آفتاب

فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا: جنگ عراق برای ما بسیار گران تمام شد

فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا: جنگ عراق برای ما بسیار گران تمام شد

فرمانده یگان تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد: در صورتی که واشنگتن اقدام به حفظ تعداد بیشتری از نیروهای خود در عراق می‌کرد می‌توانست جلوی وخامت وضعیت در این کشور را بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی پولیتیکو، ژنرال جیمز آموس، فرمانده در حال کناره گیری یگان تفنگداران دریایی ارتش آمریکا که قرار است پاییز سال جاری بازنشسته شود در مصاحبه‌ای اظهار داشت که اگر آمریکا در سال 2011 به طور کامل از عراق عقب نشینی نمی‌کرد به اعتقاد وی امروز جلوی تصرف مرکز عراق از سوی داعش و افزایش اختلافات سیاسی در این کشور گرفته می‌شد.

آموس در این اظهارات در مراسمی که از سوی موسسه بروکینگز ترتیب داده شده بود، گفت: اگرچه برای من سخت بود اما من اعتقاد دارم اگر ما در عراق بودیم و با دولت، پارلمان و وزیر دفاع و وزیر کشور همکاری می‌کردیم وضعیتی که امروز دیده می‌شود، وجود نداشت.

وی افزود: ما ممکن است فکر کنیم که دیگر در قبال مسائل کوچک دشوار و نامطلوبی که در جهان اتفاق می‌افتد مسئولیتی نداریم و کارمان تمام شده است اما من می‌گویم که اگر شما در آن کشور باشید این مسائل برای شما کوچک و کهنه به نظر نمی‌رسد. ما ممکن است فکر کنیم که کارمان تمام شده اما کار مردم این کشورها با ما تمام نشده است.

وی خاطرنشان ساخت: تصرف استان الانبار توسط گروه داعش هم به لحاظ حرفه‌ای و هم شخصی برای او بسیار دردناک بوده است. این در حالی است که استان الانبار در زمان حضور آمریکا در عراق یکی از پایگاه‌های شبه نظامیان بود که تفنگداران دریایی آمریکا با هزینه زیادی آن را پاکسازی کردند.

آموس عنوان کرد که جنگ عراق برای تفنگداران دریایی آمریکا بسیار گران تمام شده و 852 کشته و 8500 زخمی در میان این تفنگداران برجای گذاشته است و اکنون تصرف استان الانبار حقیقتا دل ما را به درد آورد.

وی گفت: هنگامی که تفنگداران دریایی آمریکا در سال 2010 استان الانبار را ترک کردند و عملیات‌ این منطقه را به نیروی زمینی ارتش آمریکا واگذار کردند احساس خوبی نسبت به اتمام ماموریت خود داشتند.

به گفته آموس آن‌ها عقیده داشتند که توانسته‌اند وضعیت متفاوتی را ایجاد کنند. اکنون گروه داعش شهر فلوجه و بخش‌هایی از شهر رمادی را تصرف کرده در حالی که تفنگداران دریایی آمریکا بر هر دوی این شهرها سال‌های زیادی جنگیده و مجروح شدند.

تفنگداران دریایی آمریکا درحال حاضر فرآیند عقب نشینی از استان هلمند افغانستان را طی می‌کنند که به لحاظ نظامی اهمیتی برابر با استان الانبار در عراق دارد و مشخص نیست که نیروهای امنیتی افغانستان بتواند با حملات طالبان مقابله کند. با این حال آموس گفت که وی به توانایی‌های نیروهای امنیتی افغانستان برای مقابله با طالبان اطمینان دارد اما در عین حال هشدار داد اگر آمریکا مثل عراق از افغانستان نیز به طور کامل خارج شود افغانستان فرو می‌پاشد.

آموس گفت: این مساله که نیروهای امنیتی افغانستان قادر به مقاومت نخواهند بود مطرح نیست.

آموس گفت که وی درباره افغانستان خوشبین است زیرا دولت آمریکا پذیرفته تعداد 9800 سرباز را تا پایان سال 2015 در این کشور حفظ کند.

این در حالی است که در ماه مه اوباما اعلام کرد که نیمی از این سربازان ممکن است تا سال 2016 همچنان در افغانستان باقی بمانند.

فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا درباره نیروهای امنیتی افغانستان گفت: من فکر می‌کنم اکنون که رئیس جمهور تصمیم گرفته 9800 سرباز را در افغانستان حفظ کند حمایت مداومی از رهبران و مبارزان بزرگ نیروهای امنیتی افغانستان برقرار خواهد بود.

انتهای پیام

کد N397207

وبگردی