آفتاب

امروز قسط آخر از 8 قسط طلب ایران به مبلغ 400 میلیون دلار پرداخت می شود

امروز قسط آخر از 8 قسط طلب ایران به مبلغ 400 میلیون دلار پرداخت می شود

فارس نوشت:

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از انتشار گزارش آژانس درباره تایید اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو توسط ایران در بعدازظهر امروز خبر داد.

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی از انتشار گزارش آژانس درباره تایید اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو توسط ایران در بعدازظهر امروز خبر داد و گفت: این گزارش ساعت ١٦ امروز به وقت وین منتشر می‌شود.

او عنوان کرد: بعد از این گزارش آخرین قسط از هشت قسط مربوط به شش ماهه اول گام اول توافقنامه ژنو واریز می‌شود.

وزرای امور خارجه ایران و شش کشور ( آلمان، آمریکا، فرانسه، روسیه چین و انگلستان) در تاریخ سوم آذر ماه 1392 به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان برنامه‌اقدام مشترک دست یافتند که در ازای یکسری اقدامات از سوی ایران قرار شد 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده حاصل فروش نفت ایران به حساب ایران واریز شود که تاکنون 7 قسط از 8 قسط مربوط به این توافق به حساب ایران واریز شده و قسط آخر که مبلغ550 مییلون دلار است قرار بود در تاریخ 29 تیرماه ( 20 ژوئیه) پس از آنکه آژانس اجرای تمام تعهدات ایران را تایید کرد، به حساب ایران واریز شود.

پس از انتشار این گزارش که قرار است امروز صورت گیرد هشتمین قسط نیز به حساب ایران واریز خواهد شد.

ایران و گروه 1+5 در حدود دو هفته در شهر وین در خصوص گام پایانی توافق نامه ژنو به رایزنی پرداختند و علی رغم آنکه تلاش‌های زیادی صورت گرفت که توافق نامه جامع تا امروز حاصل شود ولی به دلیل وجود برخی اختلاف‌های عمده از جمله در زمینه غنی سازی ایران و 1+5 این مذاکرات را برای 4 ماه دیگر ( تا پایان شش ماهه دوم توافق نامه ژنو) تمدید کردند.

بر اساس توافق اخیر در وین قرار است طی 4 ماه آینده مبلغ 2 میلیارد و 800 میلیون دلار طی 6 قسط به حساب بانک مرکزی واریز شود( چهار قسط 500 میلیون دلاری و دو قسط 400 میلیون دلاری)

23231

 

کد N401984

وبگردی