این نامه طرح یادشده را بدون جامعیت لازم و همراه با شتاب زدگی و ابهام و ناپختگی خواند و افزود علی رغم آن که وزارت کشور دولت یازدهم درصدد تقدیم لایحه اصلاح قانون احزاب به مجلس بوده و چندین ماه است که از احزاب کشور برای انعکاس دیدگاه های خویش نسبت به پیش نویس لایحه مذکور نظرخواهی کرده است؛ اما هیچگونه التفاتی به لایحه وزارت کشور و دیدگاه های احزاب نشده است.

شورای یادشده در این نامه بایادآوری نقش لازم و ملزوم «احزاب» و «انتخابات» در نظام های دموکراتیک تاکید کرده است که این طرح باید نظام انتخاباتی موجود را که صرفا «نامزد محور» است به یک نظام انتخاباتی «حزب محور مبدل سازد». اما دریغ و صد افسوس که در طرح مذکور علی رغم سابقه بی نظیر برگزاری 32 انتخابات پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، این گونه نقش احزاب در انتخابات بسیار کم رنگ و بی فروغ دیده شده است.

این نامه طرح مذکور را فاقد نگاه توسعه محور برای تشکیل احزاب خواند و تصریح کردکه سهل است که حتی با نگاه امنیتی و انقباضی و محدودکننده حقوق اساسی شهروندان مواجه ایم.

این نامه درپایان افزود درطرح پیش گفته، با کمترین بهانه می توان احزاب را منحل کرد. به عبارت دیگر، برعکس روند تشکیل احزاب، نسبت به توقف، لغو پروانه و انحلال احزاب، یک نگاه کاملا انبساطی وجود دارد.

سیام**1058**1856
کد N402155

وبگردی