آفتاب

اشتون تا پایان مذاکرات 1+5 با ایران می ماند

اشتون تا پایان مذاکرات 1+5 با ایران می ماند

تهران - ایرنا - پایگاه اینترنتی بی.بی.سی فارسی نوشت: در حالی که جانشین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به زودی انتخاب می شود، یک دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفته است که اشتون تا پایان دوره تمدید شده مذاکرات اتمی، سرپرست گروه 1+5 باقی خواهد ماند.

به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری افزود: کاترین اشتون مسئول فعلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه نوامبر امسال پس از پنج سال از این مقام کنار خواهد رفت. او در عمده دوره مسئولیتش، سرپرست گروه 1+5 در مذاکرات اتمی با ایران بوده است.

یک شب پیش از این، اجرای توافق ژنو و مذاکرات اتمی ایران و گروه 1+5 برای مدت چهار ماه تمدید شده بود.

بر اساس این تصمیم، مذاکرات جامع دو طرف با هدف حل و فصل نهایی پرونده اتمی ایران حداکثر تا 24 نوامبر (سوم آذر) که سالگرد توافق ژنو است، ادامه پیدا خواهد کرد.

پیش تر نگرانی هایی درباره تاثیر اتمام دوره ریاست کاترین اشتون پیش از حصول توافق نهایی با ایران و احتمال بروز برخی از مشکلات در مذاکرات ابراز شده بود اما حالا مشخص شده که وی تا پایان دوره مذاکرات، مسئول گروه 1+5 باقی خواهند ماند.

بی.بی.سی اضافه کرد: ششمین دور گفت و گوهای ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان بامداد شنبه (19 ژوئیه برابر با 28 تیر) پس از یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با کاترین اشتون و انتشار بیانیه مشترک آنها در تایید تمدید مذاکرات، پایان یافت.

هیات های شرکت کننده در مذاکرات از جمله گروه مذاکره کننده ایران پس از 18 روز گفت و گو در وین، روز شنبه عازم کشورهایشان شدند و قرار است دور هفتم مذاکرات جامع اتمی، در کمتر از یک ماه آینده برگزار شود.

ایرانم**1021 ** 1917
کد N400963

وبگردی