آفتاب
استاد دانشگاه تاجیکستان:

ایران حامی ملت های مظلوم است/مناسبات ایران و تاجیکستان صمیمانه و رو به توسعه است

ایران حامی ملت های مظلوم است/مناسبات ایران و تاجیکستان صمیمانه و رو به توسعه است

دوشنبه ـ ایرنا ـ ˈ سخی داد خارکش زاده ˈ رییس دانشکده زبان تاجیکی دانشگاه آموزگاری تاجیکستان گفت : حمایت از ملت های مظلوم مسلمان ؛ در اولویت سیاست های جمهوری اسلامی ایران است و ایران در این راستا از هیچ کمکی دریغ نکرده است.

وی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دوشنبه افزود : ایران از همه ظرفیت های خود برای کمک به ملت های مظلوم فلسطین ؛ عراق ؛ سوریه و افغانستان استفاده می کند و همواره در شرایط بحرانی در کنار ملت های ستمدیده بوده است.

وی با اشاره به حملات اخیر اسراییل علیه مردم بی دفاع غزه گفت : طی دو هفته اخیر بسیاری از شخصیت های سیاسی ، مذهبی ، فرهنگی و علمی تاجیکستان حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم و در برگزاری تظاهرات بر ضرورت حمایت از حقوق حقه مردم فلسطین تاکید کرده اند.

وی درعین حال از حمایت برخی کشورهای عربی منطقه از سیاست های دنیای غرب و گروههای تکفیری و تروریستی در منطقه انتقاد کرد و گفت : برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی در راستای سیاست های اسراییل گام برمی دارند.

وی تاکید کرد : گروههای تکفیری وهابی با حمایت برخی دولت های عربی باعث اصلی ناآرامی ها و اقدامات تروریستی در کشورهای منطقه هستند .

وی گفت : اگر برخی دولت های عربی در کنارهم قرار می گرفتند و همانند ایران حامی ملت های مظلوم مسلمان بودند؛ اما شاهد حوادث خونبار در منطقه نبودیم .

خارکش زاده در بخش دیگری از این مصاحبه به مناسبات ایران و تاجیکستان اشاره کرد و گفت : جمهوری اسلامی ایران در طول 22سال روابط دیپلماتیک و اقتصادی با تاجیکستان ؛ از اجرای هیچ طرحی برای رشد و توسعه اقتصادی این کشور دریغ نکرده است.

وی گفت : بزرگترین پروژه اقتصادی تاجیکستان در حال حاضر نیروگاه ˈراغونˈ است که شرکت های ایرانی فعال در این پروژه صادقانه درحال کارهستند.

وی گفت : پیش بینی می شود تا پایان سال 2015 دو توربین این نیروگاه مورد بهره برداری قرار گیرد.

آساق ** ه . ص **1546
کد N399553

وبگردی