آفتاب
دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی تاکید کرد

حملات هوایی اسرائیل جزو جرایم جنگی است

حملات هوایی اسرائیل جزو جرایم جنگی است

دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد که حملات هوایی اسرائیل علیه نوار غزه آشکارا ساختمان‌های غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد که موجب کشته شدن غیرنظامیان برخلاف قوانین جنگ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر این سازمان در گزارشی مشروح به حملات روزهای اخیر اسرائیل به نوار غزه پرداخته است. از آغاز این حملات در 7 ژوئیه تاکنون اسرائیل 500 تن مواد منفجره که اغلب به شکل موشک و بمب‌ بوده است بر سر غیرنظامیان فلسطینی ریخته که در نتیجه آن دست کم 178 تن کشته، هزار و 361 نفر زخمی شدند که 635 تن از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد که 138 نفر از کشته‌شدگان که 77 درصد از قربانیان را تشکیل می دهند غیرنظامی بوده که 36 کودک در میان آنها دیده می‌شود. همچنین در نتیجه این حملات هزار و 255 خانه تخریب شده که 7 هزار و 500 نفر را بی خانمان کرده است.

لی ویتسون سرپرست بخش خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر گفت: اسرائیل می‌گوید که این حملات را با دقت انجام می‌دهد، اما حملات آنها همواره بدون هدف قرار دادن یک نقطه نظامی بوده که موجب مرگ غیرنظامیان زیادی شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه اسناد مربوط به حملات اخیر اسرائیل علیه نوار غزه نشان می‌دهد که اسرائیل مدت‌هاست با حملات هوایی غیرقانونی موجب تلفات بسیار زیاد غیرنظامیان می‌شود.

بر اساس این گزارش نیروهای اسرائیلی در ماه‌های مه و ژوئن چند حمله را علیه فلسطینیان انجام دادند که در نتیجه آن یکی از اعضای یک گروه مسلح فلسطینی و پسرش در غزه جان خود را از دست دادند.

اسرائیل حماس را در ماجرای ربوده شدن سه نوجوان صهیونیستی که اجساد آنها در یکی از شهرک‌های فلسطینی نشین در کرانه باختری پیدا شد مقصر می‌داند و به همین دلیل علیه غزه دست به حملات هوایی زده است. این در حالیست که حماس این ادعا را رد کرده و مسئولیت ربوده شدن این نوجوانان را نپذیرفته است.

اسناد به دست ‌آمده توسط دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که تنها در یکی از حملات هوایی اسرائیل در نوار غزه در 11 ژوئن 20 تن که همگی از اعضای یک خانواده بودند جان خود را از دست دادند.

در این حملات هیچ نشانه‌ای از وجود یک هدف نظامی در خانه این قربانیان دیده نشده است. از این رو حملات غیرهدفمند و عمدی علیه یک منطقه غیرنظامی جزو جرایم جنگی محسوب می‌شود.

در این حملات ارتش اسرائیل تاکنون اطلاعاتی که ثابت کند به طور قانونی دست به حمله زده و برای کاهش تلفات غیرنظامیان تلاش کرده ارائه نداده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود به طور جزئی به حملات یک هفته گذشته اسرائیل علیه مردم غزه پرداخته که در نتیجه آن غیرنظامیان زیادی قربانی شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر یادآور شد زیربناهای غیرنظامی همچون منازل شخصی و بیمارستانها زمانی یک هدف نظامی قابل قبول و قانونی محسوب می‌شوند که برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین هدف قرار دادن غیرنظامیان و اموال غیرنظامیان غیرقانونی است چون این حملات نمی‌تواند یا نمی‌خواهد تفاوتی میان یک غیرنظامی و نظامی قائل شود.

دیده‌بان حقوق بشر آورده است مقامات اسرائیل تاکنون هیچ‌گاه اقدامی برای بررسی جرایم جنگی صورت گرفته از سوی اعضای ارتش در جریان جنگ‌های مسلحانه گذشته انجام نداده است. این در حالی است که این سازمان بارها اسنادی را ارائه کرده که نشان می‌دهد نیروهای اسرائیل مرتکب نقض آشکار و گسترده قوانین جنگ در طول یک دهه گذشته به‌ ویژه از طریق حملات غیرهدفمند علیه غیرنظامیان شده‌اند.

عملیات‌های نظامی اسرائیل در طول سال‌ها 2005 تا 2012 در نوار غزه منجر به مرگ هزار و 474 غیرنظامی فلسطینی و تخریب هزاران ساختمان شده است.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: نیروهایی که برای اسرائیل سلاح تهیه می‌کنند باید هرچه فوری ارسال هرگونه سلاح و تجهیزات نظامی که ممکن است برای نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد را متوقف کنند.

انتهای پیام

کد N399355

وبگردی