آفتاب
گزارش مهر از وین؛

عراقچی: اختلافات عمیق وجود دارد

عراقچی: اختلافات عمیق وجود دارد

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه برای توافق ایران و 1+5 اختلافات عمیق وجوددارد، گفت : 65در صد متن تدوین شده اما مقدار باقیمانده از لحاظ محتوایی بیش از 80 درصد محتوا را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرنگار  اعزامی مهر به وین، در پایان ششمین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین و پس از صدور بیانیه مشترک وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران ایرانی حاضر در وین گفت : همانطور که وزیر امور خارجه هم گفت 18 روز کار فشرده داشتیم هدف این بود که تا فردا به توافق دست یابیم اما اختلافات عمیق وجود دارد.

وی ادامه داد: شروع به نگارش متن کردیم پیشرفت خوبی از لحاظ متن داشتیم اما از نظر محتوا اختلافات باقی است .

به گفته عراقچی 65در صد متن تدوین شده اما مقدار باقیمانده  از لحاظ محتوایی بیش از 80 درصد محتوا را تشکیل می دهد.

عراقچی گفت: از آنجا که نتوانستیم اختلافات را حل کنیم و راه حل ها مشکلات را حل نکرد با توجه به اینکه  همه طرف ها اراده برای رسیدن به راه حل دارند توافق شد که باید مذاکرات در شرایط فعلی ادامه یابد.

این عضو تیم مذاکره کننده ادامه داد: برای ادامه مذاکره منعی نداشتیم و 29 تیر پایان مهلت مذاکراتی نبوده است، بر اساس توافق ژنو یک سال از 24 نوامبر 2013 تا 24 نوامبر 2014 فرصت داریم.

وی توضیح داد: گام اول 6 ماهه بود اگر تمدید نمی شد تحریم ها به جای خود باز می گشت و ایران هم می توانست به اقدامات خود باز گردد. در سه روز آخر وقتی به این نتیجه رسیدیم که امکان توافق نیست بحث ها را به سمت گام اول و تمدید بردیم
تمدید گام اول تصمیم گرفته شد که 4 ماه تا 24 نوامبر باشد.

وی افزود : معنی و مفهوم این است که همه تعهدات طرفین به مدت 4 ماه ادامه دارد و تحریم ها به مدت 4 ماه دیگر تعلیق است وتعهدات ایران هم همین طور اما بعضی از تعهدات طرفین در طول 6 ماه گذشته تغییر ماهیت داده بود و باید مذاکره می شد در این باره که گام اول چطور ادامه یابد.

عراقچی گفت: یکی از مباحث مبلع 4.2 میلیارد دلار در مقابل تبدیل مواد ایران بود . در این خصوص تصمیم گرفتیم . ما معتقد بودیم در 4 ماه آینده هم باید به همان میزان منابع  مالی ایران آزاد شود و چون برای 6 ماه 4.2 میلیارد دلار بود برای 4 ماه آینده 2 میلیارد و 800 میلیون دلار می شود و باید پرداخت شود.

این خبر تکمیل می شود.

کد N399202

وبگردی