آفتاب
کارشناس مسایل دینی:

برای قبولی عبادات شب قدر، از صاحبان حق حلالیت بطلبیم

برای قبولی عبادات شب قدر، از صاحبان حق حلالیت بطلبیم

یک کارشناس مسایل دینی گفت: شب قدر تضادی با آزادی اراده انسان و مسئله اختیار ندارد، زیرا تقدیر الهی به وسیله فرشتگان بر طبق شایستگی‌ها و لیاقت‌های افراد و به اندازه ایمان، تقوا، پاکی نیت و اعمال آن‌هاست.

حجت‌الاسلام سیف‌الله‌ مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: شب قدر شبی است که در آن قرآن بر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام نازل شده و فضیلت عبادت در این شب از تمام شب‌ها بیشتر است.

وی افزود: در این شب مقدرات یک سال انسان معین می‌شود و از با فضیلت‌ترین اعمال در چنین شبی «احیاء» است که به‌معنای پاس داشتن یک شب تا صبح است.

وی تاکید کرد: شب قدر از شب‌های باعظمت و با اهمیت سال است و دلیل فضیلت این شب بر سایر شب‌ها به اعتبار اموری است که در این شب محقق می‌شود وگرنه اجزای زمان یا مکان، درجه و رتبه وجودی‌شان یکی است و بین آن‌ها تفاوتی وجود ندارد.

این کارشناس مسایل دینی تصریح کرد: جا دارد که در چنین شبی انسان از اعمال زشت خود استغفار کند؛ چراکه شب توبه است و خداوند در آن بندگان را مورد اکرام خاص خود قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که «شب قدر تضادی با آزادی اراده انسان و مسئله اختیار ندارد»، گفت: تقدیر الهی به وسیله فرشتگان بر طبق شایستگی‌ها و لیاقت‌های افراد و به اندازه ایمان، تقوا، پاکی نیت و اعمال آن‌هاست. بدون شک مفاهیمی چون انذار و بشارت، کیفر و پاداش، بدون برخورداری انسان از اراده و اختیار و همچنین حضور انسان در محافل شب‌های قدر و شرکت در مراسم دعا و عبادت بی‌معناست.

وی خاطرنشان کرد: برای این‌که اعمال و عبادات ما به ویژه در شب‌های قدر مقبول درگاه حق‌تعالی واقع شود، باید موانع قبولی عبادت‌ها و اجابت دعاها را برطرف کنیم و اگر حقوقی، اعم از مالی و ارضی، از دیگران به گردن ماست، یا آن را به صاحبانش برگردانیم و یا از آن‌ها طلب بخشش کنیم و حلالیت بطلبیم.

انتهای پیام

کد N397761

وبگردی