آفتاب
کارشناس علوم قرآنی:

کسی که شب قدر را احیاء بدارد صاحب قدر و منزلت می‌شود

کسی که شب قدر را احیاء بدارد صاحب قدر و منزلت می‌شود

یک کارشناس علوم قرآنی، با اشاره به اشارات خداوند متعال به شب قدر در آیات نورانی وحی، به وجه تسمیه این شب نورانی اشاره کرد و گفت: یکی از وجوه تسمیه شب قدر این است که کسی که این شب را احیاء بدارد صاحب قدر و منزلت عظیمی می‌شود.

سیدحسین طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه سمنان،با اشاره به آیه 7 سوره طلاق یکی از معانی قدر را «تنگ شده» عنوان کرد و افزود: وجه تسمیه دیگر شب قدر این است که در این شب آنقدر فرشتگان بر زمین نازل می شوند که عرصه زمین بر آن‌ها تنگ می‌شود.

وی تصریح کرد: از آیات و روایات بر می‌آید که شب قدر عزیرترین و عظیم ترین شب سال است،شبی که در آن مقدرات یکساله انسان را می نویسند و بر امام عصر(عج) عرضه می‌کنند. در این شب، شیطان در غل و زنجیر است. خداوند متعال در سوره قدر به عظمت این شب اشاره کرده و ارزش آن را برتر از هزار ماه دانسته است.

وی ادامه داد: در حدیثی از امام باقر (ع)سؤال شد آیا شما می دانید شب قدر کدام است؟حضرت فرمود؛ چگونه نمی‌دانم در حالی که فرشتگان در آن شب گرد ماه دور می‌زنند.

این کارشناس علوم قرآنی در پاسخ این پرسش که کدام یک از لیالی سه گانه،شب قدر است با اشاره به آیه 185 سوره بقره گفت: قرآن در ماه رمضان نازل شده و از طرفی در سوره قدر می فرماید« قرآن در شب قدر نازل گردیده است» و در نتیجه به طور قطع شب قدر یکی از لیالی ماه مبارک رمضان است.

وی با بیان این‌که «در روایات،مشهور و معروف است که شب قدر در دهه آخر ماه مبارک یعنی شب 21 یا 23 قرار دارد» خاطرنشان کرد: در روایاتی از امام صادق (ع)نقل شده است که تقدیر مقدرات در شب نوزدهم،تحکیم آن در شب 21 و امضای آن در شب 23 ماه رمضان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به آیات سوم و چهارم سوره مبارکه دخان خاطرنشان کرد: تعیین مقدرات یکسال بندگان در شب قدر صورت می‌گیرد. در این آیه آمده است که ما این کتاب روشنگر را در شبی پربرکت نازل کردیم و در آن شب هر امری طبق حکمت خداوند تعیین می‌گردد.

طباطبایی افزود: باز شدن درهای رحمت از سوی خداوند متعال، نازل شدن قرآن بر قلب نازنین پیامبر(ص)، نزول خیر و برکت و سلامت از وقایع مهم شب‌های قدر است.

انتهای پیام

کد N397783

وبگردی