آفتاب

شب قدر؛ شب پیوند با امام زمان (عج)

شب قدر؛ شب پیوند با امام زمان (عج)

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - یادداشت روز

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک - عضوهیأت امنای مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم

ماه رمضان ماه نزول رحمت است و تحول اساسی و مهم در این ماه نزول قرآن کریم رخ داده است، در این ماه رحمت و برکت، قرآن کریم نازل شد و شب قدر در این ماه واقع شده است. به خاطر همین خداوند متعال در قرآن کریم به این شب مباهات نموده و آن را برتر از هزار ماه دانسته است که در سوره قدر به این امر اشاره شده و به نوعی این سوره در شأن و منزلت این شب عزیز نازل شده است.

اگر ماه مبارک رمضان را ماه قرآن می‌دانیم خصوصیات و ویژگی‌هایی در این امر است که ما را به ولایت و امامت پیوند می‌زند. "شهر رمضان الذی انزل فیه القران" یعنی رمضان از یکسو شهر قرآن است و از سوی دیگر شهر ولایت و امامت. پیامبر اکرم (ص) تأکید فرموده‌اند که "من برای پس از خودم میان شما دو یادگار گرانبها می‌گذارم که یکی قرآن و دیگری عترت و عصمت اهل بیت(ع) است. این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا این که در حوض کوثر بر من وارد شوند."

اگر این ماه، ماه قرآن است باید همتا و شریک آن را نیز که اهلبیت (ع) هستند، مد نظر قرار دهیم. قرآن و امام هر دو برای هدایت هستند. در قرآن کریم این نکته به این صورت مطرح می‌شود که خداوند می‌فرماید: "کل شئ أحصیناه فی إمام مبین ..." یعنی همه چیز را در وجود امام مبین و رهبر آشکار و بیان کننده قرار داده‌ایم که برای هدایت بشر آمده‌اند.

در شرایط و زمانه حاضر مصداق امامت وجود مقدس امام زمان (عج) است. لذا اگر ما در ماه مبارک رمضان به قرائت آیات الهی می‌پردازیم باید از سوی دیگر به یاد و نام امام هم توجه کنیم. تولای امام و پذیرش ولایت او شرط درک قرآن کریم است. خداوند در آیه‌ای از قرآن می‌فرماید "وما یعلم تأویله إلا الله والراسخون فی العلم". خداوند در این آیه درک کامل قرآن کریم را مختص راسخان در علم که اهل بیت (ع) هستند، می‌داند. پس ما باید این مطلب را در ماه مبارک رمضان و به ‌ویژه در شب قدر که شب نزول قرآن است مورد توجه قرار دهیم.

نکته بعدی که باید در مورد امامت و شب قدر بدانیم این است که امام باقر (ع) به ما آموخته که " ای گروه شیعیان، شما برای اثبات امام خودتان به سوره قدر تمسک بجویید". این روایت نکته بسیار کلیدی در بردارد و آن این است که اگر شب قدر شب نزول قران است باید بدانیم این قرآن بر انسان پاک که وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) می‌باشد عرضه‌ شده است. خداوند متعال در شب قدر از نزول فرشتگان یاد کرده است به ویژه فرشته بزرگ روح که در این شب با خود تقدیر امور بشری را که حاوی سلام و محتوای خیر و برکت و تقدیرات اعمال است، می‌آورند. خداوند در سوره دخان نیز به این امر اشاره می‌کند"إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ. فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ". قرآن کریم را در شب مبارکی نازل کرده‌ایم و ما درصدد آگاهی دادن انسان‌ها بوده‌ایم و در شب قدر امور حکیمانه تفکیک و ابلاغ می‌شود.

امام باقر(ع) به ما می‌آموزد که اگر این فرشتگان در شب قدر نازل می‌شوند و حاوی پیام هستند، باید پرسید این پیام‌ها به چه کسی ابلاغ می‌شود؟ آیا هر شخص و موجودی صلاحیت و لیاقت نزول و فرود فرشتگان را دارد. یقینا فرشتگان پاک هستند و بر مکان پاک نازل می‌شوند و این امر دلالت بر این می‌کند که در شب قدر امام زمان(عج) حتما حضور دارد و یقینا فرشتگان بر وجود ایشان وارد می‌شوند و امور را عرضه می‌دارند.

اگر شب قدر شب احیا و زنده‌داری است، باید بدانیم که دریافت تقدیر و اعمال ما توسط امام زمان (عج) صورت می‌گیرد. پس ما باید رابطه خود را با امام عصر برجسته و همسو کنیم. نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که ما شرمنده امام شویم. تقدیر ما باید به گونه‌ای رقم بخورد که ما همواره به یاد امام باشیم و هرگز از امام زمان خود جدا نیفتیم.

در مورد امام زمان (عج) و شب قدر نیز نکات دیگری وجود دارد. یکی از این نکات آن است که ما در روایات پنج نشانه برجسته برای ظهور داریم که یکی از آنها این نکته است که در طبق روایات شب 23 ماه مبارک رمضان صیحه و ندایی از آسمان از سوی جبرئیل امین وارد می‌شود و ایشان ظهور و قیام مولا امام زمان(عج) را اعلام می‌کند. در قرآن کریم این آیه را داریم که خداوند می‌فرماید: " یَوْمَ یَسْمَعُونَ الصَّیْحَةَ بِالْحَقِّ ذَلِکَ یَوْمُ الْخُرُوج" در روایات این آیه به قیام امام زمان (عج) تاویل شده است. پس ما باید شب قدر را شب پیوند با امام زمان (عج) بدانیم و شایسته است که در این شب عهد و پیمان خود را با امام‌مان محکم کنیم. در قسمتی از دعای عهد می‌خوانیم که "خدایا ما را از اعوان و انصار و یاوران امام قرار بده و کسانی که در اعمال خیر سبقت بگیریم و در انتقال اوامر امام پیشرو باشیم".

ما در حال حاضر سه وظیفه برعهده داریم. یکی این که باید شب قدر را پاس بداریم و همدیگر را دعوت کنیم به احیاء در این شب عزیز. در روایات اهل بیت آمده است که "خدا کسی را که یاد و امر ما را زنده بدارد او را مورد رحمت قرار می‌دهیم". ما باید در این شب به گونه‌ای عمل کنیم که عهد و پیمان خود را در تمام طول سال با امام زمان زنده نگه داریم. اعتبار حکومت ما به نام امام زمان است و احیای امر امام وظیفه همگانی ما است و باید به این امر اهمیت بدهیم.

دومین وظیفه ما ترویج الگوی حکومت امام است. در واقع ما باید در زندگی اجتماعی، سیاسی و فردی خود به امام تأسی بجوییم و جامعه مهدوی را تا جایی که می‌توانیم در زمان غیبت ترویج دهیم.

سومین وظیفه ما زمینه‌سازی عام ظهور است به این معنا که ما تلاش کنیم یاد و نام امام زمان را در دنیا زنده کنیم و آن حضرت را نه تنها به مسلمان بلکه به تمام جهانیان بشناسانیم. ما باید درشب قدر عهد و پیمانی با امام ببندیم و فراموش نکنیم که یقینا امام ناظر بر اعمال ما است. در روایات داریم که امام فرموده است‌" ما از امورات شما باخبریم" طبعا این عهد و پیمان ما در شب قدر می‌تواند بهترین عهد و پیمان باشد.

انتهای پیام

کد N397487

وبگردی