آفتاب

بهانه غربی ها برای اتحاد علیه روسیه/درخواست هماهنگ غرب از مسکو در خصوص ام اچ 17

بهانه غربی ها برای اتحاد علیه روسیه/درخواست هماهنگ غرب از مسکو در خصوص ام اچ 17

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: هر چند تا کنون عامل سقوط هواپیمای مسافری مالزی در شرق اوکراین مشخص نشده اما کشورهای غربی این موضوع را به عنوان فرصتی مناسب برای افزایش فشارها بر روسیه می دانند.

انتشار شایعاتی مبنی بر جلوگیری جدایی طلبان اوکراین از دسترسی کامل بازرسان بین المللی به محل سقوط هواپیمای مسافری خطوط هوایی مالزی، موجب شده تا کشورهای غربی اینطور ادعا کنند که جدایی طلبان طرفدار مسکو در حال از بین بردن اسناد و شواهد موجود در مورد سقوط این هواپیما هستند.

"جن ساکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، این اقدام جدایی طلبان را غیر قابل قبول خوانده و تهدید کرده که ممانعت آنها در دسترسی بازرسان به محل سقوط هواپیما عواقب بدی را برای آنها به دنبال خواهد داشت.

روز پنجشنبه هفته گذشته یک فروند هواپیمای مسافری با بیش از 290 سرنشین بر فراز اوکراین مورد اصابت یک موشک زمین به هوا قرار گرفت و سقوط کرد که در این حادثه تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

متعاقب این حادثه، اوکراین جدایی طلبان حاضر در شرق این کشور را عامل این فاجعه نامید و جدایی طلبان نیز دولت اوکراین را مسئول این حادثه معرفی کردند. در این میان از روز گذشته کشورهای غربی و به ویژه آمریکا اعلام می کنند که روسیه موشک مورد نیاز برای ساقط کردن این هواپیما را در اختیار جدایی طلبان قرار داده و این افراد بدون داشتن رادار مجهز نمی توانستند این هواپیما را مورد هدف قرار دهند.

همین موارد موجب شد تا عصر روز گذشته "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با "سرگئی لاوروف" همتای روس خود، از وی بخواهد تا با فشار بر جدایی طلبان اوکراین امکان دسترسی بازرسان بین المللی به محل حادثه را فراهم کند.

این تماس در حالی برقرار شد که برخی کشورهای غربی اعلام کردند تا چند ساعت دیگر تمام شواهد مفید که نحوه سقوط هواپما را روشن می کند از بین می رود.

از سوی دیگر مقامات هلند نیز در تماس با مقامات کرملین خواستند تا اقدامات بیشتری را برای روشن شدن دلایل سقوط این هواپیما انجام دهند.

تهدید به تحریم های بیشتر روسیه

در حالیکه کشورهای غربی خواستار فشار روسیه بر جدایی طلبان در مورد روشن شدن حقایق سقوط هواپیما بوده و به گونه ای رفتار می کنند که گویا روسیه در سقوط این هواپیما دست داشته، "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس، خواستار افزایش فشارها بر مسکو در صورت خودداری روسیه از همکاری با غرب در خصوص این هواپیما شد.

کامرون در این رابطه گفت : اگر پوتین رویکرد خود را در مورد اوکراین تغییر ندهد آنگاه کشورهای اروپایی و سایر کشورهای غربی باید به طور اساسی رویکردشان را در خصوص روسیه تغییر دهند.

کامرون با انتشار یادداشتی در روزنامه ساندی تایمز اعلام کرد : روسیه می تواند از این موضوع به عنوان فرصتی برای خروج از این وضعیت و بحران های خطرناک استفاده کند. امیدوارم که مسکو چنین اقدامی را انجام دهد اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد آنگاه ما باید به سرعت وارد عمل شویم.

"مارک روت" نخست وزیر هلند، که تعداد قابل توجهی از قربانیان این حادثه از هموطنان وی هستند در این رابطه گفت : در تماس جدی که با پوتین داشتم از رئیس جمهور روسیه خواستم تا مسئولیت تحقیقات در خصوص سقوط این هواپیما را بر عهده بگیرد.

"تونی ابوت" نخست وزیر استرالیا، نیز با فرافکنی در مورد محل سقوط هواپیما گفت: ترس من از این است که روسیه در امر تحقیقات مداخله کرده و بدین ترتیب امکان انجام تحقیقات مستقل از بین برود.

به گزارش مهر، روسیه تا کنون تمامی این ادعاها و خبرهای مربوط به تسلیح جدایی طلبان اوکراین را تکذیب و اعلام کرده همه تمام تلاش خود را برای روشن شدن دلایل سقوط هواپیما و مشخص کردن این نکته که کدام طرف و یا گروه اقدام به شلیک موشک کرده انجام می دهد.

کشورهای غربی که در مورد اوکراین به تمامی در برابر روسیه صف آرایی کرده اند اکنون سقوط هواپیمای مسافری را فرصتی مناسب می دانند تا به هر ترتیب روسیه را مغلوب این نبرد چند ماهه کنند.

کد N400851

وبگردی