آفتاب
حاشیه نگاری مهر از وین،

نشست مشترک ظریف و خبرنگاران خارجی/ سرسختی ایران و امریکا در مذاکرات/ توافق قطعی: مذاکرات تمدید شود  

نشست مشترک ظریف و خبرنگاران خارجی/ سرسختی ایران و امریکا در مذاکرات/ توافق قطعی: مذاکرات تمدید شود  

ششمین دور مذاکرات هسته ای در وین در حالی که تا حدودی به مذاکره بین ایران و آمریکا برای تصمیم گیری محدود شده است ، همچنان در ابهام برای تصمیم گیری و سکوت خبری چند ساعته فرو رفته است .

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به وین ، ششمین دور مذاکرات هسته ای در وین در حالی ادامه دارد خبرنگاران ایرانی و خارجی در لابی هنل کوبرگ همچنان در انتظار اخبار جدید دور هم جمع شده اند.

سکوت و شایعاتی که طی دو روز گذشته درباره زمان تمدید و تحوه تمدید مذاکرات برپا شده است خبرنگاران را به این سمت سوق داده که بیشتر به دنیال دریافت تحلیل از یکدیگر باشند. خبرنگاران خارجی اخبار را از ایرانی ها جستجو می کنند و ایرانی ها نیز به دنبال نگاه خارجی ها هستند و دوطرف به دنبال راهی برای کسب اخبار بیشتر و نکته جالب اینکه سئوال تکراری پرواز بازگشت شما چه تاریحی است بین خبرنگاران تبدیل به سئوال روزمره شده تا شاید بتوانند به نوعی به این شکل از این خبر که مذاکرات قرار است از طرف هر کدام از طرف ها چه زمانی متوقف شود پرده بردارند.

طی روزهای گذشته به ویژه از روزی که جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا وارد وین شد ، اغلب مذاکرات در این دور به گفتگوهای ایران و آمریکا خلاصه شد . زمانی که جان کری وین را ترک کرد اخبار حاکی از پیشنهادات ایران برای آمریکا بود که کری حامل آن است . 

روز سه شنبه پس از خروج کری هنوز امیدها برای توافق و بازگشت کری وجود داشت . این شایعات حتی تا ظهر چهارشنبه که تمام مذاکرات به دیدارهای ایران و آمریکا در سطوح مختلف اختصاص یافته بود نیز ادامه داشت . اما ظهر چهارشنبه بعد از چند دور مذاکره ایران و آمریکا که همه فکر می کردند به رایزنی درباره پیشنهادات ایران مربوط است خبر توقف مذاکرات در روز جمعه روند را کاملا تعییر داد. معلوم شد که رابزنی های ایران و آمریکا بر سر نحوه تمدید مذاکره است. رایزنی هایی که شب گذشته تا ساعتی گذشته از شب ادامه داشت و در حالی که همه امیدوار بودند رایزنی های ایران و آمریکا آخرین دور گفتگو ها حداقل در این دور از مذاکرات باشد ، توافقی حاضل نشد و مذاکرات به امروز موکول شد .

صبح امروز البته وزیر خارجه با تعدادی از خبرنگاران خارجی جلسه ای را برگزار کرد و پس از این جلسه حدود ساعت 9 صبح به وقت وین معاونین ایران و آمریکا بار دیگر به میز مذاکره بازگشتند و البته ظاهرا بار دیگر بی نتیچه و در حالی که قرار بود رایزنی های ایران و امریکا همچنان تا ظهر برای حصول توافق ادامه داشته باشد اما به نظر می رسد مشورت های داخلی برای طرف مقابل به زمان بیشتری نیاز پیدا کرده است .

آنچه تا کنون روشن است، مسئله توافق بر سر تمدید است . اینکه بر اساس توافق ژنو تمدید تا 24 نوامیر خواهد بود نکته دیگر مورد تفاهم است. اما اختلافات ظاهرا بر سر نحوه تمدید است. شنیده ها در وین حاکی از آن است که ایران برای ادامه رایزنی ها تا رسیدن به توافق در این دور همچنان اصرار داشته اما آنچه مانع حصول توافق شده تصمیمات سیاسی است که آمریکا باید بگیرد و اکنون نیز بخشی از اختلاف درباره تحوه تمدید نیز به همین امر باز می گردد. 

قطعا یکی از نکاتی که طرفین باید در مورد آن به توافق برسند این است که تا چند هفته دیگر به وین بازگردند. اما نحوه بازگشت نکته مهمی است. بازگشت بدون تصمیمات سیاسی تنها طولانی شدن مذاکرات را در پی دارد و این همان چیزی است که ایران به شدت در مقابل آن ایستادگی می کند و قطعا در این میان مهم ترین تصمیم گیرنده آمریکایی ها هستند که ایران نیز بارها اعلام کرده که بیشترین تحریم ها و مشکلات را با آمریکایی ها دارد. شاید همین امر حداقل در روزهای اخیر باعث شده مذاکره ایران و 1+5 تبدیل به مذاکرات ایران و آمریکا در وین باشد.

از موضوعات مهم دیگر در مورد نحوه توافق بحث تحریم های آزاد شده در مدت توافق ژنو است که غرب باید درباره آن تصمیم گیری کند. 

به نظر می رسد یکی از موضوعات کلیدی دیگر اصرار آمریکا بر تعیین عدد در مورد سانتری فیوژها و فعالیت های ایران است . مسئله ای که به شدت با مخالفت ایرانی ها رو به رو شده است . مذاکره کنندگان ایرانی معتقدند تعیین تکلیف برای برنامه هسته ای ایران در چند سال آینده آن هم در شرایطی که قرار است بر اساس توافق پرونده هسته ای ایران عادی سازی شود ، غیر معقول است . نکته جالب اینکه این مسئله از سوی آمریکایی ها نا معقول به نطر می رسد. امریکایی ها حتی در تحلیل خبرنگارانشان بر این باورند که اگر ایران تمایل به توافق دارد و آمریکا نیز این توافق را پذیرفته شرط گذاری و مخالفت از سوی ایران نامعقول است . در حقیقت به نظر می رسد آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران به دنبال اعمال قدرت است و این همان چیزی است که مذاکره کننده ارشد ایرانی را حتی گاهی به مرز عصبانیت نیز رسانده است و موضع گیری های تندی در مقابل طرف آمریکایی در جلسات داشته است . به نطر می رسذ مذاکرات سرسختانه ایران و آمریکا در این دور نیز در همین راستاست.

البته این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که اظهارات اوباما ، رئیس جمهور آمریکا و جان کری وزیر امور خارجه این کشور در خصوص مذاکرات هسته ای ایران حاکی از تمایل آمریکا برای دست یابی به توافق است و وزیر امور خارجه کشورمان نیز تأکید داشت که طرف مقابل در شنیدن و کار برای پیشبرد مذاکرات جدی است .

به هر حال در وین همچنان توافقی درباره تمدید حاصل نشده است و در میان این رایزنی های ایرانی و آمریکایی وزیر خارجه به دیدار آمانو هم رفت که البته گفته می شود این دیدار در راستای همکاری های ایران و آژانس است .

برخی منابع می گویند امروز اشتون و ظریف دیداری خواهند داشت و اشتون نتیچه مشورت های 1+5 را به ظریف اعلام خواهد کرد . از سوی دیگر در آستریا سنتر محل اقامت خبرنگاران شرایط برای نشست خبری مشترک ظریف و اشتون آماده می شود. پرچم ها نصب شده و تریبون ها برای اشتون و ظریف در کنار یکدیگر آماده شده است .

شایعات هم در بین خبرنگاران از اینکه نشست خبری تا یک ساعت دیگر یا دو ساعت دیگر خواهد بود نیز وجود دارد . اما آنچه از درون جلسات و از طبقات بالای هتل کوبرگ شنیده می شود تکرار جمله هنوز توافقی نشده ، است . 

 

 

کد N398926

وبگردی