آفتاب

ظریف: آنچه برای آنها ایستادگی کرده‌ایم را قربانی توافق نمی‌کنیم/ به توافق پایدار نیاز داریم

ظریف: آنچه برای آنها ایستادگی کرده‌ایم را قربانی توافق نمی‌کنیم/ به توافق پایدار نیاز داریم

وزیر خارجه ایران گفت: گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ فرصتی تاریخی برای توافق هستند.

محمد جواد ظریف، در گفت‌وگو با کریستین امانپور، خبرنگار سی‌ان‌ان  ضمن اذعان به پیشرفت‌ در گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 گفت‌ برخی اختلاف‌ها هنوز وجود دارند.

ظریف اشاره ای به این اختلاف ها نکرد، اما شیوه برداشتن تحریم هاهمچنان مهمترین موضوع در مذاکرات وین 6 است و  خبر تمدید مذاکرات نشان می دهد آنچه عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی« ادامه ماراتن» نامیده،در حال محقق شدن است. رسانه ها از تمدید مذاکرات تا اذر ماه خبر داده اند.

رویترز روز پنجشنبه از پیشنهادی خبر داد که آن را« تسهیل گسترده و سریع تحریم‌های ایران را به عنوان مشوقی برای ایران» عنوان می کرد. تحلیل رویترز در این باره با نگاه آمریکا به بحث تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای قرابت زیادی دارد.این سخنان بعد از آن مطرح شد که کری وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با یهودیان کنگره تصویب تحریم‌هایی که اجرای آنها به شکست مذاکرات منوط باشد را قابل طرح دانست.خبری که کاخ سفید آن را رد کرد.

وزارت خارجه آمریکا هم گفته است که سیاست رسمی این وزارت‌خانه هنوز« مخالفت با تحریم‌های جدید» است.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از طریق پست الکترونیکی به خبرنگاران گفته است که «موضع ما تغییر نکرده است، ما از تحریم‌های اضافی مرتبط با مساله هسته‌ای در حین مذاکرات حمایت نمی‌کنیم».

هارف در عین حال، ادامه داده است که « ما با کنگره که نقشی کلیدی در ایجاد رژیم تحریم‌های فعلی ایران داشته است، درباره مذاکرات جامع و مسیر پیش‌رو مشورت خواهیم کرد»

اظهارات وزیر خارجه ایران در مصاحبه با سی.ان.ان این پیام مهم را به طرف مقابل رساند که خط قرمز های ایران مشخص است. او تأکید کرد: «می‌خواهیم به توافق برسیم و می‌خواهیم به توافقی پایدار دست پیدا کنیم اما این بدان معنا نیست که ما همه چیزهایی که برای آنها ایستادگی کرده‌ایم را قربانی کنیم تا آن را (توافق را) به دست آوریم.»

وی با تأکید بر اینکه موضع‌گیری صرف، مشکلات را حل نمی‌کند گفت فکر می‌کند طرفین به رویکرد حل مسئله روی آورده‌اند و این رویکرد اگرچه حل مشکل را به تأخیر می‌اندازد اما حل دیرهنگام مشکل بهتر از این عدم حل آن است.

ظریف درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت: «در این باره برخی مسائل فنی وجود دارند که باید حل شوند که همکاران در حال بحث درباره آن هستند.»
وی افزود: «در این باره نیاز به تصمیمات سیاسی هم هست که آن هم در فرایند رایزنی قرار دارد.»

خبرنگار سی‌ان‌ان در ادامه به ظریف گفت: «آیا شما (خود شما، جان کری و مذاکره‌کنندگان اروپایی) در این مذاکرات به اندازه کافی پیشرفت کرده‌اید که به رهبران سیاسی کشورتان بگویید این مذاکرات ارزش ادامه دادن دارند و این پیشرفت‌ها از چه نوعی هستند؟»ظریف پاسخ داد: «فکر می‌کنم پیشرفت کرده‌ایم. جان کری این توصیه را مطرح کرده، خود من هم مطرح کرده‌ام. البته ما هنوز در آنجایی نیستیم که با قطعیت بگوییم باید این کار را انجام بدهیم، اما ما در فرایند رسیدن به آن نقطه هستیم.»

ظریف ادامه داد: «اما نکته مهم این است که آیا رسیدن به توافق ممکن است. ما درباره توافق خوب یا بد صحبت نمی‌کنیم، بلکه درباره توافق قابل انجام یا توافق پایدار صحبت می‌کنیم. و آنچه ما به آن نیاز داریم توافق عناصر مهم در این معمای بزرگ است.»

وی همچنین با بیان اینکه اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از لحاظ علمی امکان‌پذیر است گفت: «این موضوع به خطوط قرمز خودسرانه و [ارائه] اعداد و ارقام دلخواهانه نیازی ندارد.»

وی ادامه داد ما به روش‌هایی علمی نیاز داریم که نشان دهد برنامه هسته‌ای ایران بر نیازهای عملی این کشور استوار است و این چیزی است که ما آن را سر میز قرار داده‌ایم.»


دیگر اظهارات وزیر امور خارجه ایران به نقل از فارس به شرح زیر است:

تحریم‌ها عامل انتخاب روحانی به ریاست جمهوری ایران؟

*دلیل انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری این بود که احترام بین‌المللی را به ایران بازگرداند.تحریم‌ها ما را به زانو در نیاورده‌اند و هرگز در نخواهند آورد.»

تهدیدات گروه تروریستی داعش
*داعش برای عراق، سوریه و کل منطقه تهدید است و ایران هم بخشی از این منطقه است.
*ایران عدم ثبات در هیچ یک از کشورهای همسایه‌اش را دوست ندارد. ایران از لحاظ داخلی از تمامی کشورهای منطقه مصونیت بیشتری در برابر افراط‌گرایی داشته است.
* امنیت داخلی ایران از تمامی کشورهای همسایه‌‌اش بیشتر است، اما امنیت داخلی ما موضوعی نیست که بتوان آن را از امنیت همسایگانمان جدا کرد.

نوری مالکی و ارتباط با ایران

* ایران از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق حمایت می‌کند . در عراق فرایند دیپلماتیک در جریان دارد که علی‌رغم جوان بودن، بسیار سرزنده است.
*هر کسی که مردم عراق انتخاب کنند، از حمایت کامل ایران برخوردار خواهد بود.

/212 212

کد N398303

وبگردی