آفتاب

شینهوا:آیا اتحادیه اروپا سیاست های جدیدی در قبال روسیه اتخاذ می کند؟

شینهوا:آیا اتحادیه اروپا سیاست های جدیدی در قبال روسیه اتخاذ می کند؟

تهران-ایرنا- اگرچه هنوز مدارک و شواهد قطعی که ثابت کند شبه نظامیان جدایی طلب شرق اوکراین عامل سرنگونی هواپیمای خطوط هوایی مالزی بودند، وجود ندارد اما این حادثه خشم بین المللی را علیه روسیه ایجاد کرده است. آیا تنش ها میان اتحادیه اروپا و روسیه بار دیگر رو به افزایش بوده است؟

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این خبرگزاری در گزارشی عنوان کرد: به دنبال حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی، کشورهای غربی انگشت اتهام را به سوی شبه نظامیان جدایی طلب تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین نشانه گرفتند. در این راستا رهبران غرب، روسیه را نیز متهم کرده اند.

رهبران جهان به ویژه کشورهای غربی به طور جدی از روسیه خواسته اند تا در مورد مشخص شدن علت سقوط این هواپیما همکاری های لازم را داشته باشد.

اتحادیه اروپا که بیشتر اعضایش به گاز روسیه وابسته هستند، نسبت به اتخاذ تدابیر سختگیرانه علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین بی توجه بوده اند چون معتقدند که این تدابیر می تواند بر اقتصاد اروپا تاثیر منفی بگذارد. حال این سوال است که با توجه به وخامت اوضاع اوکراین به دلیل سرنگون شدن این هواپیمای مالزی و کشته شدن تمامی سرنشینان آن آیا سیاستهای کشورهای اروپایی در قبال روسیه سختگیرانه تر خواهد شد یا خیر؟

برخی از رهبران اروپایی تهدید به اعمال تحریم های شدیدتر علیه روسیه کرده اند و این در حالی است که دیگر کشورهای اروپایی به مسکو هشدار داده اند که این آخرین فرصت روسیه است تا با کشورهای اروپایی در مورد مشخص شدن علت سقوط این هواپیما همکاری کند. باید به مسئله اشاره کرد که اتحادیه اروپا در این مقطع زمانی در موضع تهاجی و درگیری با روسیه قرار داشته است.

نخست وزیر هلند با رئیس جمهوری روسیه تماسی تلفنی داشت و از پوتین خواست تا از نفوذش استفاده کند و تضمین دهد تیم های تحقیقات می توانند دسترسی کاملی به محل سقوط این هواپیما در شرق اوکراین داشته باشند.

نخست وزیر هلند اعلام کرد : ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای نشان دادن جدیت خود در مورد کمک به امدادگران برای تحقیقات درباره سقوط پرواز MH 17 تنها یک فرصت دیگر دارد. پوتین برای نشان دادن قصد کمک خود آخرین فرصت را دارد. پوتین اکنون باید مسئولیت مواجهه با جدایی خواهان اوکراین را بپذیرد.

رهبران روسیه و آلمان نیز در حالی توافق کردند که باید در مورد علت سقوط این هواپیما تحقیقاتی جامع انجام شود که هنوز مشخص نیست آیا همکاری احتمالی روسیه در این راستا می تواند رضایت غرب را به دنبال داشته باشد و اینکه آیا کشورهای اروپایی نیز در نهایت راضی می شوند تحریم های بیشتری را علیه روسیه به دلیل حمایتهایش از شبه نظامیان جدایی طلب در شرق اوکراین اعمال کند.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان نیز از مسکو خواسته تا جدیت خود را نشان دهد که می خواهد علت این تراژدی مشخص شود و این فرصت آخر برای روسیه است.

پس از آنکه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن معتقد است شبه نظامیان جدایی طلب عامل سقوط این هواپیمای مالزی بودند، هم پیمانان آمریکا نیز دست به کار شدند و موضع گیری شدیدی را علیه روسیه اتخاذ کردند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس امروز اعلام کرد: اگر تایید شود که هواپیمای مالزی به دست شبه نظامیان جدایی طلب تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین سرنگون شده، روسیه باید پاسخگوی حمایتهایش از این شبه نظامیان باشد.

کامرون نیز همچون دیگر رهبران اروپایی خواستار تدابیر سختگیرانه تر علیه روسیه شده است. وی گفت که اگر پوتین نگرش خود را در قبال اوکراین تغییر ندهد، غرب باید به طور اساسی در نگرش اش در قبال مسکو تجدیدنظر کند.

با توجه به شرایط فعلی به نظر می رسد که فشارهای بین المللی برای اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه اجتناب پذیر باشد. تنش های فزاینده میان روسیه و غرب می تواند به مانعی بزرگ در مسیر آینده روسیه باشد.

فراتر از تراژدی سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی در این مقطع زمانی چگونگی بهبود روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا خود نیز یک چالش مهم به شمار می رود.

رسانام**9234**
کد N402016

وبگردی