آفتاب

رایزنی احزاب کرد برای انتخاب رئیس‌جمهور عراق/ چه کسانی نامزد هستند؟

رایزنی احزاب کرد برای انتخاب رئیس‌جمهور عراق/ چه کسانی نامزد هستند؟

تسنیم نوشت:

کردهای عراق برای اعلام نامزد خود جمعه رایزنی‌های خود را آغاز خواهند کرد و همچنین پارلمان عراق برای نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور ۶ شرط تعیین کرد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری ایلاف؛ پارلمان عراق رسماً از آغاز نام نویسی از عراقی ها برای نامزدی سمت ریاست جمهوری عراق خبر داد و برای نامزد شدن به منظور احراز صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری عراق شش شرط تعیین شده که تا روز یکشنبه این مهلت به پایان خواهد رسید.
براساس آخرین اطلاعات به دست آمده هم اکنون اختلافات بیشتر در رابطه با تعیین جانشین جلال طالبانی رئیس جمهوری سابق عراق در داخل حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق است اما فردا اعضای این حزب قرار است در جلسه ای در خصوص انتخاب و معرفی یک نامزد مشترک به توافق برسند تا در روز چهارشنبه آینده رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور در پارلمان عراق انجام گیرد.

ریاست پارلمان عراق 6 شرط نامزدهای ریاست جمهوری را اعلام کرد

ریاست پارلمان عراق با استناد بر اصول و مواد قانون اساسی عراق و با استناد به ماده 2 از قانون شماره 8 سال 2012 ( قانون احکام نامزدی سمت ریاست جمهوری عراق )‌ این پارلمان از گشایش باب نامزدی ریاست جمهوری عراق خبر داد و در این باره اعلام کرد: برای ثبت نام و اعلام نامزدی احراز سمت ریاست جمهوری عراق تمام نامزدها باید به صورت مکتوب درخواست های خود را تا پایان موعد رسمی روز کاری یک شنبه 20 / 7 / 2014 به پیوست زندگی نامه و اسناد رسمی که تایید کننده فراهم بودن شرایط لازم است را ارائه دهند.
ریاست پارلمان عراق برای ثبت نامزدی ریاست جمهوری از سوی نامزدها شش شرط تعیین کرده که این شرایط شش گانه به قرار ذیل هستند: نامزد باید متولد عراق و از پدر و مادری عراقی باشد و اهلیت داشته باشد و باید نامزد چهل سال کامل سن داشته باشد، و از حسن شهرت و در امور سیاسی خبره باشد و در پاکی و پایداری و ایستادگی و عدالت و اخلاص عمل برای میهن چهره ای معروف باشد، و نباید به جرایم مخل شرافت محکوم شده باشد، همچنین نباید تحصیلاتش از تحصیلات مدرک دانشگاهی بین المللی که از طریق وزارت آموزش عالی و مطالعات علمی عراق مورد تایید است کمتر باشد، همچنین نامزدها نباید مشمول طرح ریشه کنی اعضای حزب بعث یعنی کمیته اجرای قانون بازخواست و عدالت شده باشند.

گام‌های عملی برای نامزدی و انتخاب رئیس جمهور
از سوی دیگر طارق حرب کارشناس حقوقی عراقی در این باره اعلام کرد: براساس قانون باید اسناد و مدارک مربوط به نامزدها باید در حالی که شرایط درخواستی در ان تایید شده باشد به ریاست پارلمان عراق ارائه شود و این پارلمان است که اسامی نامزدها را که حایز شرایط شناخته شده اند را معرفی و اعلام خواهد کرد، سپس کسانی که حایز شرایط شناخته نشده اند می توانند در خصوص این موضوع به دادگاه عالی فدرال عراق اعتراض خود را انتقال دهند، این دادگاه هم به نوبه خود موظف است ظرف مدت 3 روز از تاریخ دریافت اعتراض ها به آنها رسیدگی کند، سپس این دادگاه رای خود را در این خصوص به پارلمان اعلام می کند تا در اولین جلسه ای که برای انتخاب رئیس جمهور برگزار می کند رای گیری در این باره انجام شود، اگر در جلسه رای گیری پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور هیچ یک از نامزدها اکثریت دو سوم آرای نمایندگان را احراز نکنند، یعنی اگر 220 رای از مجموع 328 نماینده مجلس عراق را به دست نیاورند، در این صورت رای گیری تنها بین آن دو نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورده اند دنبال خواهد شد.
این حقوقدان عراقی در ادامه بیان کرد: اگر فرض کنیم هیچ یک از نامزدها حد مطلوب از آرا را به دست نیاورند، در انتخاب دور دوم یکی از دو نامزد تنها 150 رای و دیگری مثلا 140 رای را به دست آورند در این صورت آن نماینده که 150 رای را آورده پیروز شناخته خواهد شد و لو این که اکثریت آرا را به دست نیاورده باشد، این شیوه برای نامزدی که تنهاست هم قابل اجرا خواهد بود،‌ یعنی اگر اکثریت دو سوم را به دست نیاورد در مرحله دوم با کسب بیشترین میزان آرا پیروز و رئیس جمهور جیدید عراق اعلام می شود و باید متن سوگند قانونی اساسی را در حضور رئیس دادگاه عالی فدرال به جای آورد.

حزب جلال طالبانی فردا برای انتخاب رئیس جمهور جلسه دارد
انتظار می رود دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به ریاست جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق فردا جمعه جلسه‌ای را برای انتخاب نامزد تصدی این سمت از بین دو کاندیدای این سمت یعنی برهم صالح و نجم الدین کریم برگزار کند.
یک منبع آگاه کرد در این رابطه اعلام کرده است : هم اکنون بخش اعظم رهبران و اعضای برجسته حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق با نامزدی برهم صالح معاون نخست وزیر عراق و رئیس سابق دولت اقلیم کردستان عراق برای احراز سمت ریاست جمهوری عراق موافق هستند، این درحالی است که هیرو احمد همسر جلال طالبانی هنوز اصرار دارد که نجم الدین کریم استاندار استان کرکوک برای این سمت نامزد شود.
این منابع کرد عراقی در ادامه افزودند: کوسرت رسول معاون اول جلال طالبانی در حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق تهدید کرده است اگر خانم هیرو بخواهد روند انتخاب نامزد ریاست جمهوری عراق اخلال و سنگ اندازی کند وی را از عضویت حزب برکنار خواهد کرد، البته گفته می شود برای غلبه بر این مشکلات هم اکنون نامزد سومی هم برای احزار سمت ریاست جمهوری عراق مطرح شده و او عدنان المفتی رئیس سابق پارلمان اقلیم کردستان عراق است.

واشنگتن و تهران هر دو به سمت توافق پیش می‌روند
در همین حین تهران و واشنگتن هم وارد خط بحران در این خصوص شده اند، بحرانی که اکنون در داخل حزب جلال طالبانی و رهیبران ان پیش آمده است، به گونه ای که هم اکنون برای حل این اختلاف نظرها بریت ماکورک معاون وزیر خارجه آمریکا و محمد رضا مقدمی معاون دبیرکل شورای امنیت ملی ایران در اقلیم کردستان عراق حضور دارند.
این دو مسئول ایرانی و آمریکایی هم اکنون هریک به صورت جداگانه ای با مسئولان حزب جلال طالبانی و دولت و ریاست اقلیم کردستان عراق در حال رایزنی و مذاکره هستند، اما تاکنون در این زمینه هیچ گشایش قابل توجهی روی نداده و در این حزب هیچ امیدی در این رابطه در حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به دست نیامده است.
البته گفته می شود، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در اساس با مشکلات داخلی و مردمی روبه رو است چرا که رهبری این حزب یعنی جلال طالبانی رئیس جمهوری سابق عراق که از دوسال قبل دچار سکته مغزی شده است در این حزب حضور ندارد و هم اکنون در بیمارستانی در آلمان بستری است و همین مساله باعث ایجاد مشکلاتی برای اعضای آن شده است.
هم اکنون پایتخت های آمریکا و ایران فشارهای خود را بر کردها گسترش داده اند و از طرف های کرد انتظار دارند طرف مدت سه روز آینده موضوع نامزد مشترک ریاست جمهوری عراق را به پایان برسانند تا در الوین جلسه بعدی مجلس عراق که در روز چهارشنبه آینده خواهد بود موضوع انتخاب رئیس جمهوری جدید عراق بدون هیچ مانعی به پایان برسد و عراق رئیس جمهوری جدید داشته باشد.
منابع کرد همچنین اعلام کردند: پیش بینی می شود به زودی شخص مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق هم وارد مشورت های اتحادیه میهنی کردستان عراق برای انتخاب رئیس جمهور شود، البته وی بیشتر اصرار دارد تا برهم صالح به عنوان نامزد این سمت تعیین و انتخاب شود.
گفتنی است دیروز نوری مالکی نخست وزیر عراق تاکید کرد که نامزد سمت ریاست جمهوری عراق باید شخصی باشد که از اندیشه همه پرسی جدایی بخش های از خاک عراق تاکید نداشته باشد، و نخواهد استقلال و تمامیت ارضی این کشور را زیر سوال قرار دهد، از این رو نوری مالکی در سخنانش در این باره گفت: اگر رئیس جمهوری آینده عراق به دنبال طرح جدایی از عراق باشد عراق را دستخوش بحران هایی خواهد کرد این درحالی است که رئیس جمهور باید ضامن وحدت عراق و یکپارچکی کشور باشد، وی در این باره گفت: نباید از نامزدهایی حمایت و پشتیبانی کنیم که وحدت و تمامیت ارضی عراق را تهدید کنند.
برهم صالح
برهم احمد صالح، سیاستمدار عراقی کُرد یکی از نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری عراق است و در سال 1960 در شهر سلیمانیه کردستان عراق به دنیا آمد. توسط رژیم حزب بعث در دوران دیکتاتوری صدام حسین، دو بار به اتهام وابستگی به جنبش آزادی خواه کُردها بازداشت شد و 43 روز را در بازداشتگاه های امنیتی گذراند و شکنجه شد.
وی در زندان در امتحانات دبیرستان شرکت کرد و با کسب معدل 96.5% حائز رتبه یک در کردستان و رتبه سوم در کل عراق شد. بعد از آزادی به منظور ادامه تحصیل به انگلستان رفت و از دانشگاه کاردیف در سال 1983 دانشنامه لیسانس در رشته مهندسی مدنی و در سال 1987 از دانشگاه لیورپول دانشنامه لیسانس آمار و هندسه در علم کامپیوتر را کسب کرد.
وی بعد از فراغت از تحصیل به عنوان مهندس مشاور در شرکتی در انگلیس مشغول به کار شد و اواخر سال 1976 به طور مخفیانه به ائتلاف ملی کردستان پیوست و بعد ها در شاخه اروپای این تشکیلات مسؤولیت اداره دفتر ائتلاف در آمریکا را به عهده گرفت. وی نماینده اول دولت منطقه کردستان در آمریکا به شمار می آمد و نقش بارزی در معرفی مسائل مربوط به کردها و رنج ملت عراق در مراجع تصمیم گیری داشت.
برهم صالح از سال 2001 تا نیمه سال 2004 ریاست منطقه کردستان را به عهده داشت و بعد از سقوط صدام و حزب بعث در دولت موقت عراق، معاونت نخست وزیر را به عهده گرفت، سپس در سال 2005 در دولت انتقالی عراق وزیر برنامه ریزی بود و در سال 2006 و در اولین دولت منتخب عراق رئیس کمیته اقتصادی شد.
صالح توسط رئیس منطقه کردستان به عنوان رئیس لیست کردستان که در انتخابات پارلمانی سال 2009 کردستان پیروز شده بود برگزیده شد و مامور تشکیل ششمین وزارتخانه حکومت کردستان گردید و از سال 2009 تا 2011 ریاست منطقه کردستان را به عهده داشت.
وی از زمان به عهده گرفتن ریاست کردستان برنامه های بلندپروازانه و طرحهای متعددی را اجرا کرد که هدف از آنها توسعه، شکوفایی و بالا بردن سطح خدمات آموزشی و بهداشت بود. از جمله این طرح ها می توان به این موارد اشاره کرد: اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان منطقه کردستان برای تحصیل در دانشگاههای معتبر جهانی، حمایت از صندوق مسکن، تاسیس دانشگاههای جدید، اعطای وام به بخش صنعت، افزایش درآمد خانواده های قربانیان و تعیین چارجوب قانونی برای فعالیت سازمانهای جامعه مدنی.
نجم الدین کریم
نجم الدین عمر کریم، دیگر نامزد تصدی پست ریاست جمهوری عراق است و اولین استاندار کرکوک و متولد سال 1949 در همین شهر است. وی تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خود را در این استان تکمیل کرد و در سال 1972 از دانشکده پزشکی موصل فارغ التحصیل شد.
کریم به عنوان پزشک در بیمارستان کرکوک مشغول به کار شد و سپس ریاست اتحادیه دانشجویان کردستان عراق را به عهده گرفت و بعد از سفر به آمریکا، بورد تخصصی جراحی اعصاب را از دانشگاه جورج واشنگتن دریافت کرد و در همان دانشگاه مشغول تدریس شد.
وی در سال 1988 "انجمن قومیت کُرد" را در شمال آمریکا تاسیس کرد و تا سال 1999 رئیس آن بود. سپس در سال 1991 در اولین نشست رسمی بین طرف کُرد و وزارت خارجه آمریکا شرکت کرد و به همراه گروهی دیگر بخش کردی صدای آمریکا را در سال 1992 و 1996 تاسیس کرد.
کریم در ادامه آکادمی کُردها را در واشنگتن تاسیس کرد و تا به امروز ریاست آن را به عهده دارد. در تمام کنفرانس های معارضان عراقی در وین و لندن شرکت داشته و در معرفی قضیه کردها در مجامع بین المللی نقش بسزایی داشته است. وی اولین کسی بود که در سال 1991 در کنگره آمریکا به زبان کردی صحبت کرد.
وی در واشنگتن (پایتخت آمریکا) و ایالات مریلند زندگی کرده است. متاهل و دارای سه فرزند پسر و یک فرزند دختر است که در آمریکا زندگی می کنند و 8 برادر دارد و در حال حاضر استاندار کرکوک و عضو دفتر سیاسی ائتلاف ملی کردستان عراق است.

5252

کد N397961

وبگردی