آفتاب
پدر برنامه هسته ای ایران:

ایران نباید تسلیم زیاده خواهی ها شود/دلیل مخالفت غرب با برنامه هسته ای سیاسی است

ایران نباید تسلیم زیاده خواهی ها شود/دلیل مخالفت غرب با برنامه هسته ای سیاسی است

اکبر اعتماد پدر برنامه هسته ای ایران با بیان اینکه تهران نباید تسلیم زیاده خواهای غرب در خصوص برنامه هسته ای خود شود، علت مخالفتها با این برنامه صلح آمیز را سیاسی خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر اعتماد اولین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بین سال های 1974 تا 1978 (1356 تا 1356) و معروف به پدر برنامه هسته ای ایران در گفتگویی با روزنامه تهران تایمز گفت ایران نباید تسلیم زیاده خواهی غربی درباره برنامه هسته ای خود شود.

به اعتقاد وی داشتن فناوری هسته ای برای ایران بسیار مهمتر از داشتن انرژی هسته ای به تنهایی است.

وی در این خصوص گفت: انرژی هسته ای فقط برای تولید برق نیست. وقتی کشوری در حال توسعه است و فعالیت های صنعتی زیادی دارد نیاز به داشتن فناوری هسته ای دارد. به همین دلیل باید نیروگاه بسازد در غیر این صورت به دست آوردن فناوری هسته ای کاربردی ندارد.

اعتماد که در پاریس زندگی می کند یادآور شد ، ایران اولین بار زمانی به فکر کسب فناوری هسته ای به عنوان یک منبع انرژی افتاد که دورنمای ذخایر نفتی برای 30 سال آینده به علت افزایش مصرف داخلی نفت خوب نبود.

وی گفت: کسب فناوری هسته ای کاری نیست که بشود ظرف 5 تا 10 سال آن را به دست آورد این کار کاری بسیار زمانبر است.

اعتماد افزود: برای دستیابی به فناوری هسته ای نیاز به 30 سال زمان است لذا ما همان موقع کار را شروع کردیم و با درآمدهای نفتی خوبی که داشتیم می توانستیم برنامه های بزرگی را آغاز کنیم.

وی مخالفت آمریکا و برخی غربی ها با برنامه هسته ای ایران را با انگیزه های سیاسی دانسته و گفت: قبل از انقلاب ما روابط خوبی با همه کشورها داشتیم و درگیری وجود نداشت اما بعد از انقلاب اوضاع کشور تغییر کرد و آمریکا و اروپا وارد تنش با ایران شدند، به همین علت آمریکا و غرب به دنبال بهانه برای مقابله با برنامه هسته ای ایران افتادند و این موضوع را مطرح کردند که ایران به دنبال سلاح هسته ای است در حالیکه ایران فقط فناوری هسته ای می خواست.

وی افزود: از آنجایی که آمریکا و اروپا مشکل سیاسی با ایران داشتند شروع به بهانه تراشی علیه ایران کردند و با ایران همکاری نکردند.

اعتماد در بخش دیگری از اظهارات خود تعلیق موقت غنی سازی توسط ایران در سال 2004 و اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران را اشتباه خواند و گفت فعالیت های غنی سازی اورانیوم مغایر NPT نیست.

وی در این خصوص گفت: کاری که ایران کرد بسیار فراتر از NPT بود و اینکه ایران در آن موقع این کار را کرد به آنها نشان داد که ایران آماده پذیرش هر چیزی است.

وی در ادامه افزود: ایران باید از همان ابتدا به NPT می چسبید و اجازه نمی داد تا اروپایی ها چیزی فراتر از NPT را تحمیل کنند.

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: قبل از پذیرفتن پروتکل الحاقی باید مقامات ایران آن را به دقت مطالعه می کردند و به تصویب مجلس می رساندند.

اعتماد درباره مذاکرات جاری بین ایران و گروه 1+5 ابراز بدبینی کرد و گفت فکر نمی کنم نتایج محسوسی از این مذاکرات به دست آید زیرا غربی ها قصد لغو تحریم ها و عادی سازی روابط با ایران را ندارند.

وی افزود: غرب به دنبال تحمیل شرایط زیاده خواهانه ای بر ایران است، اما ایران نباید هیچ چیز اضافه ای را بپذیرد و هر آنچه که ایران بخواهد بپذیرد باید از طریق مجامع بین المللی باشد و نه از طریق این چند کشور.

وقتی از وی درباره نقش فرانسه در مذاکرات هسته ای با ایران سوال شد، گفت: فرانسه هیچ کاری که اسرائیل دوست ندارد را انجام نخواهد داد بنابر این، این اسرائیل است که به طور غیر مستقیم در تلاش برای تحمیل شرایط بر ایران است.

وی در پایان گفت اگر امروز اسرائیل سلاح اتمی دارد این فرانسه است که این سلاح را به آنها داده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد N397248

وبگردی