آفتاب

ناوی پیلای: اسنودن نباید محاکمه شود

ناوی پیلای: اسنودن نباید محاکمه شود

تهران - ایرنا - ˈناوی پیلایˈ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن باید از پیگرد قانونی ˈادوارد اسنودنˈ پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا صرفنظر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، پیلای گفت که افشاگری های اسنودن در مورد جاسوسی های گسترده دولت آمریکا به نفع همه بوده است.

سخنان پیلای، به اسنودن با گشودن بحثی جهانی که به درخواست ها برای محدود کردن قدرت های دولتی برای جاسوسی از شهروندان و ذخیره اطلاعات آنها منتهی شده، اعتبار بخشید.

پیلای در یک کنفرانس خبری افزود: افرادی که تخلفات حقوق بشری را فاش می کنند، باید مورد محافظت قرار گیرند، ما به آنها نیاز داریم.

وی افزود: ما به اسنودن به خاطر افشای این نوع اطلاعات، بسیار بدهکاریم.

پیلای از ذکر این نکته که آیا ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا باید اسنودن را مورد عفو قرار دهد؟، خودداری کرد و گفت که پیمانکار سابق سازمان امنیتی ملی ایالات متحده هنوز محکوم نشده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود: به عنوان یک قاضی سابق به خوبی می دانم که اگر اسنودن با اقدام قضایی روبه رو شود، باید منتظر پیامد آن باشیم.

وی در عین حال افزود: به اسنودن باید به عنوان یک ˈمدافع حقوق بشرˈ نگاه شود.

براساس این گزارش، افشاگری جاسوسی های گسترده آمریکا براساس اسنادی که اسنودن آن را برملا کرد، خشم متحدان واشنگتن از جمله آلمان، برزیل و مکزیک را برانگیخت. اسنودن خواستار پناهندگی در روسیه شد.

رسانام**9109**1010
کد N397308

وبگردی