آفتاب

همایش «مشروطیت» در تبریز برگزار می‌شود

همایش «مشروطیت» در تبریز برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی «از نهضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی»، چهاردهم مردادماه - همزمان با صدور فرمان مشروطیت - در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

دبیر کمیته علمی این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، اظهار کرد: تاکنون 160 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده که پس از داوری، مقالات حائز شرایط در همایش ارائه خواهند شد.

عزیز جوان‌پور، برخی محورهای اصلی این همایش را نقش وسایل ارتباطات جمعی در زمینه‌سازی و ظهور نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی، نقش مردم تبریز در استبداد و استعمارستیزی از مشروطیت تا پیروزی انقلاب اسلامی، بررسی تطبیقی مبانی نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی، شخصیت‌شناسی و رفتارشناسی رهبران نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی بازیابی هویت اسلامی - ایرانی نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی و نقش آموزه‌های شیعی در نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی عنوان کرد.

وی همچنین، نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی و نقش رهبری علما و فقهای دینی، تعامل و تقابل علما و روشنفکران در نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی، نقش مردم و مجاهدان در نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی بررسی مبانی فقهی نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی، جایگاه تبریز در بیداری و هدایت مبارزات مردم ایران در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی، بررسی نقش مردم تبریز در بروز نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی از دیدگاه امام و مقام معظم رهبری، دستاوردهای مدنی نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامیرا از دیگر محورهای اصلی همایش برشمرد.

جوان‌پور در ادامه، نقش تبریز و زمان‏‌شناسی مردم این شهر در نهضت مشروطه و قیام 29 بهمن به عنوان پایه‏‌های اصلی انقلاب اسلامی ایران را بی‌بدیل خواند و گفت: انقلاب اسلامی ایران تداوم نهضت مشروطه بود و تبریز نیز که پیش‌قراول نهضت مشروطیت و آزادی‏خواهی بود توانست در وقوع انقلاب اسلامی نیز نقش‌آفرین باشد.

دبیر کمیته علمی همایش بین‌المللی «از نهضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی»، اضافه کرد: در سال‏‌های گذشته همایش مشروطه بصورت استانی و ملی برگزار شده بود، اما امسال با عنایت به ظرفیت موجود در شهر تبریز و همکاری و تعاملاتی که انجام شد، تصمیم بر برگزاری این همایش به‌شکلی گسترده‌تر، جامع‌‏تر و در حد بین‌المللی در شهر تبریز گرفته شد.

وی در پایان به نقش مردم تبریز در وقایع مهم و تأثیرگذار تاریخ ایران بویژه قیام‌های مختلف به عنوان یکی از انگیزه‌های اصلی برگزاری همایش مشروطیت در این شهر اشاره کرد و گفت: در این همایش با نگاهی متفاوت و بین‌المللی، نقش تبریز در صد سال گذشته و نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی ایران بررسی خواهد شد.

انتهای پیام

کد N400665

وبگردی