آفتاب

کارت قرمز شهروندان کابل به نمایندگان پارلمان

کارت قرمز شهروندان کابل به نمایندگان پارلمان

مردم افغان در ادامه واکنش های مردمی به مصوبه طرح قانون مصونیت وکلا این طرح را مغایر با منافع ملی خود معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های افغانستان گزارش دادند که شهروندان کابل در ادامه واکنش های مردمی به مصوبه طرح قانون مصونیت وکلا امروز پنجشنبه با برپایی تظاهراتی گسترده اعتراض خود را به این مسئله ابراز کردند.

نهادهای مدنی و شهروندان کابل با دادن کارت های قرمز به نمایندگان پارلمان خواستار لغو این مصوبه شدند.

معترضان اعلام کردند: ما به وکلا رای دادیم تا به مردم خدمت کنند نه اینکه پس از دوره کاری خود را بیمه و ضمانت کنند. از سوی دیگر خواسته نمایندگان با ماده ۲۳ قانون اساسی که گفته شده هر نوع تبعیض میان اتباع افغان ممنوع است، در تضاد است.

دهها تن از فعالان مدنی، نمایندگان مردم در شورای ولایتی، دانشجویان و شهروندان مزارشریف نیز با تجمع مقابل ساختمان شورای ولایتی بلخ اعتراض خود را به تصویب طرح امتیازات ویژه وکلای مجلس اعلام کردند.

معترضان با تاکید بر اینکه این طرح مغایر با منافع ملی کشور بوده از حامیان حقوق اساسی مردم افغانستان خواستند تا مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده و از تنفیذ این قانون جلوگیری کنند.

فعالان مدنی تاکید کردند که مردم افغانستان از انتخاب و فرستادن این چنین نمایندگانی شرمسار بوده و از حضور آنها در پارلمان پشیمان و نگران هستند.

معترضان اعلام کردند تصویب این قانون در حالیکه مردم افغانستان همه روزه قربانی می دهند، ظلم بزرگ در حق خانواده های شهدا است.

دکتر محمد افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ با حمایت از این حرکت مدنی و خودجوش مردم ولایت بلخ گفت: امروز مردم و فعالان مدنی و نمایندگان شورای ولایتی نهایت انزجار و اعتراض خود را نسبت به این بی عدالتی و قانون شکنی نمایندگان شورای ملی ابراز داشتند.

وی افزود که تصویب این طرح راهی است برای رسیدن نمایندگان پارلمان به شهرت طلبی و پرکردن جیب های خود و خانواده هایشان. کسانی که قصد دارند قوانین را به نفع خودشان تغییر بدهند باید بدانند که مردم افغانستان دیگر آن مردم گذشته نیستند، بلکه در برابر هر عملی عکس العمل نشان می دهند.

کد N397870

وبگردی