آفتاب

انتقاد یک روزنامه ایتالیایی از بی تحرکی اروپا در قبال بحران غزه

انتقاد یک روزنامه ایتالیایی از بی تحرکی اروپا در قبال بحران غزه

رم - ایرنا - روزنامه ایتالیایی ˈایل مانیفستوˈ از بی تحرکی کشورش و اتحادیه اروپا در قبال تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شدت انتقاد کرد و خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی غرب شد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه چاپ رم امروز شنبه در مقاله ای با عنوان ˈ ایتالیا در جنگ غزه کجا است؟!ˈ، نوشت: تنها راه حل بحران خاورمیانه به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین است و دولت ایتالیا به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا باید در این جهت گام بردارد و برای متوقف شدن جنگ تلاش کند.

ارگان چپ گرایان ایتالیا تصریح کرد: از سرگیری تهاجم اسراییل به فلسطین نتیجه بی تحرکی و سیاست های مزورانه امریکا و اروپا است.

ال مانیفستو با اشاره به سفر روز سه شنبه گذشته ˈفدریکا موگرینی ˈ وزیر خارجه ایتالیا به فلسطین اشغالی نوشت: او در جریان این سفر از یکی از خانه هایی که توسط موشک های حماس خراب شده بود بازدید کرد ولی به غزه نرفت تا آثار ویرانگر موشک های اسراییلی را ببیند.

این روزنامه افزود: در سرزمین فلسطین جنگ میان دو دولت وجود ندارد بلکه یک جنگ نامتقارن جریان دارد که در یک سوی آن، یک تشکیلات خودگردان است که رژیم اسراییل نمی خواهد آن را به عنوان دولت به رسمیت بشناسد.

ایل مانیفستو خاطرنشان کرد: با حمله رژیم صهیونیستی به فلسطین، جنگ ناگواری که سوریه و سپس عراق را در بر گرفته بود، حالا به فلسطین نیز سرایت کرده است؛ در حالی که هنوز این منطقه نخستین جنگ خلیج فارس از سوی بوش علیه عراق و به بهانه تضمین صلح و ثبات در خاورمیانه را در سال 1991 و دومین جنگ را در سال 2003 میلادی از یاد نبرده است.

روزنامه ایتالیایی، سیاست امریکا را در قبال خاورمیانه، ˈمزورانهˈ و مبتنی بر فریبکاری و عدم صداقت توصیف کرد و نوشت: واشنگتن همانگونه که از ادعاهایی بسیار نانجیبانه به عنوان پایه و اساس جنگ علیه صدام حسین استفاده کرد، در قبال آنچه در اسراییل و فلسطین رخ می دهد، نیز مزورانه رفتار کرده و در پی چندین شکست و تلاش های ناموفق در زمینه تقویت روند صلح (واژه ای که دیگر در منطقه خاورمیانه اعتباری ندارد)، همچنان به حمایت از رژیم اسراییل ادامه می دهد، به گونه ای که حاضر نشده است هیچیک از اقدامات اسراییل از جمله افزایش شهرک سازی، ساخت دیوار حائل و نقض حقوق بشر را محکوم کند و در این میان، اروپا و ایتالیا فقط نظاره گر بوده اند.

این روزنامه تصریح کرد: اکنون نیز از سرگیری جنگ در فلسطین نتیجه همان سیاست ها، بی تحرکی ها و دورویی ها در تصمیمات امریکا و اروپا است.

ال مانیفستو نوشت: در حالی که راست گرایان اسراییل به همراه نتانیاهو و در جهت بهبود محبوبیت رو به زوال خود در میان افکار عمومی، از مداخله نظامی در غزه به منظور جلوگیری از اتحاد ملی فلسطینی ها و توافق میان حماس و فتح حمایت کرده اند، ایتالیا که به شدت درگیر انتخاب کمیسرهای جدید در اتحادیه اروپا بود، بار دیگر مانند گذشته با عدم شفافیت در اقداماتش از استراتژی امریکا تبعیت کرده است.

در همین حال، جنبش مردمی صلح و شبکه خلع سلاح شب گذشته در بسیاری از شهرهای ایتالیا به منظور اعلام حمایت از مردم فلسطین راهپیمایی کرده و خواستار پایان جنگ و توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان و نیز، به رسمیت شناحتن دولت فلسطین شدند.

اروپام ** 2171 ** 1551
کد N399053

وبگردی