آفتاب

افزایش فشارها بر دولت انگلیس برای انتشار اسناد پرواز‌های مخفی انتقال مظنونین تروریستی

افزایش فشارها بر دولت انگلیس برای انتشار اسناد پرواز‌های مخفی انتقال مظنونین تروریستی

روزنامه دیلی‌میل نوشت، فشارها بر وزرای دولت انگلیس به منظور انتشار اسناد پرواز‌های مخفی مرتبط با انتقال مظنونین تروریستی که پیش از این به گفته دولت انگلیس به علت نفوذ رطوبت دچار آسیب شده بودند، افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه دیلی‌میل، یک نماینده مجلس انگلیس پیش از این خواستار ارائه جزییاتی درخصوص این پروازها با مبدا و مقصد جزیره دیگو گارسیا انگلیس شده بود. وزارت خارجه انگلیس در پاسخ به این نماینده گفته بود که این اسناد به علت نفوذ آب دچار آسیب شده‌اند!

این در حالی است که اظهارات اخیر مارک سیموندز، یکی از معاونین وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه این اسناد که توسط مقامات انگلیس مسئول در این جزیره کوچک واقع در اقیانوس هند نگهداری می‌شدند، از خطر نابودی نجات داده شده‌اند، به این منازعات دامن زده است.

وی همچنین افزود که مقامات انگلیس اخیرا متوجه خسارت‌ها به این اسناد شده‌اند که به گفته وی به علت شرایط نامساعد جوی و نشت آب از سقف رخ داده است.

سیموندز تاکید کرد که این مدارک هم اکنون در پروسه انتقال به مکان جدیدی هستند.

دولت انگلیس که سال‌ها هرگونه دخالت در این مساله را کتمان کرده بود، تنها درسال 2008 اذعان کرد که این جزیره که یک پایگاه نظامی آمریکایی وسیع در آن جای گرفته است، مربوط به یک برنامه انتقال مجرمان بوده‌ است.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه اسبق انگلیس در آن زمان اذعان کرده بود که این جزیره دو مرتبه برای سوخت‌گیری مجدد پرواز مربوط به انتقال مجرمان در سال 2002 و چند ماه پس از حمله 11 سپتامبر مورد استفاده قرار گرفته بود.

انتقال مجرمان عمل تغییر مکان آنان برای بازجویی در کشوری دیگر با قوانین سهل‌گیرانه‌تر حقوق بشری است. گفته می‌شود این عملیات به منظور شکنجه متهمان صورت می‌گیرد.

وزرای انگلیس تاکید کرده‌اند که متهمان هرگز طی سوخت‌گیری مجدد از هواپیما خارج نشده‌اند. اما برخی گزارشات در آمریکا حاکی از آن است که در این جزیره یک زندان مخفی وجود دارد و طی سال‌های پس از 2002 چندین دست از این پروازها در این جزیره صورت گرفته است. این اسناد پس از سرنگونی معمر قذافی رهبر سابق لیبی در سال 2011 کشف شد. براساس این اسناد، آمریکا به دنبال استفاده از جزیره دیگو گارسیا به عنوان یک مسیر توقف بین راهی طی فرآیند انتقال عبدالحکیم بلحاج، مخالف اصلی قذافی و همسر باردار او بوده است.

انتهای پیام

کد N397999

وبگردی