آفتاب

ادامه واکنش ها به سقوط ام اچ 17/رایزنی اوباما با مرکل، کامرون و ابوت  

ادامه واکنش ها به سقوط ام اچ 17/رایزنی اوباما با مرکل، کامرون و ابوت  

واکنش ها به سقوط هواپیمای مسافری مالزیایی در مرز اوکراین و روسیه همچنان ادامه دارد بطوریکه رئیس جمهور آمریکا در تماس با سران کشورای آلمان، انگلیس و استرالیا به دنبال یافتن راهی برای مواجه به این بحران بود. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "باراک اوباما" در تماس با "آنگلا مرکل"، "دیوید کامرون" و "تونی ابوت" نخست وزیر استرالیا، در خصوص یافتن پاسخی مشترک در خصوص سقوط هواپیمای مسافری خطو هوایی مالزی با آنها رایزنی کرد. 

این رایزنی در حالی بود که مقامات آمریکایی معتقدند هواپیمای ذکر شده به دلیل شلیک موشک از مناطق تحت کنترل جدائی طلبان سقو کره است. اما "فیدل کاسترو" رهبر سابق کوبا، دولت اوکراین را مسئول اصلی سقوط این هواپیما خوانده است. 

دولت آمریکا در این میان به گونه ای عمل می کند تا روسیه را عامل سقوط این هواپیما نشان بدهد. برای مثال باراک اوباما روز گذشته در اظهاراتی گفته بود: واشنگتن به طور فزاينده ای مطمئن است که  از منطقه تحت کنترل جدايی طلبان  طرفدار روسيه به سمت هواپيما مالزيايی شليک شده است.

باراک اوباما که با خبرنگاران صحبت می کرد، با اين حال نسبت به قضاوت زودهنگام در خصوص سرنگونی اين هواپيمايی مسافربری هشدار داده و خواستار بررسی شواهد و مدارک در اين زمينه شده است.

از سوی دیگر دو مقام دولت آمريکا که نامشان فاش نشده تاکيد کرده اند که به احتمال قوی هواپيمای  "ام .اچ ۱۷" خطوط هواپيمايی مالزی با ۲۹۸ سرنشين روز پنجشنبه ۱۸ ژوئیه توسط موشک جدايی طلبان طرفدار روسيه سرنگون شده است. اين هواپيمای بوئينگ ۷۷۷  از آمستردام  عازم کوالالامپور بود و  به هنگام عبور از آسمان اوکراين، با شليک يک موشک زمين به هوا سرنگون شده است.

به گفته باراک اوباما دست کم يک شهروند آمريکا در بین قربانیان اين حادثه بوده است.

رئیس جمهوری آمریکا خواستار آتش بس در اوکراین شده و گفته است که این حادثه نشان می دهد که زمان آن فرا رسیده است تا برای برقراری صلح و آرامش در اوکراین تلاش شود.

شورای امنيت سازمان ملل متحد نیز خواستار تحقيق کامل در خصوص سرنگونی اين هواپيما مالزيايی شده است. گزارش ها حاکی است که ۳۰ کارشناسان و بازرس بین المللی به محل سقوط هواپیمای مالزیایی رسیده اند.

در همين حال سازمان ملل متحد اعلام کد که دست کم ۸۰ کودک از جمله کشته شدگان سانحه سقوط هواپيمای مالزيايی هستند. گزارش ها حاکی است دهها محقق و کارشناس بيماری ايدز از جمله مسافران اين هواپيمای مالزيايی بودند. اين کارشناسان و محققان بيماری ايدز قرار بود در کنفرانسی در روز شنبه در استراليا شرکت کنند.

آمریکا در حالی جدایی طلبان اوکراین را مسئول سقوط این هواپیما می خواند که رهبر جمهوری خودخوانده دونتسک هرگونه دخالت در سرنگونی اين هواپيمای مسافربری را رد کرده است.

از سوی دیگر دستگاه اطلاعاتی اوکراين با انتشار سه مکالمه تلفنی شنود شده، جدايی طلبان اين کشور را عامل سرنگونی هواپيمای مسافربری مالزيايی معرفی کرده است.

کد N399701

وبگردی